PENGGUNAN MEDIA FLASH CARD UNTUK MENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI PENGGUNAAN HURUF KAPITAL PADA SISWA KELAS II SDN GARON 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.8960Keywords:
flash card media, learning outcomes, use of capital lettersAbstract
The purpose of this research is to improve the learning outcomes of class II students using flash card media in the material using capital letters at SDN Garon 01. Using the collaborative class action research (PTK) method with two learning cycles. Through four stages, namely (1) planning, (2) implementation, (3) observation, and (4) reflection. By using class II students at SDN Garon 01 as many as 14 students as research subjects. The research was conducted at SDN Garon 01 and was carried out in 2 cycles. Flash card media can improve learning outcomes in the material using capital letters. With an increase in learning outcomes from the pre-cycle of 61.29, it increased in the first cycle to 67.54, increased again in cycle 2 to 78.35. The conclusion from this study is that the use of flash cards can improve learning outcomes about the material using capital letters in class II students at SDN Garon 01.Downloads
References
A.Abdillah Leon, N. D. S. (2021). PENELITIAN TINDAKAN KELAS TEORI DAN PENERAPANNYA (P. H. Adirasa, Ed.). CV Adanu Abimata.
Arikunto Suharsimi, Suhardjono, S. (2015). PENELITIAN TINDAKAN KELAS. Sinar Grafika Offset.
Febiani Musyadad, V., Supriatna, A., Gosiah, N., & Rakeyan Santang, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Iii Sdn Kertamukti. Jurnal Tahsinta (Jurnal Karya Umum Dan IImiah, 2(1), 85–96.
Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 108. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i2.302
Hafid, H. A. (2011). Sumber dan Media Pembelajaran. Jurnal Sulesana, 6(2), 69–78. journal.uin-alauddin.ac.id
Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).
Hasibuan, I. (2015). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar Di Kelas VII Smp Negeri 1 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1), 5–11.
Mulyani, D. M., & Fitriani, H. S. H. (2019). Analisis Kesalahan Pengunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Pada Karangan Sederhana Siswa Kelas Iii Sdn Ii Kelapa Dua Kabupaten Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 13. https://doi.org/10.31000/lgrm.v7i1.1616
Pendidikan Guru Sekolah Dasar, J., FIP Lantai, G. B., Setiabudhi, J., Takwaini, T., & Mulyasari, E. (2019). Metode Demonstrasi Menggunakan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung. Jpgsd, 4, 225–234.
Puspitasari, N., Izzati, U. A., & Darminto, E. (2022). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Bahasa pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(5), 8545–8559. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3789
Rusanti, R., Fathurohman, I., & Pratiwi, I. A. (2022). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Siswa Sekolah Dasar. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 3995–4001. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3055
Siburian, L. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Kapital Oleh Mahasiswa Pgsd Semester Ii Kelas 3 Unika Santo Thomas Sumatera Utara. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 8(1), 81–87. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v8i1.9821
W E Lestari , Hartono, D. K. (2020). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas III SDN Tegalayu No. 96 Surakarta Tahun Ajaran 2019/2020. 96, 70–75.
Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.