PENGUATAN KETERAMPILAN LITERASI DIGITAL PADA KEGIATAN PEMBELAJARAN PESERTA DIDIK DI SDIT IRSYADUL IBAD 2 PANDEGLANG

Authors

  • Ipat Rahmawati Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Provinsi Banten, Indonesia
  • Rina Yuliana PGSD FKIP Untirta
  • Sigit Setiawan PGSD FKIP Untirta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8672

Abstract

  The purpose of this study is to provide an overview of the process of strengthening digital literacy skills at SDIT Irsyadul Ibad 2 Pandeglang.  As is well known, education supports the existence of Society 5.0, the process of learning activities is necessary to implement digital literacy.  Research using descriptive qualitative research.  Data collection techniques used interviews, observation and documentation, ICT teacher sources, class teachers and school principals.  For those observed by students, class V teachers and ICT teachers.  Data analysis uses the Miles and Huberman model.  The research results are as follows; 1) The process of strengthening digital literacy skills, to see how important digital literacy skills are applied to students.  2) Describe the supporting factors through and their carrying capacity in the digital literacy strengthening program, the inhibiting factors felt by schools in implementing digital literacy 3) The ability of students in strengthening digital literacy skills.  Students will appear to have an understanding of the application of digital literacy skills and what students can gain in the process of strengthening digital literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arin. (2022). Digital Berdampak Pada Keberhasilan Transformasi Digital Indonesia. Tersedia pada https://radioedukasi.kemdikbud.go.id/. Diakses pada tanggal 29 maret.

Asari, dkk. (2019). Kompetensi Literasi Digital Bagi Guru dan Pelajar di Lingkungan Sekolah Kabupaten Malang. Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi. Vol 3(2). Hal 98-104.

Desi Presiana Yolanda. (2017). Gerakan Literasi Digital Berbasis Sekolah: Implementasi dan Strategi. Sekolah Tinggi Multimedia Yogyakarta. Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol 17(1). Hal 52-59.

Dewi Anggraeni Dinie. (2021). Menumbuhkan Karakter Siswa melalui Pemanfaatan Literasi Digital. Jurnal Basicedu. Vol 5(6). 5250-5257.

Pakar Unair: Literasi

Giovanni dan Komariah. (2019). Hubungan Antara Literasi Digital Dengan Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri 6 Kota Bogor. Universitas Padjajaran. Libraria. Vol 7(1). Hal 147-162.

Hardayanti dan Alwi. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Digital Guru PAUD pada Masa Pandemik COVID-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 6(4). Hal 3759-3770.

Jessica, Harmanto dan Mareza. (2020). Penerapan Literasi Digital dalam Pembelajaran Kurikulum 2013 Berbasis E-Learning Tema 8 Bumiku Kelas VI SD Negeri 2 Purbalingga Lor. Jurnal Papeda. Vol. 2(2). Hal 139-146.

Labudasari, dkk. (2019). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Karakter Mandiri Siswa di SDN Kanggaraksan Cirebon. Universitas Muhammadiyah Cirebon. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran. Vol.9(1). Hal 57-63.

Muliastrini, E. (2019). Penguatan Literasi Baru (Literasi Data, Teknologi, Dan Sdm/Humanisme) Pada Guru - Guru Sekolah Dasar Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4. Prosiding STKIP Agama Hindu Amlapura. Hal 88-102.

Mustadi,dkk. (2022). Bahasa dan Sastra Indonesia SD Berorientasi Kurikulum Merdeka. Yogyakarta. Uny Press.

Ningsih, dkk. (2020). Urgensi Kompetensi Literasi Digital dalam Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. Universitas Mataram. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan.Vol 8(2). 133-139.

Mudrika, dkk. 2022. Analisis Penggunaan Media Video Pembelajaran Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SDN Serang 10. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 4. No2. Hal 160-169

Rusli. (2023). Metode Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Nasionalisme Siswa. Riau. Dotplus Publisher.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta Bandung.

Swandhina dan Maulana. (2022). Generasi Alpha: Saatnya Anak Usia Dini Melek Digital Refleksi Proses Pembelajaran Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi Sebelas. Vol. 6(1). Hal 1-9

Ummami, Jamaludin dan Andriana. (2021). Impelementasi Kompetensi Pedagogik Dalam Penguatan Karakter Percaya Diri Melalui Pembelajaran Daring.: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. 10(6). Hal 1573-1581.

Wakip. (2023). Multikultural, Intrakultural dan Inovasi dalam Pendidikan Society 5.0. Jawa Tengah. Akeisha.

Yulianti, Andriana dan Suparno. (2021). Penanaman Karakter Gemar Membaca Melalui Kegiatan Literasi Sekolah pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Indonesian Values and Character Education Journal (IVCEJ). Vol. 4(1). Hal 7-14.

yuniarto dan yudha. 2021. Literasi Digital Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Menuju Society 5.0. Jurnal Edueksos. Vol X. No2

Downloads

Published

2023-07-11