HUBUNGAN PERSEPSI DAN MINAT BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V DI SDN 3 GOLONG KECAMATAN NARMADA KABUPATEN LOMBOK BARAT TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Authors

  • Ulfiatun Sholeha Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Arjudin Program Studi Pendidikan Matematika, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram
  • Heri Hadi Saputra Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9673

Keywords:

Perception, Learning Interest, Mathematics Learning Outcomes

Abstract

This study aims to (1) determine the relationship between perceptions and learning outcomes in mathematics, (2) determine the relationship between interest in learning and learning outcomes in mathematics, (3) determine the relationship between perceptions and interest in learning and students' learning outcomes in mathematics. This research is a quantitative research with a correlational method consisting of three research variables. The population and research sample were 29 students of class V at SDN 3 Golong. Data was obtained through filling out a questionnaire on students' perceptions of mathematics, a questionnaire on students' interest in learning mathematics and documentation of grades in the form of odd semester test scores for the 2022/2023 school year. Before using the questionnaire for data collection, a pilot test was carried out and the results were analyzed using the SPSS 26 program. Data analysis techniques used the product moment correlation and multiple correlation formulas. The results showed (1) there was a positive and significant relationship between perceptions and students' mathematics learning outcomes of 0.631 (2) there was a positive and significant relationship between learning interest and students' mathematics learning outcomes of 0.490 (3) there was a positive and significant relationship between perception and interest in learning with student mathematics learning outcomes of 0.633

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achdiyat, M., & Andriyani, F. (2016). Hasil belajar matematika ditinjau dari model pembelajaran Teams Assisted Individualization (TAI). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3).

Al Fuad, Z. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kutse Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 42-54

Alizamar, & Couto, N. (2016). Psikologi Persepsi dan Desain Informasi. Yogyakarta: Media Akademi

Ananda, R., & Hayati, F. (2020) Variabel Belajar (Kompilasi Konsep). Medan: CV Pusdikra MJ

Arifin, Zaenal. (2014). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi Pembelajaran Matematika Berdasarkan Karakteristik Siswa Sekolah Dasar. Emasains, 9(1), 1-8.

Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya

Febriliani, L. (2018). Hubungan Minat Belajar dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V. joyful Learning Journal, 7(2), 10-18

Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6-11.

Gani, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran dan Persepsi tentang Matematika terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri di Kecamatan Salomekko Kabupaten Bone. Jurnal Daya Matematis, 3(3), 337-343.

Kholisyoh, S. A., Kusmanto, B., & Arigiyati, T. A. (2020). Hubungan antara Minat Belajar, Perhatian Orang Tua, dan Persepsi terhadap Matematika dengan Prestasi Belajar. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 155-164.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 24-32.

Meidya, M. Y. (2020). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN-1 Menteng. JPN. Jurnal Pendidikan, 2(3), 1-61.

Muhson, A. (2006). Teknik analisis kuantitatif. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta, 183-196.

Mulyati, T. (2016). Pendekatan Konstruktivisme Dan Dampaknya Bagi Hasil Belajar Matematika Siswa SD. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 1(2).

Nur, M. A. (2016). Pengaruh perhatian orang tua, konsep diri, persepsi tentang matematika terhadap hasil belajar matematika melalui motivasi belajar siswa kelas VIII SMP negeri di kecamatan ujung loe kabupaten bulukumba. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 4(2), 64-79.

Nureva, N., & Mariyana, S. (2019). Hubungan antara Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SDN 3 Jatimulyo. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1322-1331.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JP Manper), 1(1), 128-135.

Parnawi, Afi. (2019). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deepublish

Puspita, G, I. Monawati. Elly, R. (2017). Korelasi Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika dengan Hasil Belajarnya di Kelas V SD Negeri 1 Pagar Air Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1)

Rahman, U. (2017). Persepsi Siswa Tentang Guru Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Students perceptions On Teachers And Learning Interest On The Mathematics Learning Outcomes. Jurnal Al-Qalam 23(2)

Riswandha, S. H., & Sumardi, S. (2020). Komunikasi Matematika, Persepsi Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika, Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 84-93.

Saleh, A. A. (2018). Pengantar Psikologi. Makasar: Penerbit Aksara Timur

Setiawan, Andi. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar (Teori dan Latihan). Bandung: Sinar Baru ALgensindo.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendri, H. (2011). Pengaruh kecerdasan matematis–logis dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1).

Suralaga, F. (2021). Psikologi Pendidikan. Depok: PT Rajagrafindo Persada

Suryapermana, N,. & Imroatin. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Banten: FTK Banten Press

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Jakarta: Kencana

Syahputra, R. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan ekonomi di Indonesia. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(2), 183-191.

Syahri, A. A. (2015). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Matematika dan Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Matematika. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 108-120.

Tanjung, Y. P. (2022). Hubungan Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V di Mis Nurul Hikmah Ujung Padang. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(1).

Utama, R. E., Gani. N. A,. Jaharudin, Priharta, A. (2020). Perilaku Organisasi. Jakarta: Penerbit Mirqat

Wandini, R. R. (2019). Pembelajaran Matematika untuk Calon Guru MI/SD. Medan: CV Widya Puspita

Yulianti, D. & Meutia, I. F. (2020). Buku Ajar Perilaku dan Pengembangan Organisasi. Bandar Lampung: Pustaka Media

Downloads

Published

2023-08-02

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>