PEMANFAATAN MEDIA EMAIL DALAM PEMBELAJARAN MENULIS SURAT PRIBADI PADA SISWA KELAS V SD

Authors

  • Nurrochmawati Nurrochmawati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Siti Rochmiyati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11691

Keywords:

email, writing activity, personal letter

Abstract

This research aims to determine the benefits of applying email as a personal letter writing activity for fifth grade students at SD Negeri Widoro Kapanewon Pengasih, Kulon Progo Regency. The research uses a qualitative approach with data collection techniques using observation, interviews and documentation. Based on the results of interviews, observations and documentation, it can be said that the application of email media in learning to write personal letters for fifth grade students at SD Negeri Widoro Kapanewon Pengasih, Kulon Progo district provides benefits, especially improving students' skills in writing, sending, opening and replying. letters via email as well as developing potential in utilizing advances in information and communication technology that are useful for their lives in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, L. F., & Yunus, H. M. (2014). Pengaruh e-mail pada pemberian tugas dengan menggunakan pembelajaran langsung terhadap hasil belajar siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bajeng (Studi pada Sub. Materi Pokok Hidrolisis Garam). Jurnal Ilmiah Kimia Dan Pendidikan Kmian, 15(2), 1–15.

Andriani, W., Subandowo, M., Karyono, H., & Gunawan, W. (2021). Learning loss dalam pembelajaran daring di masa pandemi corona. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran, 1(1), 484–501.

Budiman, M. A. (2012). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Kelas Bahasa Inggris. Semantik, 2(1).

Candra, H. K. (2019). Pengantar Teknologi Informasi. Poliban Press.

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780–1793.

Fachri, B., & Harahap, R. R. (2022). Sosialisasi Penggunaan Akun Belajar. Id Dalam Mendukung Penerapan Merdeka Belajar Kurikulum Merdeka SMKN 9 Medan. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 1(2), 46–52.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Fahri, M. U. (2020). Penerapan Teknologi Website dan Email Dalam Proses Pembelajaran.

Faiz, M. N., Umar, R., & Yudhana, A. (2017). Implementasi Live Forensics untuk Perbandingan Browser pada Keamanan Email. Jiska (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga), 1(3), 108–114.

Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., & Ambarwati, K. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Get Press.

Maharani, D., Helmiah, F., & Rahmadani, N. (2021). Penyuluhan Manfaat Menggunakan Internet dan Website Pada Masa Pandemi Covid-19. Abdiformatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 1(1), 1–7.

Rahayu, J., & Solihatin, E. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Online Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(1), 13–28.

Tarigan, M., Alvindi, A., Wiranda, A., Hamdany, S., & Pardamean, P. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 149–159.

Tirtoni, F., Rugaya, M., & Ratna, I. (2022). PELATIHAN APLIKASI BELAJAR. ID BERBASIS INTERAKTIF CLASS UNTUK MENGUATKAN KARAKTER MANDIRI SISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI MASA PPKM. Kanigara, 2(2), 287–294.

Downloads

Published

2024-03-06