PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TGT BERBANTUAN “QUIZIZZ PAPER MODE” TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR KELAS V SDN PETOMPON 02 KOTA SEMARANG

Authors

  • Ronggo Alam Dhakar Universitas Negeri Semarang
  • Eka Titi Andaryani Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14776

Keywords:

TGT, mathematics learning, quizizz paper mode

Abstract

This study investigates the influence of the Teams Games Tournament (TGT) learning model with Quizizz Paper Mode on the interests and learning outcomes of Class V Mathematics. This type of research is Quasi Experimental with the Nonequivalent Control Group research design. The sample of the research was 27 pupils in 5a and 28 pupils of 5c from SDN Petompon 02 Kota Semarang. Both classes had the same abilities before being treated. After being treated, the experimental class had an average difference in interests and learning outcomes compared to the control class. This was demonstrated by the difference test obtained a value of significance <0,05. The results of the test of the hypothesis of influence of interest and learning results obtaining a significance value <0.05. So it can be concluded that the TGT learning model with Quizizz Paper Mode has an influence on learning Mathematics in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelina, T., Herliana, Y., Widodo, S. T., & Arum, U. K. (2023). Efektivitas Media Paper Mode dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V Sekolah Dasar: Efektivitas Media Paper Mode, Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Jurnal Basicedu, 7(6), 3731-3742.

Astuti, N. F., Suryana, A., & Suaidi, E. H. (2022). Model Rancangan Pembelajaran Kooperatif Learning Team Game Tournament (TGT) pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 2(2), 195-218.

Elvira, M. D. V. (2021). Implementasi Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 10 Tahun 2020 tentang Program Indonesia Pintar pada SMAN 4 Kisaran Kabupaten Asahan.

Fauziah, R., & Hadi, M. S. (2023). Analisis Efektivitas dan Manfaat Quizizz Paper Mode dalam Pembelajaran Interaktif di Kelas III SDN Singabraja 02. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2721-2730.

Isa, M., & Munar, Z. (2022). Application Of Cooperative Model Type Of Team Games Tournament (TGT) Effect On Student's Learning Outcomes On Fraction Material In Class V Elementary School. INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATION, SOCIAL SCIENCES AND LINGUISTICS, 2(1).

Isnaeni, S., Ansori, A., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa SMP pada materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. Journal on Education, 1(2), 309-316.

Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat Kurikulum dalam Pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 85-88.

Munawaroh, F., Prasetyaningtyas, F. D., & Arlinda, F. D. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Game Tournament (TGT) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V SD Negeri Ngaliyan 03. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 314-341.

Prastika, Y. D. (2021). Hubungan minat belajar dan hasil belajar pada mata pelajaran matematika di SMK Yadika Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 26-32.

Priyatno, D. (2010). Teknik Mudah dan Cepat Melakukan Analisis Data Penelitian dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. 298.

Rohani, R. (2020: 7). Media pembelajaran. Gorontalo: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Sabiq, A. R. (2021). Impelementasi Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 12 Tahun 2015 Tentang Program Indonesia Pintar Di Kota Bengkulu Dalam Perspektif Siyasah Syari’ah (Doctoral dissertation, UIN FAS Bengkulu), 22.

Siregar, R. L. (2021). Memahami tentang model, strategi, metode, pendekatan, teknik, dan taktik. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 63-75

Sodiq, A. N., & Trisniawati, T. (2020). Peningkatan minat dan hasil belajar matematika melalui model cooperative learning tipe team games tournament pada siswa SD Negeri Tukangan Yogyakarta. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 6(1), 68-75.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Tenriwaru, A., Safaruddin, & Juhaeni. (2022). Pentingnya Manajemen Pendidikan Islam dalam Tri Pusat Pendidikan. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 120-128.

Tugiah, T., & Jamilus, J. (2022). Pengembangan pendidik sebagai sumber daya manusia untuk mempersiakan generasi milenial menghadapi era digital. Jurnal Sosial Teknologi, 2(6), 498-505.

Downloads

Published

2024-08-21

Most read articles by the same author(s)