PEMANFAATAN CANVA DALAM IMPLEMENTASI PjBL UNTUK MENINGKATKAN RASA CINTA TERHADAP BUDAYA INDONESIA

Authors

  • Susanti Susanti Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, SD Negeri Tuguran Gamping
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12092

Keywords:

canva, Indonesian culture, increasing love, PjBL

Abstract

Current developments make students' love for culture increasingly faded. Teachers must be able to create learning innovations that utilize technology in learning to increase students' love for culture. This research aims to increase students' love for Indonesian culture through the use of the Canva application in implementing the project based learning (PjBL) learning model. Learning is carried out in class VI elementary school on the subject of Pancasila Education, cultural diversity material. The research method used is a case study strategy with a qualitative descriptive approach. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and documentation. The research results show that the PjBL (project based learning) model which utilizes the Canva application is very appropriate when used in the learning process to increase students' love for Indonesian culture. Students create projects in the form of regional food posters to preserve Indonesian culture in the form of regional food diversity using the Canva application. There was an increase in the average score of students before and after implementing learning innovation, namely from 71 to 86. From the research results it can be concluded that the use of the Canva application in implementing PjBL can increase students' love for Indonesian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriannuh, F., Sihombing, E. L., Widodo, S. T., & Istiyani, F. (2023). Efektivitas Media Papan Garuda dalam Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3793–3803. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6395

Agustin, D. S. Y. (2011). Penurunan rasa cinta budaya dan nasionalisme generasi muda akibat globalisasi. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 4(2), 177-185.

Amalia, L., Nurhidayah, R. I., Azizah, W. A., & Widodo, S. T. (2023). Pengaruh Model PjBL Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Materi Keberagaman Indonesia Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Tugurejo 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1949-1961.

Anggraeny, V. Y., Sulalatin, S. A., & Hadi, F. R. (2023). Pendidikan Pancasila melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dengan Metode Project Based Learning (PjBL) dalam Aktivitas Siswa di SDN 1 Bedingin. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5701-5716.

Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Fase A – Fase F Untuk SD/MI/Program Paket A, SMP/MTs/Program Paket B, dan SMA/MA/SMK/MAK/Program Paket C. Jakarta: Kemendikbudristek.

Dewi, D. A., Hidayat, N. A. S. N., Septian, R. N., Apriliani, S. L., & Purnamasari, Y. F. (2021). Peran Pembelajaran Pkn SD dalam Membentuk Karakter Moral Siswa untuk Mempersiapkan Masa Depan Bangsa. Jurnal Basicedu, 5(6), 5258-5265.

Ginting, H. (2021). Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Canva pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 47-52.

Huriyah, H. (2023). Efektivitas Multimedia Canva pada Hasil Belajar PKn Kelas IV MI Darul Istiqamah Banjarmasin. DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 1-11.

Irfana, S., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Efektifitas Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Professional Elementary Education, 1(1), 56-64.

Kibtiyah, A. M. (2022). Penggunaan Model Project Based Learning (Pjbl) Dalam Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis Pada Materi Mengklasifikasikan Informasi Wacana Media Cetak Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2), 82-87.

Rukmi, D. A., & Wibawa, S. (2023). Pengembangan Flipbook Berbasis Project Based Learning Berbantu Canva Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5557-5570.

Safitri, T. M., & Dedy, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas 3 SD Negeri 2 Kayu Agung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 548-555.

Santika, I. G. N., Rindawan, I. K., & Sujana, I. G. (2019, December). Memperkuat Pancasila Melalui Pergub No. 79 Tahun 2018 Dalam Menanggulangi Pengikisan Budaya Di Era Revolusi Industri 4.0. In Seminar Nasional Inovasi Dalam Penelitian Sains, Teknologi Dan Humaniora-InoBali (pp. 981-990).

Wulandari, D. A., Zari, I. M., Aeni, K., & Azizah, W. A. (2023). Model PjBL dan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kreativitas Serta Hasil Belajar pada Pembelajaran PKn SD. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2378-2389.

Yin, R. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd edition). California: Thousands Oaks.

Yon, S. (2006). Penyusunan Studi Kasus. Jurnal Keperawatan Indonesia, 10 (2), 76-77.

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>