ANALISIS IMPLEMENTASI PROGRAM LITERASI SEKOLAH DI SDN 4 CAKRANEGARA

Authors

  • Desi Ratnasari PGSD JIP FKIP Universitas Mataram, Indonesia
  • Moh Irawan Zain PGSD JIP FKIP Universitas Mataram, Indonesia
  • Hasnawati PGSD JIP FKIP Universitas Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14174

Keywords:

Analysis, Implementation, Literacy School Program

Abstract

The school literacy program is one of the programs to support increasing school literacy skills. This research aims to analyze the implementation of the school literacy program at SDN 4 Cakranegara. This research use desciptive qualitative approach. The data collection techniques used are observation, interviews and documentation. Data analysis is based on Miles and Huberman's guidelines which begin with reducing data, presenting data and drawing conclusions. The sources of informants in this research were teachers and students. The results of data analysis show that the implementation of the school literacy program at SDN 4 Cakranegara went through several stages; implementation stage, namely 15 minute reading activity, class reading corner, wall magazine, library, public involvement, development stage; reading together, learning stages; organizing literacy-based classes, making school literacy team schedules. Supporting factors; the existence of reading books, libraries, school funds, parental support and enthusiasm from school teachers. Obstacle factor; reading has not become a priority habit for students and teachers, new reading sources, some infrastructure is not ready to support literacy programs. The conclusion from this research is that literacy programs in elementary schools can run with the support and initiative of educators, financial support and facilities from the government to help schools realize literacy habits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku :

Daromi, M. H. (2019). PROGRAM PENINGKATAN KETERAMPILAN LITERASI PADA SEKOLAH UNGGUL DI SD MUHAMMADIYAH 09 KOTA MALANG (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Dwijayanti, N. M. A. (2013). Wacana Kalepasan dalam Kakawin Panca Dharma. Denpasar: Program Pascasarjana Unud.

Dirjendikdasmen, K. (2016). Panduan Umum Sekolah Dasar Rujukan.

Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, W., Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, R. (2016). Panduan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar.

Nisa, A. K. (2020). Peningkatan Budaya Membaca Dan Menulis Melalui Program Literasi Sekolah Bagi Siswa SMP Negeri 1 Sambit Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Sugiyono, E. I. (2014). Pengembangan bahan ajar menyimak berbasis multimedia interaktif dalam model belajar mandiri untuk sekolah menengah pertama. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2).

Tarmizi, N. W. (2024). Evaluasi Kegiatan Pelestarian Arsip Statis Tekstual Berdasarkan Peraturan Kepala Anri Nomor 23 Tahun 2011 Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Adab dan Humaniora).

Jurnal :

Apriliani, K. (2020). Implementasi Kebijakan Peraturan Menteri Dalam Negeri No 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak (Kia) Di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Denpasar. Widya Accarya, 11(1), 01-09.

Barlian, U. C. (2016). Kebijakan Pengelolaan Dana Pendidikan Tingkat Sekolah dalam Konteks Otonomi Daerah. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 69-86.

Budiharto, B., Triyono, T., & Suparman, S. (2018). Literasi sekolah sebagai Upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan. SEUNEUBOK LADA: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(2), 153-166.

Dharma Karya Universitas Terbuka. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 497-503.

Ekowati, D. W., & Suwandayani, B. I. (2018). Literasi numerasi untuk sekolah dasar (Vol. 1). UMMPress.

Hidayat, T., & Purwokerto, U. M. (2019). Pembahasan studi kasus sebagai bagian metodologi penelitian. Jurnal Study Kasus, 3(1), 1-13.

Linanda, T., & Hendriawan, D. (2022). Analisis kemampuan literasi baca tulis siswa kelas V dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 49-56.

Malawi, I., Tryanasari, D., & Apri Kartikasari, H. S. (2017). Pembelajaran literasi berbasis sastra lokal. Cv. Ae Media Grafika.

Miller, J. W., & McKenna, M. C. (2016). World literacy: How countries rank and why it matters. Routledge.

Mustofa, A., Hendriyanto, A., & Sutopo, B. (2021). Transformasi Cerita Endang Rara Tompe dalam Pertunjukan Kethek Ogleng Pacitan. Widyaparwa, 49(1), 101-110.

Nuurjannah, P. E. I., Hendriana, H., & Fitrianna, A. Y. (2018). Faktor mathematical habits of mind dan kemampuan literasi matematis siswa smp di kabupaten bandung barat. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 51-58.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi numerasi dalam pembelajaran tematik siswa kelas atas sekolah dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9-15.

Pradana, D., Hudayah, S., & Rahmawati, R. (2017). Pengaruh harga kualitas produk dan citra merek BRAND IMAGE terhadap keputusan pembelian motor. Kinerja, 14(1), 16-23.

Rusminati, S. H., & Rosidah, C. T. (2018). Korelasi Penerapan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Di SDN Kebondalem Mojosari dan SDN Ketabang Surabaya. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 97-103.

Subiyantoro, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2019). Kedudukan Wanita Jawa sebagai Istri dalam Novel Alun Samudra Rasa Karya Ardini Pangastuti BN. Kajian Linguistik dan Sastra, 3(1), 77-86.

Tang, M. I. P., & Tang, A. P. (2021). Proyeksi Indeks Pembangunan Manusia (IPM) Kabupaten Alor Tahun 2030 Menggunakan Penerapan Model Ekponensial dan Model Logistik. Jurnal Saintek Lahan Kering, 4(2), 28-31.

Trianggoro, Ivanka Restu Widy, and Henny Dewi Koeswanti.”Evaluasi Program Gerakan Literasi Sekolah (Gelis) di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru 4.3 (2021): 355-362.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah (GLS) sebagai pembentuk pendidikan berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325-342.

Wulandari, I. Y., Silalahi, L. M., Indroasyoko, N., Ema, E., & Muhtar, M. (2021). Studi Literatur Review: Integrasi Kurikulum Pembelajaran Cerdas Biosensor Menggunakan Teknologi Internet of Things. Jurnal Tiarsie, 18(3), 97-102.

Yunianika, I. T. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar.

Downloads

Published

2024-05-23

Most read articles by the same author(s)