PENGARUH PENDAMPINGAN ORANGTUA TERHADAP KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA DI SD NEGERI KAMAL 09 PAGI

Authors

  • Sri Pratiwi 3PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Nur Latifah PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Aris Gumillah PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9925

Keywords:

People's Companion, Student Learning Discipline

Abstract

This study aims to determine the effect of parental assistance on student learning discipline at SD Negeri Kamal 09 Pagi. This research is a quantitative research using survey research methods. The population subjects in this study were fifth grade students at SD Negeri Kamal 09 Pagi by taking a sample of two classes consisting of 35 students in class VA and 35 students in class VB. Data collection techniques using questionnaire instruments. The results of testing the t-test hypothesis obtained tcount (6.654) > ttable (1.673) so it can be concluded that Ho is rejected H1 is accepted meaning that the influence of Parental Companion affects Student Learning Discipline

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggoro, T. (2008). Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Azra, A. (2012). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Buku Kompas.

Blegur, J. (t.thn.). Soft Skills untuk Prestasi Belajar. 2019.

Dakhi, A. S. (2020). Kiat Sukses Meningkatkan Disiplin Siswa. Yogyakarta: Deepublish.

Dimyati, J. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Dan Aplikasinya Pada Pendidikan Anak Usia Dini(PAUD) . Jakarta: Kencana prenada.

Dolet, U. (2013). Manajemen Disiplin. Jakarta: Grasindo.

Durianto, D. (2004). Strategi Menaklukkan Pasar: melalui riset ekuitas dan perilaku merek. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Imron, A. (2011). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Malang: Pustaka Jaya.

Irianto, A. (2007). Statistik: Konsep Dasar & Aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Kasmadi & Nia Siti Sunariah. (2016). Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Kiky Almira Mustikaningtyas dan Hadi Warsito Wiryosutomo. (2019). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua dan Dukungan Teman Sebaya terhadap.

Kurniawan. (2018). Budaya Tertib Siswa di Sekolah (Penguatan Pendidikan Karakter Siswa). Jakarta: Gramedia Pustaka.

Masrukhin. (2015). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Laode Muhammad Apdy Poto, W. K. (2020). Pembinaan Kedisiplinan Peserta Didik. Bogor: nintypssmabogor.

Naryanto, M. (2022). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar. Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Qomaruddin. (t.thn.). Pentingnya Pendampingan Orang Tua terhadap pendidikan anak.

Rahmai Alendra Yusiyaka & Riana Nuryadi. (2018). Pola Asuh Orang Tua.

Rini, E. S. (2015). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Kedisiplinan.

Tantowie, S. R. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Kedisiplinan dalam Al-Qur‟an Surat Al-„Ashr Ayat 1-3 Menurut Tafsir Al-Maragh.

Rizky Satri, d. (t.thn.). Guru Belajar Memanusiakan Murid, Menumbuhkan Disiplin . 2018.

Sriyanti, I. (2019). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Ponorogo: Uwais.

Subana. (2000). Statistika Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Sugiono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alpabet.

Sulistyorini. (2014). Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Kalimedia.

Tu’u, T. (2006). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Bumi Aksara.

Tukiran Taniredja & Hidayati Mustafidah. (2014). Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Welda Wulandari, d. (2017). Peran Orangtua dalam Disiplin Belajar Siswa”, Jurnal Penelitian Guru Indonesia (JPGI).

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Strategi Membangun Karakter Bangsa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiyana, N. A. (2013). Manajemen Kelas. Bandung: Alfabeta.

Wulandari, d. (t.thn.). Peran Orangtua dalam Disiplin Belajar Siswa.

Yuliantika, S. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kedisiplinan Belajar.

Yusiyaka dan Nuryadi. (t.thn.). Pola Asuh Orang Tua untuk Meningkatkan.

Jurnal:

Adiputra, N. K. (2019). Literasi Dsigital Keluarga Teori dan Praktik Pendampingan Orang tua terhadap Anak dalam Berinternet . Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada Press

Ansel, M. F. (2021). Pengaruh Bimbingan Belajar Orangtua Terhadap Disiplin Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 301-312.

Dakhi, A. S. (2021). Peningkatan Disiplin Siswa Dengan Kompetensi Guru Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Dinamika Pendidikan, 131-143.

Noviati, M. D. (2014). Pengaruh Pendampingan Orang Tua terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa di SD N 01 Linggo Kecamatan Kajen Kabupaten Pekalongan Tahun Ajaran 2013/2014.

Nuryadi, R. A. (t.thn.). Pola Asuh Orang Tua untuk Meningkatkan Disiplin Anak (Studi kasus di TK-An-Nuriyah Desa Sasakpanjang Kecamatan Tajurhalang Bogor. 2018.

Simbolon, J. (2020). Penerapan Metode Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 77-88.

Winda Lidia Lumbantobing, P. D. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Motivasi Dan Disiplin Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Selama Pandemi Diwilayah Perbatasan. Jurnal Wicida, 555-56

Downloads

Published

2023-08-20