MANAJEMEN MUTU TERPADU PADA KURIKULUM SEBAGAI BIDANG GARAP MANAJEMEN PENDIDIKAN

Authors

  • Ade Irma Ratnaningsih SD Negeri 3 Kemudo
  • Rejokirono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Rahmat Mulyono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12318

Keywords:

Management, Curriculum, Educational Institutions

Abstract

Curriculum is the most important part of educational institutions. The curriculum is a reference for determining teaching materials and learning methods. This research uses the Libray Research type of research. The data collection technique was obtained from comparing the results of various studies conducted by researchers in the field of integrated curriculum quality management as a field of educational management. The data analysis technique with data collection is to compare the results of studies conducted by researchers. The results of research conducted using the comparative method are that implementation is influenced by empowerment in the field of management or management at the educational institution in question, termed curriculum management. Curriculum management has a process of planning, implementing and evaluating the curriculum, all three of which are an inseparable unit. The quality of educational institution graduates will be recognized if they meet customer standards and satisfaction. Customers are parents and continuing education institutions as recipients of graduates. The limitation of this research is that it focuses on elements of curriculum management in educational institutions. The next research that needs to be carried out is to focus on studying curriculum development in implementing existing management processes in institutional institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adipratama, Z. dkk. (2018). Manajemen Kurikulum Terpadu di Sekolah Alam Berciri Khas Islam. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 371–380.

Asdriati, N. F. (2020). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Jenjang Paket C (Studi Multisitus di PKBM Usaha Mandiri Blitar dan PKBM Alfa Salam Tulungagung). Institut Agama ISlam Negeri Tulungagung.

Fattania, N. (2022). Manajemen Kurikulum Dalam Peningkatan Mutu pembelajaran di MAN 2 Kota Madiun. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Haq, R. R. (2023). Manajemen Kurikulum Merdeka dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri 1 Nganjuk. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Hartati, T. dan S. (2020). Implementasi Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam Terpadu. Media Manajemen Pendidikan, 3(2), 197–207.

Ibad, A. Z. dan D. S. N. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus SMPN 7 Pemalang). Jurnal Ibtida, 3(2), 156–167.

Islamiyah, N. H. (2019). Manajemen Kurikulum Terpadu dalam Meningkatkan Mutu Lulusan (Studi Kasus di MI Muslimat NU Pucang Sidoarjo). Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Mahanani, A. O. dan S. (2023). Manajemen Kurikulum Terpadu; Studi tentang Penerapan Model Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MA Al-Rosyid Bojonegoro. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 165–174.

Mazhar, A. (2023). Penerapan Manajemen Mutu Kurikulum Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 2879–2889.

Napitupulu, Gustinar, M. S. dan S. G. (2023). Implementasi Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 1 Bandar. Journal on Education, 6(1), 5397–5406.

Permadi, M. (2023). ANALISIS MANAJEMEN KURIKULUM SEKOLAH TERPADU DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SDIT AL-ANIS KARTASURA TAHUN AJARAN 2021/2022. Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.

Rosmana, P. S. dkk. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Biologi, Biologi, Dan Pendidikan IPA, 11(1), 19–24.

Rostini, D. dkk. (2023). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Marhas Margahayu. Journal on Education, 5(2), 3492–3497.

Siahaan, A. dkk. (2023). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 5(3), 9189–9196.

Solihat, A. W. (2022). Manajemen Kurikulum untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Islam Terpadu Bina Insan Mulia Kabupaten Cirebon. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon.

Sopwandin, I. et al. (2023). Manajemen Kurikulum dalam Mengembangkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 94–106.

Vidieyanti, N. dkk. (2022). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Pasca Covid-19 dengan Pengimplementasian Kurikulum Merdeka. Jurnal Satya Sastraharing, 6(2), 100–108.

Yasirin. (2021). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KURIKULUM UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI SMK MUHAMMADIYAH 1 KEDUNGTUBAN BLORA TAHUN AJARAN 2020/2021. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yuhasnil dan Anggraeni Silvia. (2020). Manajemen Kurikulum dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal of Administration and Educational Management, 3(2), 214–221.

Zamakhsyari, S. dan D. E. L. (2019). Penerapan Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Dharmawangsa Medan. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 37–50.

Downloads

Published

2024-01-20

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>