PENERAPAN GAME EDUKASI DENGAN PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS V SDN BONDONGAN KOTA BOGOR

Authors

  • Intan Julita Universitas Pakuan
  • Fitri Siti Sundari universitas pakuan
  • Siti Nurjanah SDN Bondongan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14248

Keywords:

Games Education, Motivation to Learn, Culturally Responsive Teaching

Abstract

This research aims to increase students' learning motivation in science subjects through the application of educational games with a Culturally Responsive Teaching (CRT) approach. The method used is classroom action research (PTK) which is carried out in two cycles, each consisting of four stages. The research subjects were 28 students in class V C at SDN Bondongan. Data was collected through questionnaires and documentation in the form of learning videos and then analyzed using qualitative descriptive techniques. The research results show an increase in students' learning motivation in five aspects of learning motivation in each cycle. In the pre-cycle, the average percentage of five aspects of student learning motivation was 64.98% in the "sufficient" category. In the cycle, the average increased to 79.84% in the “good” category. At the end of cycle II, the average percentage of five aspects of students' learning motivation increased to 87.94% in the "very good" category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, N. C., dkk. (2021). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran POE Berbantuan Game Edukasi Berbasis Aplikasi Educandy di SMPN 25 Pekanbaru. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 3(2), Desember 2021.

Amir, S. D., dkk. (2023). Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran IPA dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching SMP Negeri 1 Malili. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 923-90.

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80.

Anisimova, E. S. (2020). Digital literacy of future preschool teachers. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 230–253.

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.

Fuad, N. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VI A SD Darul Ulum Bungurasih Waru Sidoarjo. Vol 3, Issue 2.

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring melalui Media Game Edukasi Wordwall di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 2(2), agustus 2021, pp. 111-116.

Maryono, Sinulingga, K., Derlina, & Sirait, R. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis kultur budaya Jawa melalui pendekatan culturally responsive teaching. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 13-24.

Nasrah, N., & Muafiah, A. M. A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahapeserta didik Pada Masa Pandemik Covid-19. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 207-213.

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, Vol (1), 49-60.

Rosidah.,dkk. (2022). Efektifitas Media Pembelajaran Game interaktif Berbasis Power Point Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik Kelas V SD. Seminar Nasional Paedagoria: Universitas Muhammadiyah Mataram, 2 Agustus 2022.

Santoso, T. N. B., dkk. (2021). Pengembangan Media Game Edukasi sebagai Sistem Informasi Alternatif Ice Breaking Pembelajaran di Masa Pandemi. Jurnal Ecodunamika: Pendidikan Ekonomi Universitas Kristen Satya Wacana, 1(1).

Sari, A., dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi Culturally Responsive Teaching (Crt) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ipa 2 Sma Negeri 7 Mataram Pada Mata Pelajaran Kimia Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 110-118.

Vito, R., Sanjaya, W., Santoso, A., & Simalango, H. M. (2021). Evaluasi Kualitas Penggunaan Website Mata Kuliah Bahasa Inggris Berdasarkan ISO/IEC 25010: 2011 pada Universitas Universal. Media Informatika, 20(1), 49–58.

Walidah, G., N., Mudrikah, A., Saputra, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Wordwall Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. UJMES, 7(2), 105-115.

Downloads

Published

2024-06-08