HUBUNGAN PERSEPSI DAN MINAT BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V DI SDN 3 GOLONG KECAMATAN NARMADA KABUPATEN LOMBOK BARAT TAHUN PELAJARAN 2022/2023
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9673Keywords:
Perception, Learning Interest, Mathematics Learning OutcomesAbstract
This study aims to (1) determine the relationship between perceptions and learning outcomes in mathematics, (2) determine the relationship between interest in learning and learning outcomes in mathematics, (3) determine the relationship between perceptions and interest in learning and students' learning outcomes in mathematics. This research is a quantitative research with a correlational method consisting of three research variables. The population and research sample were 29 students of class V at SDN 3 Golong. Data was obtained through filling out a questionnaire on students' perceptions of mathematics, a questionnaire on students' interest in learning mathematics and documentation of grades in the form of odd semester test scores for the 2022/2023 school year. Before using the questionnaire for data collection, a pilot test was carried out and the results were analyzed using the SPSS 26 program. Data analysis techniques used the product moment correlation and multiple correlation formulas. The results showed (1) there was a positive and significant relationship between perceptions and students' mathematics learning outcomes of 0.631 (2) there was a positive and significant relationship between learning interest and students' mathematics learning outcomes of 0.490 (3) there was a positive and significant relationship between perception and interest in learning with student mathematics learning outcomes of 0.633Downloads
References
Achdiyat, M., & Andriyani, F. (2016). Hasil belajar matematika ditinjau dari model pembelajaran Teams Assisted Individualization (TAI). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3).
Al Fuad, Z. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kutse Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 42-54
Alizamar, & Couto, N. (2016). Psikologi Persepsi dan Desain Informasi. Yogyakarta: Media Akademi
Ananda, R., & Hayati, F. (2020) Variabel Belajar (Kompilasi Konsep). Medan: CV Pusdikra MJ
Arifin, Zaenal. (2014). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi Pembelajaran Matematika Berdasarkan Karakteristik Siswa Sekolah Dasar. Emasains, 9(1), 1-8.
Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya
Febriliani, L. (2018). Hubungan Minat Belajar dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V. joyful Learning Journal, 7(2), 10-18
Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).
Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6-11.
Gani, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran dan Persepsi tentang Matematika terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri di Kecamatan Salomekko Kabupaten Bone. Jurnal Daya Matematis, 3(3), 337-343.
Kholisyoh, S. A., Kusmanto, B., & Arigiyati, T. A. (2020). Hubungan antara Minat Belajar, Perhatian Orang Tua, dan Persepsi terhadap Matematika dengan Prestasi Belajar. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 155-164.
Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 24-32.
Meidya, M. Y. (2020). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN-1 Menteng. JPN. Jurnal Pendidikan, 2(3), 1-61.
Muhson, A. (2006). Teknik analisis kuantitatif. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta, 183-196.
Mulyati, T. (2016). Pendekatan Konstruktivisme Dan Dampaknya Bagi Hasil Belajar Matematika Siswa SD. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 1(2).
Nur, M. A. (2016). Pengaruh perhatian orang tua, konsep diri, persepsi tentang matematika terhadap hasil belajar matematika melalui motivasi belajar siswa kelas VIII SMP negeri di kecamatan ujung loe kabupaten bulukumba. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 4(2), 64-79.
Nureva, N., & Mariyana, S. (2019). Hubungan antara Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SDN 3 Jatimulyo. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1322-1331.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JP Manper), 1(1), 128-135.
Parnawi, Afi. (2019). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deepublish
Puspita, G, I. Monawati. Elly, R. (2017). Korelasi Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika dengan Hasil Belajarnya di Kelas V SD Negeri 1 Pagar Air Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1)
Rahman, U. (2017). Persepsi Siswa Tentang Guru Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Students perceptions On Teachers And Learning Interest On The Mathematics Learning Outcomes. Jurnal Al-Qalam 23(2)
Riswandha, S. H., & Sumardi, S. (2020). Komunikasi Matematika, Persepsi Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika, Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 84-93.
Saleh, A. A. (2018). Pengantar Psikologi. Makasar: Penerbit Aksara Timur
Setiawan, Andi. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia
Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).
Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar (Teori dan Latihan). Bandung: Sinar Baru ALgensindo.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhendri, H. (2011). Pengaruh kecerdasan matematis–logis dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1).
Suralaga, F. (2021). Psikologi Pendidikan. Depok: PT Rajagrafindo Persada
Suryapermana, N,. & Imroatin. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Banten: FTK Banten Press
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Jakarta: Kencana
Syahputra, R. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan ekonomi di Indonesia. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(2), 183-191.
Syahri, A. A. (2015). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Matematika dan Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Matematika. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 108-120.
Tanjung, Y. P. (2022). Hubungan Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V di Mis Nurul Hikmah Ujung Padang. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1).
Utama, R. E., Gani. N. A,. Jaharudin, Priharta, A. (2020). Perilaku Organisasi. Jakarta: Penerbit Mirqat
Wandini, R. R. (2019). Pembelajaran Matematika untuk Calon Guru MI/SD. Medan: CV Widya Puspita
Yulianti, D. & Meutia, I. F. (2020). Buku Ajar Perilaku dan Pengembangan Organisasi. Bandar Lampung: Pustaka Media
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.