PEMANFAATAN MEDIA DAN ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dewi Nur Aini Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Ina Magdalena Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Romi Ramdon Ginanjar Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9601

Keywords:

Purpose ; Methods ; Results ; Conclusion

Abstract

The purpose of this study is to describe how the utilization of media and teaching aids in science learning to increase student activeness and the problems that teachers face. The focus of this research is how the utilization of media carried out by teachers to be able to increase student activeness in science learning and what media and teaching aids are used in the science learning process. This research is a descriptive qualitative research. In this study, data were collected using observation, interview, and documentation methods. Researchers conducted interviews with 3 resource persons, namely the principal, grade V teacher, and one grade V student. The results of this study indicate that the use of media and teaching aids in science learning has an effect on student activeness, but there are some media and teaching aids that are not suitable to be applied in class V, so teachers need to have the ability to analyze what media and teaching aids are suitable to be applied to science learning in class V so that later it will be able to increase student learning activeness.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdad, M. Y. (2020). Kompilasi Karya Tulis Ilmiah Remaja. Bogor: Guepedia. Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak.

Arief, M. M. (2022). Alat Peraga, Bahan Ajar dan Sumber Belajar IPA SD/MI.

Jurnal Tarbiyah Darussalam, 1-19.

Budiasni, N. N., & Darma, G. S. (2020). Corporate Social Responsibility dalam Ekonomi Berbasis Kearifan Lokal di Bali (Kajian dan Penelitian Lembaga Perkreditan Desa). Bali: NILACAKRA.

Gainau, M. B. (2021). Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: PT KANISIUS. Hariadi, S. (2018). Media Presentasi Pembelajaran: dari Teori ke Praktik. Probolinggo: Dinas Pendidikan, Pemuda, dan Olahraga Bidang Ketenagaan.

Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif : Sebuah Tinjauan Teori & Praktik (1 ed.). Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Ismail, I., & dkk. (2020). Teknologi Pembelajaran Sebagai Media Pembelajaran.

Makassar: Cendekia Publisher.

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar dan Analisis Data Dalam Perspektif Kualitatif. Yogyakarta: DEEPUBLISH.

Marlina, Wahab, A., Susidamaiyanti, Ramadana, Nikmah, S. Z., Wibowo, S. E., Ramdhayani, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran SD/MI. Aceh:Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Miftah, M. (2022). Peran, Fungsi, Dan Pemanfaatan Media Pembelajaran.

Bandung:CV. Feniks Muda Sejahtera.

Musa, L. (2018). Alat Peraga Matematika. Makassar: Aksara Timur.

Mustika, D. (2022). Model - Model Pembelajaran IPA SD dan Aplikasinya.

Sumatera Barat: Mitra Cendekia Media.

Nurfadhillah, S., & Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4. (2021). Media pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis - Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran.Jawa Barat: CV Jejak.

Nurrahmawati, A., & dkk. (2021). Menjadi Guru Profesional dan Inofatif dalam menghadapi Pandemi (Antologi Esai Mahasiswa Pendidikan Matematika). (Perwita, 2021)Yogyakarta: UAD Press.

Pratiwi, I. (2021). IPA Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Medan: UMSUPRESS. Pujarama, W., & Yustisia, I. R. (2020). Aplikasi Metode Analisis Resepsi Untuk Penelitian Gender dan Media: Untuk Peneliti Pemula dan Mahasiswa S-1. Malang: UB Press.

Purba, R. A., Rofiki, I., Purba, S., Purba, P. B., Bachtiar, E., Iskandar, A. (2020).

Pengantar Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Downloads

Published

2023-08-07