PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL BERBASIS TPACK PADA PEMBELAJARAN IPS PESERTA DIDIK KELAS VI SDN GODEAN 3

Authors

  • Anton Purnomo SD Negeri Godean
  • Puspita Putri Sinta Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Supadmiyati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Reni Himawanti Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Heri Maria Zulfiati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.12045

Keywords:

TPACK, Wordwall, IPS.

Abstract

The method of the study is descriptive qualitative that aims to see and know the use and the advantage of TPCK-based of worldwall learning media at Sosial Studies Learning for the students of 6th grade SDN Godean 3. The variable of the study is the use of worldwall learning media (single variable). The subject of the study is the students of 6th grade (11 students). The data of the study is based on the result of interview and observation. The technique of data analysis are reduction data, display, and verification. The result of the study is that, there is significant advantage in using TPCK based of worldwall learning media at Sosial Studies Learning, especially globalization material. The study concludes that wordwall media is interactive and effective media. The students become having critical thinking and not afraid having a mistake, answering some questions comfortably, and not feeling burdened because of game-based questions. Beside the easy and cheap use, using the media should be in stable network condition and having ability to operate chromebook and other tools appropriately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, T., Rosidin, U., & Wahyudi, I. (2015). Pengembangan Media Sains Berbasis Game Edukasi pada Materi Tata Surya. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 3(2), 116002.

Bachry, H., Yuwono, J., & Utami, Y. T. (2018). Penggunaan Media Word Wall Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Tegak Bersambung (Studi Single Subject Research Pada Siswa Tunarungu Kelas III Di SKh Negeri 02 Kota Serang Banten). Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa, 3(1).

Indonesia, P. R. (2021). Peraturan Pemerintah Nomor 57 tahun 2021 Tentang Standar Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Kasa, B., Taneo, S. P., Lehan, A. A. D., Benu, A. B. N., & Bulu, V. R. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran IPS Secara Daring (Online) di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Haumeni Journal of Education, 1(2), 154–159.

Khakim, L., Wuryandini, E., & Wahyuni, S. (2023). 326. Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Berbasis Games Wordwall Interaktif Pada Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Gaji 1. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2914–2920.

Nisa, K. (2023). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Berbasis TPACK pada Pembelajaran IPA Materi Siklus Air Peserta didik Kelas IV SDN Kaloy Kecamatan Tamiang Hulu Kabupaten Aceh Tamiang. SEMINAR NASIONAL LPPM UMMAT, 2, 353–361.

Novaliendry, D. (2013). Aplikasi game geografi berbasis multimedia interaktif (studi kasus siswa kelas IX SMPN 1 RAO). Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, 6(2), 106–118.

Rahayu, S. (2017). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Integrasi ICT dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA IX, 9, 1–14.

Rahmawati, M., & Harmanto, H. (2020). Pembentukan nilai karakter toleransi dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewapembentukan nilai karakter toleransi dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan bagi siswa tunagrahita. Journal of Civics and Moral Studies, 5(1), 59–72.

Rusdyani, D., & Reinita, R. (2023). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Wordwall Terhadap Hasil Belajar Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 274–285.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara, 3.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.

Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5453–5460.

Sofiasyari, I., Kurniawati, I., & Guntur, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Ajar IPS Berbasis Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 174–183.

Sulistio, A., & Haryanti, N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning Model).

Surahmawan, A. N. I., Arumawati, D. Y., Palupi, L. R., Widyaningrum, R., & Cahyani, V. P. (2021). Penggunaan Media Wordwall sebagai Media Pembelajaran Sistem Pernafasan Manusia. PISCES: Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(1), 95–105.

Zulfiati, H. M., Cahyandaru, P., & Agustina, T. W. (2023). Pengembangan media audio visual berbasis aplikasi canva pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(3), 251–263.

Downloads

Published

2024-01-05

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>