PENGARUH PENGGUNAAN QUIZIZZ BERBASIS KEARIFAN LOKAL TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SDN 8 CAKRANEGARA

Authors

  • Arifah Zakiyah PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Syaiful Musaddat PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Aisa Nikmah Rahmatih PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.13087

Keywords:

Quizizz, Learning Outcomes, Indonesian Language

Abstract

This research aims to find out whether or not there is an effect of using local wisdom-based Quizizz media on the learning outcomes of Indonesian language learning students in Class IV at SDN 8 Cakranegara. The method used in this research is an experimental method with a form of experimental design, namely Quasi Experimental Design type Nonequivalent Control Group Design. The research sample amounted to 46 students consisting of IV B 25 students as an experimental class and IV C 21 students as a control class. The results of testing as a prerequisite analysis, normality test of experimental and control classes are normally distributed and homogeneity test results get Sig. of 0.631 which means > 0.05 declared homogeneous data. The results of hypothesis testing obtained independent sample t test value Sig. (2-tailed) 0.000 < 0.05 and the value of  which is   and the dependent sample t test in the experimental class, obtained the value of  which is  with a significance value of 0.000 < 0.05, which means Ha  is accepted Ho is rejected and the acquisition of the effect size test is 0.70, it can be concluded that there is an effect of using local wisdom-based Quizizz media on student learning outcomes in grade IV Indonesian language learning at SDN 8 Cakranegara of 0.70 which is included in the moderate category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, Muhammad. 2020. “Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar.” PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(1):35–44. doi: 10.31851/pernik.v3i2.4839.

Annisa, Rahma, and Erwin Erwin. 2021. “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5(5):3660–67.

Deviana, Tyas, and Nawang Sulistyani. 2021. “Implementasi Kuis Interaktif Berbasis Hots Berorientasi Kearifan Lokal Daerah Melalui Aplikasi Quizizz Di Sekolah Dasar.” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 10(1):159–73. doi: 10.33578/jpfkip.v10i1.8174.

Dewanta, A. 2020. “Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa 9(2):79–85.

Haddar, Gamar Al, and Maulana Adam Juliano. 2021. “Analisis Media Pembelajaran Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Pada Siswa Tingkat Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(6):4794–4801. doi: 10.31004/edukatif.v3i6.1512.

Lim, Thomas Mason, and Melor Md Yunus. 2021. “Teachers’ Perception towards the Use of Quizizz in the Teaching and Learning of English: A Systematic Review.” Sustainability (Switzerland) 13(11). doi: 10.3390/su13116436.

Makki, Muhammad, Dyah Indraswati, Muhammad Erfan, Aisa Nikmah Rahmatih, and Vivi Rachmatul Hidayati. 2021. “Workshop Dan Pendampingan Pembuatan Game Edukasi Berbasis Android Bagi Guru SDN 2 Cakranegara.” Jurnal Interaktif: Warta Pengabdian Pendidikan 1(2):23–29. doi: 10.29303/interaktif.v1i2.10.

Mudatsir. 2023. “Analisis Model Project Based Learning (PJBL) Dengan Memanfaatkan Platform Quizizz Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa.” Ilmu Pendidikan 1(2):293–303.

Muliya, Muliya. 2022. “Penerapan Media Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Busana 2.” ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya 3(1):65–78. doi: 10.37304/enggang.v3i1.7404.

Mutji, Elsye, and Like Suoth. 2021. “Literasi Baca Tulis Pada Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti 8(1):103–13. doi: 10.38048/jipcb.v8i1.133.

Nurasiah, Iis, Arita Marini, Maratun Nafiah, and Nugraheni Rachmawati. 2022. “Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila.” Jurnal Basicedu 6(3):3639–48. doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2727.

Palupi Retno. 2021. Kelas Daring Dengan Quizizz. Tanggerang Selatan: Indocamp.

Parmini, Ni Putu. 2020. “Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Tema Dalam Pembentukan Jati Diri.” Spada Indonesia XX.

Rahmawati, Dhian Nuri, Ana Fitrotun Nisa, Dwi Astuti, Fajariyani Fajariyani, and Suliyanti Suliyanti. 2022. “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.” Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD 2(1):55–66. doi: 10.35878/guru.v2i1.335.

Santika, Ayu, and Nasution. 2021. “Pengembangan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Peserta Didik Kelas II SD.” Jurnal Pendidikan Dan PembelajaranTerpadu (JPPT) 03(02):83–97.

Sinar. 2018. Metode Active Learning (Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa). 1st ed. Yogyakarta: Deepublish.

Sitorus, Destri Sambara, and Tri Nugroho Budi Santoso. 2022. “Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 12(2):81–88. doi: 10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Sukeshi, Ruci Anggi, and Nugrananda Janattaka. 2022. “Pemanfaatan Media Quizizz Ditinjau Dari Model Pembelajaran Kooperatif Kelas IV DI SDN 03 Jabalsari.” Sultra Educational Journal 2(2):172–77. doi: 10.54297/seduj.v2i2.303.

Susanto, Ahmad. 2019. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. 5th ed. Jakarta: Prenadamedia Group.

Suwandi, Sarwijaya. 2019. Pembelajaran Bahasa Indonesia Era Industri 4.0. 1st ed. edited by H. Karniawan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-03-22