PENGARUH METODE PEMBELAJARAN SHOW AND TELL TERHADAP SIKAP PERCAYA DIRI DAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13712Keywords:
show and tell, confident attitude, learning resultsAbstract
This research was based on the background of third grade students at Larangan Jambe State Elementary School who lacked self-confidence and had low learning outcomes. This research aims to test how the show and tell method influences students' self-confidence, test how the show and tell method influences student learning outcomes, and test how the show and tell method improves learning outcomes. The research used a true experimental design with an intact-group camparison form, the class III population was 56 students. Research data through questionnaires and tests. Prerequisite tests include normality test, homogeneity test, paired sample t test and n-ghain test. The paired sample t test obtained a sig value. (2-tailed) of 0.000<0.05, it can be concluded that there is an influence on the average student's self-confidence. In the learning results obtained a sig value. (2-tailed) of 0.000<0.05, it can be concluded that there is an influence on the average student learning outcomes. So it is concluded that H0 is rejected and Ha is accepted. In improving the learning outcomes of class III students it fell into the quite effective category at 73.3%. This means that the show and tell method influences the self-confidence and learning outcomes of class III UPTD students at Larangan Jambe State Elementary School.Downloads
References
Asiyah, A., Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2019). Pengaruh rasa percaya diri terhadap motivasi berprestasi siswa pada mata pelajaran IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 217-226.
Asyafah, A. (2019). Menimbang model pembelajaran (kajian teoretis-kritis atas model pembelajaran dalam pendidikan islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32.
Arviani, I., & Fajriyah, K. (2018). Keefektifan Model Show and Tell untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi pada Materi Proklamasi Kemerdekaan Siswa Kelas V SD Negeri Babalan. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 1-10.
Asriyanti, F. D., & Janah, L. A. (2018). Analisis gaya belajar ditinjau dari hasil belajar siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(2), 183-187.
Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial, 6(1), 97-114
Alimin, A. A., & Sulastri, S. (2018). Nilai keberanian dalam novel negeri di ujung tanduk karya tere liye. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(1), 1-5.
Darmawan, C., Silvana, H., Zaenudin, H. N., & Effendi, R. (2019). Pengembangan hubungan interpersonal remaja dalam penggunaan media sosial di Kota Bandung. Jurnal Kajian Komunikasi, 7(2), 159-169.
Diana, E., & Rofiki, M. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 336-342.
De Vega, A., Hapidin, H., & Karnadi, K. (2019). Pengaruh Pola Asuh dan Kekerasan Verbal terhadap Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 433-439.
Faridah, D. N., Rosnaningsih, A., & Fitriyani, N. (2020). Penggunaan Strategi Concept Cartoon Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: Jppp, 1(1), 1–7.
Herawati, H. (2020). Memahami proses belajar anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 27-48.
Jasrudin, J., Putera, Z., & Wajdi, F. (2020). Membangun Karakter Peserta Didik Melalui Penguatan Kompetensi PKn Dan Penerapan Alternatif Pendekatan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 42-52.
Jasnain, T., Anita, A., & Rukiyah, S. (2022). Pemanfaatan Tekhnik Show Not Tell Dengan Media Karikatur Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 10(2), 1-7.
Jidni, F. (2020). Meta-analisis Pengaruh Metode Show And Tell Terhadap Keterampilan Berbicara Peserta Didik Usia MI/SD (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Momon, M. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Aktivitas Pembelajaran Melalui Metode Menunjukkan Dan Bercerita (Show and Tell) Siswa Kelas Iii Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Sukabumi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1).
Nupus, M. H., & Parmiti, D. P. (2017). Peningkatan keterampilan berbicara melalui penerapan metode show and tell siswa SD Negeri 3 Banjar Jawa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 296-303.
Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Nurchotimah, A. S. I. (2021). Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 10-23.
Pratiwi, N. P. K. A., Astawa, I. W. P., & Mahayukti, G. A. (2019). Missouri Mathematics Project (MMP), Pemahaman Konsep Matematika, dan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Elemen, 5(2), 178-189.
Rosita, T. I. (2019). Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Melalui Metode Show and Tell di Kelompok B2 Taudatul Atfhal Perwanida Kemangsen Balongbendo Sidoarjo. 6.
Rasyid, A. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru dan Self Directed Learning terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Fikih Pada Siswa Kelas VIII MTsN 17 Jakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 89-99.
Rahayuningdyah, E. (2016). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 3 Ngrambe.Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Vol. 1 no. 2 Edisi September 2016 halaman 4.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Windiyani, Tustiyana. Novita, Lina dan Permatasari, Anisa. 2018. Penggunaan Media Pembelajaran Gambar Fotografi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Sekolah Dasar. JPSD Vol. 4 (1). 1-14
Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi peran guru pendidikan agama Islam sebagai konselor dalam mengatasi masalah belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79-96.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.