ANALISIS ETNOMATEMATIK DALAM PERMAINAN CONGKLAK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BANGUN DATAR DAN BANGUN RUANG DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ma'rifatul Jannah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Kus Suryandari Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Siti Nurjanah Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Lastiadi Muhtadin Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Yulia Maftuhah Hidayati Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Anatri Desstya Magister Pendidikan Dasar Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8669

Keywords:

Ethnomatematic Analysis, Congklak Game, Learning Media, and Mathematics

Abstract

Learning models, learning media, ethnomathematics studies in mathematics learning and others. So that this research complements previous research, this study analyzes the ethnomathematic elements in the congklak game as a medium used in conveying mathematics learning. The congklak game is a regional game that is usually done in pairs using a congklak board and the seeds are divided equally into each hole on the congklak board. This study aims to analyze the ethnomathematics concepts in the congklak game by integrating the geometric concepts, namely flat shapes and geometric shapes. This type of research is qualitative by describing the process of the game, the tools and materials used, the system for determining the winner, and the shape of the congklak board. The subjects of this study were grade 2 at SD Negeri Menuran 01, Baki, Sukoharjo. This study uses data collection techniques with interviews, documentation and observation. The analysis technique used is the triangulation technique on the data that has been obtained. The results of this study are: (1). Knowing the ethnomathematic elements in the congklak game, (2). Identifying the use of the congklak game as a medium for learning mathematics, and (3). Analyzing the relationship between the congklak game and the learning of flat shapes and geometric shapes in elementary schools. This research can be refined by further research by completing research studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atmidasari S, 2017. Kajian etnomatematika Pembagian Harta Waris Pada Masyarakat Lampung Ditinjau Dari perspektif Adat. [Skripsi]. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan, Pendidikan Matematika.

Adelia H, Karunia YA, Mariyani E, Prasetyo DAB, 2020. Eksplorasi Etnomatematika Pada Bangunan Makam Ki Agung Giring III Serta Kebudayaan Apem Cotong di Desa Sodo Kecamatan Paliyan. Prosiding Sendika, 6/2.

Deda, Y. N. & Amsikan, S. (2019). Geometry Concept on the Motifs of Woven Fabric Kefamenanu Community. Jramathedu 4 (1), (pp.23-30).

Deda Y. N. & Disnawati, H. (2019). Buku Ajar Etnomatematika Kawasan Perbatasan NKRI-Timor Leste. Deepublish: Yogyakarta.

Handayani T, 2020. Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Congklak Dan Implikasinya Terhadap Pemahaman Siswa Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Doctoral dissertation. STKIP PGRI PACITAN.

Heryanto AA, Jaeng M, Bennu S, 2018. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada

Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar di Kelas VII A SMP

Labschool Untad Palu. Jurnal Elektronik Pendidkan Matematika Tadulako, 6/1: 1-

Kapitan HG, Suddin S, Keterkaitan Teori-Teori Belajar Dalam Mengeksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Masyarakat. Lomba Karya Tulis Ilmiah (Lkti) Mahasiswa Tingkat Nasional.

Kou D, Deda YN, 2020. Eksplorasi Etnomatematika Acara Adat Thelas Keta Pada Masyarakat Noemuti. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 2/1.

Kofi MD, Nahak S, 2020. Mengoptimalkan Skemata Siswa Menggunakan Lembar Kerja Siswa Berbasis Etnomatematika Anyaman Dan Tenunan Masyarakat TTU.

Range:

Jurnal Pendidikan Matematika, 2/1: 8-17. Mar A, Mamoh O, Amsikan S, 2021.

Ekplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat Manunis Ka’umnais Suku Uim Bibuka Kecamatan Botin Leobele Kabupaten Malaka. Jurnal MathEdu

(Mathematic aaaeducation Journal), 4/2: 155-162.

Nataliya P, 2016. Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Kemampua Berhitung Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3/2: 343-358.

Rachmawati, Inda. 2015. Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo. Tersedia : www.scribd.com. Diakses 19 November 2017 Rakhmawati M, Rosida. 2016. Aktivitas Matematika Berbasis Budaya pada Masyarakat Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 7, No. 2, Hal 221-230, ISSN 2086-5872.

Ricardo, R. 2016. Peran Etnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. Jurnal Literasi Vol II (2) : 118 – 125.

Rusliah, N. 2016. Pendekatan Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Anak di Wilayah Kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Procedings Of The Interntional Conference On University-Community Enggagement Surabaya– Indonesia, Hal: 715-726.

Downloads

Published

2023-06-20