EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN FILM ANIMASI NUSSA DAN RARA DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN NILAI-NILAI KARAKTER SISWA KELAS 2 DI SDN 42 AMPENAN

Authors

  • Baiq Eka Prihartini PGSD FKIP Universitas Mataram
  • H. Muhammad Makki PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Muhammad Erfan PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14578

Keywords:

Learning Media, Animated Films, Nussa and Rara, Student Character Values

Abstract

  This research aims to determine the effectiveness of using the Nussa and Rara animated film learning media in increasing the understanding of the character values ​​of grade 2 students at SDN 42 Ampenan. This type of research is experimental research using a Pre-experimental design of the One Group Pretest-Posttest type. The research instruments used were observation and written tests in the form of multiple choices. Before conducting an assessment of the hypothesis, a prerequisite test is carried out, namely the normality test. The normality test results obtained a significance value for the pretest data of 0.098>0.05 and a posttest significance value of 0.099>0.05, which means that the data is normally distributed. After the data is normally distributed, a hypothesis test is carried out using a paired simple t-test with a value of 0.000<0.05. This means that HO is rejected and Ha is accepted, which means there is a significant difference in the means. Based on the results of the N-Gain Score test calculation, it shows that the average N-Gain score for the experimental class is 0.7274 or 72%, including the effective category, which means it can be concluded that the use of learning media for the animated film Nussa and Rara is effectively used in increasing understanding of values. character of grade 2 students at SDN 42 Ampenan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriliany, L. dan H. (2021). Peran Media Film Dalam Pembelajaran Sebagai Pembentuk Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 192. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5605/4861

Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V Sd. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2723Bekti

Demillah, A. (2019). Peran Film Animasi Nussa dan Rara Dalam Meningkatkan Pemahaman Tentang Ajaran Islam Pada Pelajar SD. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i2.3349

Dewinta, N. K. I. R., Darmiany, D., & Astria, F. P. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Kedisiplinan Pada Siswa Kelas Rendah di SDN 2 Kuranji Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 704–710. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1275

Fitriyani. (2015). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Dan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Sederhana Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Field Trip Di Kelas Iii Sd Negeri 2 Pekaja. 6–30.

Handini, A., Ermiana, I., & Oktaviyanti, I. (2022). Pengaruh Media Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD Se- Gugus I Kecamatan Narmada. 7.

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/73

Purnawan Putra, R. (2023). Raka Nurmawan Pratama, 2023 MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP DAN KETERAMPILAN SOSIALSISWA KELAS V PADA PEMBELAJARAN IPS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN RADEC DI SDN KOTA BANDUNG Universitas Pendidikan Indonesia I repository.upi.edu

Rahayu Ramdani, D., & Setiawan, H. (2021). Analisis Muatan Nilai Karakter Pada Buku Guru Dan Siswa Kurikulum 2013 Kelas V Semester 2 Sekolah Dasar an Analysis of Character Values in the Textbooks of Teachers and Students of the Fifth Grade of Elementary School on the Second Semester. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 207–217.

Sari, D. P., Karma, I. N., & Tahir, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Manipulatif Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas 5 SDN 3 Gunung Sari Tahun Pelajaran 2020/2021. 1(1), 19–24.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Virgiana, Y. (2017). Perilaku Meniru Anak Usia Dini Sebagai Akibat Dari Aktivitas Menonton Film Kartun Kesukaan (Studi Kasus Terhadap Anak Usia 4-6 Tahun Di Perum Griya Sekargading Kelurahan Kalisegoro). Lib.Unnes.Ac.Id.

Made Widiatmika, Darmawiguna, S. I. G. M., & Putrama, S. I. M. (2019). PENGEMBANGAN FILM SERI ANIMASI 3D “CERITA MADE” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BIPA DI UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA. Karmapati (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 8(1), 22. https://doi.org/10.23887/karmapati.v8i1.16982

Yunita, Reta;Karma, I Nyoman;Zain, M. I. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM CERITA BERKEARIFAN THE VALUES OF CHARACTER EDUCATION IN THE LOCAL WISDOM STORIES OF THE SUMBAWA COMMUNITY. 1(4).

Downloads

Published

2024-05-31