PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN DENGAN MODEL KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE PADA SISWA KELAS V SD NEGERI KEPUHARJO

Authors

  • Desti Vitriani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Siti Rochmiyati Pascasarjana Pendidikan Universitas Saryanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11210

Abstract

This research aims to improve the reading comprehension skills of fifth grade students at Kepuharjo State Elementary School, Cangkringan for the 2023/2024 academic year by using the think pare share type cooperative learning model. This classroom action research uses the Kemmis & Mc Taggart model. This research was carried out at Kepuharjo State Elementary School, Cangkringan, Sleman. The research subjects were 21 students in class V of Kepuharjo State Elementary School, consisting of 12 male students and 9 female students. The data collection techniques used are tests and observations. The research instruments were test questions and observation sheets. This research data was analyzed descriptively qualitatively and descriptively quantitatively. The results of the research by applying the think pare share type cooperative learning model can improve the reading comprehension skills of fifth grade students at Kepuharjo State Elementary School. Based on tests in cycle I after using the think pare share type cooperative learning model, the average score increased from 55 to 75 with learning completeness also increasing from 24% to 81%. In cycle II, with improvements in cycle I, an average score of 85 was obtained with learning completeness being 100%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-8

A Ni’mah, & Dwijananti, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share ( TPS) Dengan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII Mts, Nahdlatul Muslimin Kudus. Unnes Physic Educational Journal. 3(2), 18-25.

Aryani, S., Samadhy, U., & Sismulyasih, N. (2013). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Strategi Know-Want-Learned (KWL) Pada Siswa Kelas IVA SDN Sekaran 01 Semarang S. Joyful Learning Journal, 1(1), 62–70.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Rajafrafindo Persada.

Fadilah, O. N., & Masitoh, S. (2018). Strategi story mapping terhadap kemampuan membaca pemahaman teks narasi tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–14.

Huda, M. (2015). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ilham, R., Mufarizuddin, & Joni. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Penerapan Model Kooperatif Think Pair Share Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, (7)1, 139-146.

Iriani, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN 004 Pagaran Tapah Darussalam. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dsar, 6(1), 89–97.

Jannah, F. (2015). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Dalam Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Prosiding Semnas PS2DMP ULM, 1(2), 19-24.

Krismanto, W., & Khalik, A. (2015). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 46 Parepare. Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan, V(3), 234-242.

Pratiwi, D. A. (2018). Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemandirian. DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM.

Pratiwi, D. A., Aslamiah, A., Sin, I., & Miliyawati, D. (2018). Efforts to Develop Religious and M oral Value Ability (Identify Know Salah Times) Using a Combination of Rhyming Method and Make A Match Model. Journal of K6, Education and Management, 1(4), 25-34.

Pujiono, S. (2012). Berpikir Kritis dalam Literasi Membaca dan Menulis untuk Memperkuat Jati Diri Bangsa. PIBSI XXXIV (p. 779). Purwoerto: UNSOED.

Rukmi, D. A. & Khosiyono, B. H. C., (2023). Peningkatan Kreativitas Dan Percaya Diri Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pelajaran IPS SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10 (3), 624-625.

Shoimin, Aris. 2018. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta. AR RUZZ MEDIA.

Simanjuntak, N., Thahar, H., E. & Afnita. (2018). Hubungan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Dengan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7(3). 249-256.

Sagala, S. (2005). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Slavin, R. E. (2011). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Zulaikha, D. (2014). Korelasi Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan.

Downloads

Published

2023-12-14

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>