PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MENGGUNAKAN MODEL RME PADA TEMA 2 (SELALU BERHEMAT ENERGI) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS 4 SD SWASTA MIS AL-HIDAYAH

Authors

  • Ahmad Landong PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Wasliyah Medan
  • Adinda Febriany Br Sembiring Dosen PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washilyah
  • Ananda Azzahra Sp Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Arum Sasri Wilujeng Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Rizki Rahmadani Pohan Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Septi Novita Panjaitan Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Siti Hazizah Br Barus Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Sri Wahyuni Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Tiara Puspita Sari Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
  • Widia Amalia Arfa Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15039

Keywords:

RME Learning Model, Research and Development, Critical Thinking Ability

Abstract

This research aims to develop teaching materials using the RME model in theme 2 (Always Save Energy) with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) approach to improve the critical thinking skills of 4th grade students at MIS Al-Hidayah Private Elementary School. The research method used is Research and Development (R&D). Based on the validation results, the teaching materials developed were declared valid and suitable for use. Media experts provide a "Valid" assessment of teaching materials using the RME model. Teacher assessment also shows that the teaching materials meet the validity criteria. The research results also show that the curriculum used in schools is the 2013 Curriculum with learning methods that include lectures, questions and answers, and discussions. The conclusion of this research is that teaching materials using the RME model can improve the critical thinking skills of grade 4 students at MIS Al-Hidayah Private Elementary School and are suitable for use in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid. 2017. Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta. Penerbit : Kencana.

Abdurakhman, O., & Rusli, R. K. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. Slavin.

Ahmad Susanto. 2013. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta.

Kharisma Putra Utama Alhamid, T., &Anufia, B. (2019). Instrumen Pengumpulan Data, 1–20. https://doi.org/10.31227/osf.io/s3kr6

Amalia, R., & Fadholi, A. N. (2022). Teori Behavioristik.

Anjarsari, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Bulletin Of Counseling And Psychotherapy, 466-478.

Anjarsari, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Bulletin Of Counseling And Psychotherapy, 466-478.

Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Departemen Pendidikan Nasional.

Harahap, Muhammad Syahril. 2018. Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Penggunaan Bahan Ajar RME (Realistic Mathematics Education). Vol. 3, No. 2

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Isti’adah, Feida Noorlaila. Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan, Jawa Barat: Edu Publisher 2020.

Nana, Pengembangan Bahan Ajar, Jawa Tengah: Lakeisha 2019.

Ningtias, Andesty Dwi. Pengaruh Model Pembelajaran RME terhadap Hasil Belajar dan Nilai Karakter Matematika Siswa. Skripsi, Universitas Bengkulu, 201

Nuriati, & Amidi. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Outdoor Learning dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education ( RME ) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Journal Prisma, 5(1), 579–580.

Punaji Styosari.2013. Metode Penelitian Pendidikan Pengembangan. Jakarta:Kencana Prenadamedia Group.

Rachmawati, Tutik dan Daryanto.2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik.(Yogyakarta: Gava Media)

Sarminah. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas VI SD N 004 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan. PAJAR, 293-299.

Sarminah. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas VI SD N 004 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan. PAJAR, 293-299.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suci Yuniati dan Arnida Sari. (2018). Pengembangan Modul Matematika terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di Provinsi Riau, 4 (1), 157-165.

Sudjana. 2018. Metode Statistika. Bandung : Tarsito

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2017.

Suharsimi Arikunto. 2014. Prosedur Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenamedia Group

Trianto, 2010.Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Wijaya, E. M. S., & Irianti, N. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Realistic Mathematic Education (RME). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 648–658. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10 i2.3103

Zulkardi, & Putri, R. I. I. (2006). Mendesain Sendiri Soal Kontekstual Matematika. Proceeding KNM13, 1-7. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Downloads

Published

2024-06-08

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>