Pengajaran Tata Bahasa dan Ejaan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar

Authors

  • Ardiana Pratiwi Universitas Islam Makassar
  • Rahma Ashari Hamzah Universitas Islam Makassar

Keywords:

Kata kunci: Grammar; Spelling; Indonesian Language Learning; Elementary School; Literacy.

Abstract

Learning grammar and spelling in Indonesian language subjects in elementary schools plays a crucial role in developing good, correct, and structured language skills from an early age. This teaching does not merely emphasize memorizing language rules, but rather aims to develop effective, logical, and polite communication skills. Grammar helps students understand the relationships between words and the correct sentence structure, while spelling fosters precision in writing, including the use of capital letters and punctuation. In the implementation of the Independent Curriculum, grammar and spelling materials are contextually packaged through the four language skills listening, speaking, reading, and writing so that students can apply them in everyday communication situations. However, teachers still face several obstacles such as limited engaging learning media, low student motivation, and a lack of mastery of communicative learning strategies. Innovation through digital technology, educational games, and project-based learning models can be solutions to increase student interest and understanding. Therefore, grammar and spelling instruction in elementary schools needs to be designed creatively and contextually to strengthen literacy skills and foster students' critical thinking

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, S. A. (2020). Hakikat Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Di SD. In Lms -Spada Indoneisia (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.31219/osf.io/k937b

Akyun, Q., & Pratiwi, Y. (2025). Aspek Tata Bahasa dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Tingkat SMP Kelas VIII. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 396–413. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v6i2.14430

Decenni Amelia. (2024). Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. In Jurnal Keperawatan Malang (Vol. 1, Issue 1).

Hilda Melani Purba, Humairo Sakinah Zainuri, Nadia Syafitri, & Rizky Ramadhani. (2023). Aspek-Aspek Membaca Dan Pengembangan Dalam Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 179–192. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.1025

Husain, N., Hamzah, R. A., & Dwisaputri, R. (2024). PENGAJARAN TATA BAHASA DAN EJAAN BAHASA INDONESIA DI SD. 9(November), 8–18.

Marpaung, S. I., Silaban, J., Simamora, F. D., Purba, L. S., Saragih, G. D., & Lubis, F. (2025). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Sebagai Tantangan dalam Pembelajaran di SD Negeri 060912 Medan Denai. Jurnal Ilmiah Kajian Multididipliner, 9(3), 69–78.

Nurhalisa et Al. (2024). Jurnal Pendidikan Bahasa. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 67–73.

Nurhayati, S., Humaira, M. A., & Firmansyah, W. (2023). Kesalahan Penulisan Huruf Kapital pada Karangan Deskripsi Peserta Didik Kelas 5 Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(6), 2379–2390. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i6.10697

Puspitasari, D. A. (2023). Kemampuan Anak Indonesia Menulis Ejaan dan Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia pada Teks Elektronik. Prosiding Konferensi Berbahasa Indonesia Universitas Indraprasta PGRI, 36–45. https://doi.org/10.30998/kibar.27-10-2022.6296

Rahmaningsih, P. (2016). Mengajarkan Ejaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 01, 20–21.

Sugiarti, A. (2021). Tantangan Guru Bahasa Indonesia Terhadap Pembelajaran Bahasa Di Sekolah. 167–186.

Suparlan, S. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekoah Dasar. Fondatia, 4(2), 245–258. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i2.897

Vanita, R., & Dayu. (2025). Pentingnya Penggunaan Tata Bahasa Dan Ejaan Bahasa Indonesia Di Sd 14 Koto Baru Pada Kelas 4. 3(1), 93–103.

Wahyuni, S., Asiyah, A., & Wahyuni, B. D. (2023). Upaya Guru Dalam Mengajarkan Ejaan Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Di MI Al Islam Kota Bengkulu. GHAITSA: Islamic Education …, 4(2), 406–412. https://www.siducat.org/index.php/ghaitsa/article/view/901

Wulandari, A., Atmaja, L. K., Suryani, A. I., Rustinar, E., & Lisdayanti, S. (2023). Kontribusi Mahasiswa Kampus Mengajar V Meningkatkan Pemahaman Tentang Ejaan Bahasa Di Sdn 190 Bengkulu Utara. Community Development Journal, 4(2), 4590–4595.

Zulfa Kamila, A., Insania, C., Shafira, H., Fahru Rozaky, affa, Sukasih, S., & Negeri Semarang, U. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Anak Usia 8-12 Tahun. Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 1(3).

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Ardiana Pratiwi, & Hamzah , R. A. (2025). Pengajaran Tata Bahasa dan Ejaan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(2), 120–131. Retrieved from https://journal.unpas.ac.id/index.php/wistara/article/view/34776

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.