EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN QUIZIZZ DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Yuni Listyoningrum Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Ana Fitrotun Nisa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Berliana Henu Cahyani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Banun Havifah Cahyo Khosiyono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11094

Keywords:

quizizz application, interactive media, interest in learning

Abstract

Students' interest in learning is still relatively low because quite a few students think that the lesson is difficult, as does Mathematics. Interest in learning is very important to support student learning success. This encourages educators to always increase creativity and innovation in learning. The use of interactive learning media makes students more interested in learning. The learning media applied in this research is the Quizizz application with the Lesson feature. This research is aimed at finding out the influence of Quizizz as an interactive media on the learning interest of class IV students at SD Negeri 1 Kaloran. This research is quantitative research using the Quasi Experimental Design method with Posttest Only Control Design. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109–3116. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1288

Antara, P., Problem, P., Dan, P., Ekspositori, P., Belajar, P., & Siswa, M. (2021). Jurnal Tadris Matematika ( JTMT ) Nurjannah , Fitriani Submission Track : Copyright © 2021 Autors This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4 . 0 International License Jurnal Tadris Matematika ( JTMT ). 2(1), 28–33.

https://doi.org/10.47435/jtmt.v3i1.973

Ardiansyah, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Platform Quizizz Dalam Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Konsep Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan, 6(3), 417–423.

Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–48.

https://doi.org/10.31932/j-pimat.v1i1.408

Husna, L., Zunaidah, F. N., & Primasatya, N. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Ekosistem pada Kelas V Sekolah Dasar. 6, 388–396.

Marsya, D.A,.& Puri, P. (2022). Pengaruh Quizizz sebagai Media Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia, 4(4), 3203-3213 ,

https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1604

Maspupah, A., & Wulan, S. R. (2021). Peningkatan Keterlibatan Peserta Didik pada Pembelajaran Jarak Jauh dengan Menggunakan Fitur Lesson Quizizz. 8(6), 439–447. Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2012). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552–560.

https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.3109

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2012). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552-560.

https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.679

Nasution, T. N., Netriwati, N., & Dewi, N. R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC dengan Strategi MURDER Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Peserta Didik di SMA Negeri 1 Sungkai Utara. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1992–2000.

https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.679

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854–2860. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/880

P., A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205.

https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Panggabean, S., & Harahap, T. H. (2020). Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Quizizz terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 78.

Siska, Y & Septi, F.M. Pengaruh Aplikasi Quizziz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio. Vol. 7 No 3, 2021, 915-921. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1286

Rahma, & Nurhayati. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran matematika. Jurnal edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 38-41

Suka Maryana, I. M., Candiasa, I. M., & Waluyo, D. (2019). Pengembangan Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Deret Bilangan di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 9(2), 19.

https://doi.org/10.23887/jjpm.v9i2.19890

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Takdir, M. (2017). Kepomath Go “ Penerapan Konsep Gamifikasi Dalam Pembelajaran Matematika Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa. “ Penelitian Pendidikan INSANI, 20, 1-6

Tiara Sari, R., & Patmaningrum, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media Video Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Spldv Pada Siswa Kelas VIII Smp Negeri 3 Nganjuk Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Dharma Pendidikan, 16(2), 59–68.

Wijayanti, R., Hermanto, D., & Zainudin, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz Pada Matakuliah Matematika Sekolah Ditinjau dari Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 347–356. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.470

Wiryanto. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2), 125–132.

Yolanda, S., UNMA, S. M.-J. E. F., & 2021, undefined. (2021). Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Ejournal.Unma.Ac.Id, 7(3), 915–921.

https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1286

Yulistiarawati, D. N., Umayaroh, S., & Linguistika, Y. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa dalam Penggunaan Aplikasi Belajar Quizizz pada Pembelajaran Tematik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(7), 573–584.

https://doi.org/10.17977/um065v1i72021p573-584

Downloads

Published

2023-12-11

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>