TRADISI MBOLO WEKI SUKU MBOJO DAN NILAI-NILAI PANCASILA YANG TERKANDUNG DIDALAMNYA STUDI DI DESA NARU KECAMATAN WOHA KABUPATEN BIMA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10178Keywords:
Mbolo Weki Tradition, Pancasila ValuesAbstract
The purpose of this research is to find out how the mbolo weki tradition and Pancasila values are carried out in the mbolo weki tradition. Data collection techniques used are interviews, observation, documentation. Data analysis techniques using data reduction, data presentation, drawing conclusions. Data validation techniques use source triangulation and technical triangulation. The results showed that the implementation of mbolo weki includes 3 stages, namely the preparation stage, the implementation stage, and the closing stage. The Pancasila values contained in the mbolo weki tradition are: divine values, human values, unity values, social values, and justice values.Downloads
References
Anggraini, N., Dahlan., & Mabrur. (2018). Nilai-Nilai Pancasila Dalam Merariq Pada Masyarakat Sasak. Vol.5 No.5
Arifin, Z. (2012). Penelitian pendidikan metode dan paradigma baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Damanhuri., L, H. W., B, A. F., & Rahman, N. I. (2016). Implemetasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Upaya Pembangunan Karakter Bangsa. Untirta Civic Education Journal: Vol. 1 No. 2
Frimayanti, I. A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah. Vol.8. No.2
Indrawati, S., Herianto, E., & Dahlan. (2019). Aspek Pendidikan Nilai Pancasila Dalam Perkawinan Adat Mbojo. Vol. 6 No.1
Latif, Y. (2011). Negara Paripurna: Historisitas, Rasionalitas, Dan Aktualitas Pancasila. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Mulyaman, W., Akhyar., Iptidaiyah, M., & Usman, A. (2020) Mbolo Weki Dan Mbolo Rasa Sebagai Manifestasi Budaya Kasama Weki (Studi Pada Kelurahan Rabadompu Timur Kota Bima) Komunikasi Dan Kebudayaan: Vol. 7 No. 2
Santika, N. G. I., Kartika, M. I., & Sujana, G. I. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Budaya Mano’a Di Desa Manu Kuku Kabupaten Sumba Barat. ilmu sosial: Vol.8, No.1
Sianturi, U. R. Y., & Dewi, Dinie, A. D. (2021). Penerapan Nilai-Niali Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari dan Sebagai Pendidikan Karakter, Jurnal Kewarganegaraan Vol.5 No.1
Sibarani. R. (2015). Pembentukan Karakter. Jakarta: Asosiasi Tradisi Lisan.
Sugiyono, (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Suraya, E., & Kaswan. (2015). Pancasila dan Ketahanan Jati Diri Bangsa. Bandung: PT RefikaAditma.
Tripayana, A. N. I., Mufidah, N., Handayani, N., &Basyariah. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Tradisi Magibung, jurnal edueksos Vol, X No, 1
Kumala, R., Herianto, E., Fauzan, A., & Mustri, M. (2022). Pengaturan Nilai Dan Moral Pancasila Melalui Kegiatan Organisasi Dan Pusat Informasi Dan Konseling Remaja (Pik-R). Jurnal pendidikan kewarga negaraan: Vol.12 No.02
Addin, C. D., Fauzan, A., & Zubair, M. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membangun Sikap Disiplin Pada Siswa SMAN 1 Sekongkang. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman: Vol.8 No.2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.