MEDIA GAMBAR CETAK SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA MERAWAT TUMBUHAN DI KELAS II SDN 03 SUKADANA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9043Keywords:
caring for plants, print image media, learning mediaAbstract
Students find it difficult in the process of understanding thematic concepts because of the large amount of material that students must learna. This study aims to improve students’ understanding of concepts by using printed image media used in the thematic learning process in grade II theme 4 sub-theme 6 caring for plants. On the subject of learning civic education, Indonesian and cultural arts and crafts. This print image media is to overcome ethe problems experienced by students in understanding thematic subject matter. The research method used is qualitative descriptive. Research fudings include the use of printed image media proven to increase students understanding of concepts, especially in theme 6 caring dor animals andplants, an increase in students’ understanding of concepts was obtained on the basic score of classical completeness scores of 44,4%. Then evidenced by the understanding of students in cycle 1 of 9 students there were 4 students who achieved KKM withan average score of 88,3 and a classical completeness score of 77,7 then there was an increase in the second cycle of 9 students there were 8 students who achieved KKM with an average score of 98 and a classical completeness score of 88,8.Downloads
References
Amrin. (2018). Implementasi media gambar untuk meningkatkan hasil belajar mtematika siswa kelas 1 SD Negeri 005 Sikakak. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 731-737.
Aqib, Zainal, dkk. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya Arif S. Sadiman, dkk (2014) Media Pendidikan. Pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya, Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003. Tentang system Desvitasari, Linda. (2012). Peningkatan Motivasi dan Pemahaman Konsep IPA dengan Penggunaan VCD Pembelajaran pada Siswa Kelas IV SDN Karangmojo III Gunungkidul (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta: Tidak diterbitkan
Dewi, A, T., Wardani, S, N. (2019). Peningkatan hasil belajar tematik melalui pendekatan problem based learning siswa kelas 2 SD
Faroz, W. Hendrianto, B. Al Kattani, H.A (2021). Studi Tentang Nilai-Nilai Islam Pada Buku Tematik Terpadu Kelas II SD/MI Tema 6 Merawat Hewan dan Tumbuhan. Jurnal Ilmu Islam.
Khaulani, F. Noviana, E. Witri, G. (2019) Penerapan Metode Brainstroming dengan Bantuan Media Gambar Grafis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. Volume 3 Nomor 1 Januari 2019. Pendidikan nasional
Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Putri, Y. A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Bauran pada Pembelajaran Tematik Tema 6 Merawat Tumbuhan dan Hewan di SDN 76 Kota Bengkulu. Diploma thesis. UIN FAS Bengkulu
Sadiman, A.S (2010). Media Pendidikan: Pengertia, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sulistyo, Basuki. 1992. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.
Widodo, A., Indraswati, D., & Sobri, M., (2019). Analisis Nilai-Nilai Kecakapan Abad 21 Dalam Buku Siswa SD/MI Kelas V Sub tema 1 Manusia dan Lingkungan. Jurnal tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 125-133. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v8i2.3231
Wiriaatmadja, R. (2018). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung. Penerbit PT Remaja Rosdakarya.
Yaumi, M (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran (1st ed.). Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.