INOVASI PEMBELAJARAN MELALUI IMPLEMENTASI BELA NEGARA DALAM PEMBELAJARAN PKn KELAS V SD NEGERI BEDOG

Authors

  • Irwan Sumarno UST Yogyakarta
  • Sutrisna Wibawa UST Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11985

Keywords:

implementation, state defense, civics

Abstract

Citizenship Education is a means of building good character, especially in growing the attitude of defending the country to students so that they can play an active role in advancing the country and love the homeland. This study aims to describe the implementation of state defense, supporting factors, obstacles, and solutions to overcome obstacles in the implementation of state defense in the thematic learning of Civics content. This research is a qualitative descriptive study. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis used steps of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that) the implementation of state defense was carried out by providing guidance to students to take part in the flag ceremony, class picket, community service, marching activities, and singing the obligatory Indonesia Raya anthem and traditional traditional songs. The teacher provides information on the importance of defending the country, prepares lesson plans, and provides value for the process and outcome assessment. Supporting factors are good cooperation between teachers, parents and students, facilities and infrastructure, student interest, enthusiasm, pleasant teaching style of teachers. The inhibiting factors are students have different characteristics, there are still students who are not interested in Civics material, students do not understand the defense of the country, and students have difficulty in determining activities that are suitable for defending the country. Efforts to overcome obstacles are carried out by the teacher by collaborating, asking questions, and providing motivation and guidance to be enthusiastic in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Ubaedillah & Abdul Rozak. 2016. Pancasila, Demokrasi, HAM, dan Masyarakat Madani. Jakarta: Kencana.

Abdullah, Ridwan Sani. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Anderson, Irzal dan Riana Sari. 2016. “Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar Vol.1 No. 2 Desember 2016, 251-274 P-ISSN : 2614-7092, E-ISSN : 2621-961. Hal. 16.

Aryani, Susantim. 2015. Kewarganegraan Merupakan Materi yang Memfokuskan pada Pembentukan Diri yang Beragam untuk menjadi Waraga Negara Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basrie, Chaidir . 2014. Bela Negara, Implementasi dan Pengembangannya. Jakarta: U niversitas I ndonesia Pers.

Choiriyah, Nadziroh, dan Wachid Pratomo. 2017. “Konsep Pembelajaran IPS Dalam Menanamkan Pendidikan Anti Korupsi Sejak Dini Disekolah Dasar”. Jurnal Taman Cendekia Vol. 01 No. 01 Juni 2017

Dahliyana, Asep dkk. 2020. “Pendidikan pendahuluan bela negara melalui pendidikan kewarganegaraan”. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan Vol. 17 No. 2 Tahun 2020 130 – 141 DOI. 10.21831/jc.v17i2.27919. Hal. 20, 21.

Depdiknas. 2016. Permendiknas No 22 Tahun 2016 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Direktorat Jendral Potensi Pertahanan. 2014. Pendidikan Kesadaran Bela Negara. Jakarta.

Kementrian Pertahanan RI Direktorat Jendral Potensi Pertahanan. 2015. Tataran Dasar Bela Negara. Jakarta: Kementrian Pertahanan RI Direktorat Jendral Potensi Pertahanan. Hal. 3,10, 14.

Kofiati. 2012. “Pembelajaran Bela Negara Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Se-Kecamatan Moyudan Kabupaten Sleman.” Jurlan Pendidikan Vol 2(2).

Mulyasa. 2017. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Suatu Panduan Praktis. Jakarta: Rosda.

Mustari, Mohamad . 2014. Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Pratomo, Wachid, Nadziroh, Chairiyah. 2022. “Penanaman pendidikan karakter di keluarga selama pembelajaran jarak jauh pada siswa kelas 5 SDN Plumbon Tawangmangu”. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi Vol.21, No.2, April 2022

Rahmawati, Ita dkk. 2015. “Implementasi Pembelajaran Nilai-Nilai Dalam Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (IPS) di kelas VIII SMP Negeri 7 Kota Malang”. Jurnal Pendidikan Dasar Vol 1 (2). Hal. 15.

Septiana, Tina. 2020. “Pembelajaran bela negara dalam pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya membina semangat nasionalisme mahasiswa STKIP PGRI Kota Sukabumi”. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum Vol. 18 No. 2 Tahun 2020 31 – 44. Hal. 13.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group..

Sutarman. 2011. Persepsi dan Pengertian Pembelaan Negara Berdasarkan UUD 1945 (Amandemen), Magistra: ISSN 0215-9511.

Tim Dosen Ketawamnsiswaan. 2014. Materi Kuliah Ketamansiswaaan. Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta.

Tuahunse, Trisnowat. 2009. “Hubungan Antara Pemahaman Sejarah Pergerakan Nasional Indonesia dengan Sikap Terhadap Bela Negara, Fakultas Ilmu Sejarah Universitas Negeri Gorontalo”. Jurnal Pendidikan Vol 2(2). Hal. 14.

Widiyanto, Delfiyan dan Annisa Istiqomah. 2019. “Pembinaan Kesadaran Bela Negara Melalui Budaya Sekolah”. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Volume 3, Nomor 2, Desember 2019. Hal. 11, 20.

Yusgiantoro, Purnomo. 2015. “Pencapaian Pembangunan Pertahanan Keamanan Setelah 65 Tahun Indonesia Merdeka”. Jurnal Sekretariat Negara RI Negarawan No. 17 Agustus 2015. Hlm. 28-53. Hal. 13.

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2