STRATEGI PENDIDIK DALAM PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE INKUIRI PADA MATERI IPAS DI SDN KEMBANGAN UTARA 08 PETANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10595Keywords:
Strategy, Learning, Inquiry.Abstract
This research aims to determine educators' strategies in learning science and science using the inquiry learning method at Kembangan Utara 08 Petang State Elementary School. Data sources were obtained from research journals, expert theories and books. And it can be concluded that the inquiry learning method strategy has a very positive impact on students' abilities, both cognitive, affective and psychomotor. It is necessary to manage time and strengthen learning support tools so that learning outcomes run optimally.Downloads
References
Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk SD/MI Kelas 1 (Issue Journal Of Education).
Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sd. Journal of Education Technology, 1(4), 231. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12859
Dhamayanti, P. V. (2022). Systematic literature review: Pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 209–219. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/ijed/article/view/1966/1530
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fetra Bonita Sari, Risda Amini, M. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Fitri, A., Rasa, A. A., Kusumawardhani, A., Nursya’bani, K. K., Fatimah, K., & Setianingsih, N. I. (2021). Alam dan Sosial (pp. 1–246).
Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284
Kemendikbudristek. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek, 1–37.
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Pada Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Guru “COPE,” 01, 51–55. https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/viewFile/2933/2453
Nasution, S. W. (2021). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Permana, A. (2016). Pengaruh Gaya Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa Terhadap Kemampuan Belajar Ilmu Alamiah Dasar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3), 276–283. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.999
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
Ramadhan, F. A. (2021). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran IPA di Pendidikan Sekolah Dasar. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 2(2), 56–66. https://doi.org/10.35719/vektor.v2i2.35
Robert, B., & Brown, E. B. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila. 1, 1–14.
S., S. E. S. (2009). Ilmu pengetahuan sosial.
Sardiman. (2009). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. In Sardiman, Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. 73.
Satria, R. (n.d.). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.
Sholehudin. (2016). A.B.I Asyiknya Belajar IPA.
Siregar, E., & Widyaningrum, R. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. 09(02), 193–210.
Sujana, I. G. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing. Journal of Education Action Research, 4(4), 514. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28651
Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Mutu Pembelajaran Pada Sekolah Dasar Terakreditasi a. 3(2), 177–184. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i2.4259
Vebrianto Susilo, S. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, I(1), 55–64. https://media.neliti.com/media/publications/266425-metode-bermain-peran-role-playing-untuk-3f4b0135.pdf
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Winanto, A., & Makahube, D. (2016). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Negeri Kutowinangun 11 Kota Salatiga. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 119. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p119-138
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.