PARADIGMA NEUROPSIKOLOGI “KECANDUAN GADGET BERAKIBAT PADA PERKEMBANGAN MOTORIK ANAK”: NARRATIVE LITERATURE REVIEW

Authors

  • Eka Novitandari Universitas Negeri Surabaya
  • Mochamad Nursalim Universitas Negeri Surabaya
  • Diana Rahmasari Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11495

Keywords:

Neuropsychology, Gadget Addiction, Motor Development

Abstract

The use of gadgets can hinder the development of fine and gross motor skills in children. This study was carried out using literature study methods, especially narrative reviews. The results of the research obtained that there were 4 articles related to the topic studied showed that children who are addicted to gadgets have an effect on their motor skills. The conclusion obtained in this research is that in the neuropsychological paradigm gadget addiction has an impact on children's motor skills because exposure to blue light from gadgets can result in changes in the ratio of gamma aminobutyric acid (GABA) to glutamate glutamine in the anterior cingulate cortex, affecting motor development and brain function. The recommendation given is that further research needs to be carried out on the influence of gadgets with recommendations based on age level on children's motor skills. Apart from that, solutions are still needed in learning at school and activities at home for children so that they can reduce gadget addiction so that children's motor skills can develop optimally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, R. N., Novianti, R., & Puspitasari, E. (2021). Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Se- Kecamatan Bangkinang Kota Kabupaten Kampar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 31–39.

Annisa, N., Padilah, N., Rulita, R., & Yuniar, R. (2022). Dampak Gadget Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(9), 837–849. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i9.1159

Daulay, N.-. (2017). Struktur Otak dan Keberfungsiannya pada Anak dengan Gangguan Spektrum Autis: Kajian Neuropsikologi. Buletin Psikologi, 25(1). https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.25163

Ernawati, E. (2022). Dampak penggunaan gadget bagi perkembangan fisik motorik dan bahasa anak usia 5-6 Tahun di Dusun Guntur Kelurahan Gerantung Tahun 2022. etheses.uinmataram.ac.id. http://etheses.uinmataram.ac.id/3150/

Ferrari, R. (2015). Writing Narrative Style Literature Reviews. Medical Writing, 24(4), 230–235. https://doi.org/10.1179/2047480615z.000000000329

Kiranida, O. (2019). Memaksimalkan Perkembangan Motorik Siswa Sekolah Dasar Melalui Pelajaran Penjaskes. Jurnal Tunas Bangsa, 6(2), 318.

Latifah, A., & Sahroni, D. (2018). Analisis Perilaku Belajar Siswa Dalam Perspektif Neuropsikologi Di PAUD Pelita Gunungpuyuh Kota Sukabumi Jawa Barat. Jurnal PAUD Agapedia, 2(2), 96–103.

Lisnadiyanti, L., Dewi, N. A., & Handajany, S. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Pra Sekolah. JPKM: Jurnal Profesi Kesehatan Masyarakat, 4(1), 33–38. https://doi.org/10.47575/jpkm.v4i1.474

Oktaviyati, F., Faridawati, D., Siswanti, I. W., & ... (2023). Analisis Dampak Radiasi Gadget Terhadap Perkembangan Motorik Dan Kognitif Anak. Jurnal Golden …. http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/17459

Pratiwi, E. Y. R., Nursalim, M., & Sujarwanto, S. (2022). Penerapan Neuropsikologi Terhadap Pemecahan Masalah Perilaku Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5918–5925. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3165

Rahmalah, P. Z., Astuti, P., Larasati, P., & Susan. (2019). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Hasil Penelitian Dan Pengabdian Pada Masyarakat IV Tahun 2019 “Pengembangan Sumberdaya Menuju Masyarakat Madani Berkearifan Lokal” LPPM - Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 302–310.

Rohana, F., & Hartini, S. (2020). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Interaksi Sosial Anak Usia Sekolah Di Sdn 02 Banyuurip Kecamatan Margorejo Kabupaten Pati. CENDEKIA UTAMA, 9(2), 137–145.

Siregar, N. R., M, M., & Ilham, M. (2018). Perilaku Remaja Dalam Bermedia Sosial On-Line Dan Implikasinya Di Sekolah (Kajian Neuropsikologi). PROSIDING SEMINAR NASIONAL CYBER EFFECT: PENGARUH INTERNET TERHADAP KEHIDUPAN MANUSIA, 222–233. https://www.researchgate.net/publication/330258784

Sitepu, S. B. R. (2018). Hubungan Durasi Bermain Gadget Dengan Tingkat Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Berusia 4-5 Tahun Di TK As Salam Kota Malang Tugas Akhir.

Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr, 15(1).

Downloads

Published

2024-01-01