IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS INKUIRI DI SEKOLAH DASAR: A NARRATIVE LITERATUR REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12451Abstract
This research aims to analyze and review the literature regarding inquiry-based learning at the elementary school level. This research uses Narrative Literature Review (NLR) with four main stages, namely: determining the topic of the study, searching and studying literature, analyzing and criticizing the literature, and determining the logical structure for the narrative of the literature study. The NLR results show that 1) inquiry-based learning at the elementary school level is implemented in stages that lead to inquiry and discovery. However, at the elementary school level, the type of inquiry generally uses guided inquiry, with the role of the teacher still dominant at the learning implementation stage. 2) inquiry-based learning has an impact on improving elementary school student learning outcomes. Apart from that, it also impacts students' critical thinking skills and affective abilities. This shows that inquiry-based learning is an effective strategy implemented at the elementary school level, with the teacher's role as a facilitator in the learning processDownloads
References
Afendi, A. H., Darmini, M., Sutisno, A. N., & Aziz, N. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Nilai Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 8(1), 47–52. https://doi.org/10.32534/jps.v8i1.2956
Ani Budiarti; A. Fathoni, A. G. (2022). PENGGUNAAN METODE INKUIRI DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJARMATEMATIKA DI KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 9(2), 50–59.
Azizah. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7(1), 106–111.
Dahlia, D., Panjaitan, R. L., & Djuanda, D. (2017). Penerapan Model Pembelaaran Inkuiri Pada Materi Sifat-Sifat Benda Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 391–400.
Dewi Muliani, N. K., & Citra Wibawa, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 107. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i1.17664
Dharmayanti, D. P. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vi Semester I Sdn 3 Sudaji. Indonesian Journal of Educational Development, 3(1), 152–161. https://doi.org/10.5281/zenodo.6575115
Dimyati, F. A. (2022). Penerapan Pembelajaran Inkuiri dengan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Kemampuan Afektif dan Kognitif Siswa Sekolah Dasar pada Muatan IPA. Jurnal PELITA, 2(1), 7–15.
Gregory, A. T., & Denniss, A. R. (2018). An Introduction to Writing Narrative and Systematic Reviews — Tasks, Tips and Traps for Aspiring Authors. Heart Lung and Circulation, 27(7), 893–898. https://doi.org/10.1016/j.hlc.2018.03.027
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Journal of Education Action Research, 1(2), 122. https://doi.org/10.23887/jear.v1i2.12045
Latip, A., & Permanasari, A. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Literasi Sains Untuk Siswa Smp Pada Tema Teknologi. Edusains, 7(2), 160–171. https://doi.org/10.15408/es.v7i2.1761
Meja, M. T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V. Jurnal ESTUPRO, 5(1), 61–66. https://www.scribd.com/doc/195485622/Doc
Meo, L., Weu, G., & BS, Y. N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 38–52. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i1.101
Nurjanah, E., & Fahmi, S. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Tatap Muka Pada Mata Pelajaran Matematika di SDN Rambay Kulon. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 3(1), 391–396. https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/901
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia, Z. C., & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47–61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Prasetiyo, M. B., & Rosy, B. (2020). Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Strategi Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 109–120. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p109-120
Ragil, I., Atmojo, W., & Kusumarani, F. (2022). Implementasi Model Inkuiri Terbimbing Pada Peserta Didik Kelas 3 SD Negeri Jeron. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 353–360.
Rahmawati, F. (2018). Perbedaan Pendekatan Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) dan Pendekatan Inkuiri Semi Terbimbing (Modified Free Inquiry) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–7.
Rosida, S., & Erman, E. (2021). Tantangan Guru dalam Pembelajaran IPA dengan Pendekatan Saintifik 5M di SMP. Pensa E-Jurnal Pendidikan Sains, 9(2), 258–265.
Rosmidar, Syarifah Habibah, T. (2018). IMPLEMENTASI MODEL INKUIRI DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK SUBTEMA III PEKERJAAN ORANG TUAKU DI KELAS IV SD NEGERI 69 BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 95–101.
sarwi, sutardi, P. (2016). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN FISIKA GUIDED INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP DAN PENGEMBANGAN KARAKTER KONSERVASI SISWA. Jurusan Fisika FMIPA UNNES Semarang, 12(1), 65–76. https://doi.org/10.15294/jpfi
Spronken-Smith, R. (2008). Experiencing the Process of Knowledge Creation: The Nature and Use of Inquiry-Based Learning in Higher Education. Journal of Geography in Higher Education, 2, 183–201.
Wahyuni, R., & Witarsa, R. (2023). Penerapan Metode Inkuiri untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 4(1), 203–209. https://doi.org/10.37985/jer.v4i1.148
Wulandari, F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(2), 267–278. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.259
Yofamella, D., & Taufik, T. (2023). Penerapan Model Inquiry Learning Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas Iii Sekolah Dasar (Studi Literatur). E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(2), 159. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10426
Zion, M., & Mendelovici, R. (2012). Moving from structured to open inquiry: Challenges and limits. Science Education International, 23(4), 383–399.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.