STRATEGI PENDIDIK DALAM PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE INKUIRI PADA MATERI IPAS DI SDN KEMBANGAN UTARA 08 PETANG

Authors

  • Septiana Dwi Cahyani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • A Syachruroji Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10595

Keywords:

Strategy, Learning, Inquiry.

Abstract

This research aims to determine educators' strategies in learning science and science using the inquiry learning method at Kembangan Utara 08 Petang State Elementary School. Data sources were obtained from research journals, expert theories and books. And it can be concluded that the inquiry learning method strategy has a very positive impact on students' abilities, both cognitive, affective and psychomotor. It is necessary to manage time and strengthen learning support tools so that learning outcomes run optimally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk SD/MI Kelas 1 (Issue Journal Of Education).

Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sd. Journal of Education Technology, 1(4), 231. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12859

Dhamayanti, P. V. (2022). Systematic literature review: Pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 209–219. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/ijed/article/view/1966/1530

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Fetra Bonita Sari, Risda Amini, M. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Fitri, A., Rasa, A. A., Kusumawardhani, A., Nursya’bani, K. K., Fatimah, K., & Setianingsih, N. I. (2021). Alam dan Sosial (pp. 1–246).

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Kemendikbudristek. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek, 1–37.

Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Pada Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Guru “COPE,” 01, 51–55. https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/viewFile/2933/2453

Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181

Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177

Permana, A. (2016). Pengaruh Gaya Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa Terhadap Kemampuan Belajar Ilmu Alamiah Dasar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3), 276–283. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.999

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Ramadhan, F. A. (2021). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran IPA di Pendidikan Sekolah Dasar. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 2(2), 56–66. https://doi.org/10.35719/vektor.v2i2.35

Robert, B., & Brown, E. B. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila. 1, 1–14.

S., S. E. S. (2009). Ilmu pengetahuan sosial.

Sardiman. (2009). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. In Sardiman, Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. 73.

Satria, R. (n.d.). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.

Sholehudin. (2016). A.B.I Asyiknya Belajar IPA.

Siregar, E., & Widyaningrum, R. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. 09(02), 193–210.

Sujana, I. G. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing. Journal of Education Action Research, 4(4), 514. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28651

Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Mutu Pembelajaran Pada Sekolah Dasar Terakreditasi a. 3(2), 177–184. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i2.4259

Vebrianto Susilo, S. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, I(1), 55–64. https://media.neliti.com/media/publications/266425-metode-bermain-peran-role-playing-untuk-3f4b0135.pdf

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718

Winanto, A., & Makahube, D. (2016). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Negeri Kutowinangun 11 Kota Salatiga. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 119. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p119-138

Downloads

Published

2023-12-08

Most read articles by the same author(s)