INTEGRASI NILAI AGAMA ISLAM DALAM PEMBELAJARAN PJOK UNTUK MENUMBUHKAN PENDIDIKAN KARAKTER SISWA DI MADRASAH IBITADIYAH LOMBOK BARAT
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8595Keywords:
Integration, Islamic Religious Values, PJOK Learning, Character Education.Abstract
This study aims to describe how the integration of Islamic religious values in PJOK learning is to foster student character education at Islamic Elementary School West Lombok. This research uses a qualitative approach with a case study method. Research time in the even semester of the 2022/2023 academic year. The population in this study were PJOK teachers at Islamic Elementary School West Lombok. Data collection techniques in this study are interviews, observation, and documentation. Data analysis used Miles and Huberman's analysis techniques, in this technique, there were three stages including data condensation, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that the integration of Islamic values in physical education, sports, and health (PJOK) learning at Islamic Elementary Schools has been implemented by PJOK teachers through learning and habituation to students.Downloads
References
Amri, M. N. (2017). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Biologi di SMA Islam Al Ulum Terpadu Medan. Edu-Riligia: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 1(4). https://doi.org/10.47006/ER.V1I4.1067
Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 291–304. https://doi.org/10.23887/JPKU.V9I2.34133
Azari, M. R., Bemanian, M., Mahdavinejad, M., Körner, A., & Knippers, J. (2023). Application based principles of islamic geometric patterns ; state of the art , and future trends in computer science / technologies : a review. Heritage Science. https://doi.org/10.1186/s40494-022-00852-w
Bausad, A. A., Musrifin, A. Y., Olahraga, P., & Kesehatan, D. (2019). Analisis Karakter Peserta Didik Kelas V Pada Pembelajaran Penjaskes di Sekolah Dasar Negeri Se Kota Mataram. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.58258/JISIP.V1I2.186
Bunayar, Muzaini, M. C., Mahmudah3, A., & Sutrisno. (2022). Sumber Primer Pendidikan Islam Sebagai Upaya Membentuk Akhlak Anak Generasi Penerus Bangsa: Kajian terhadap Al-Qur’an dan As-Sunnah tentang Pendidikan. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 90–108. https://doi.org/10.58577/DIMAR.V4I1.79
Cahaya, E., Guru, R., & Krajan, M. M. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1053–1062. https://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/TWD/article/view/224
Firdhaus, D. N., Isti, I., & Aflah, N. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembelajaran Tematik Peserta Didik Kelas V MI/SD. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 3(2), 58–65. https://doi.org/10.30599/JEMARI.V3I2.991
Hasanah, N. R., Adi, I. P. P., & Suwiwa, I. G. (2021). Survey Pelaksaan Pembelajaran PJOK Secara Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 6(1), 189–196. https://doi.org/10.36526/KEJAORA.V6I1.1295
Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153–8160. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2313
Iqbal, M. (2021). Peran PJOK Dalam Pembentukan Karakter Watak Anak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 1(2), 98–110. http://conference.um.ac.id/index.php/pko/article/view/2162
Soedjatmiko. (2015). Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. Journal of Physical Education Health and Sport, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.15294/JPEHS.V2I2.4588
Kholidah, L. N. (2015). Pola Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Lembaga Pendidikan. At-Ta’dib, 10(2). https://doi.org/10.21111/AT-TADIB.V10I2.459
Latipah, N., candrawati, E., Ulum, B., Niam, F., & Raden Fatah Kota Bengkulu, J. (2020). Analisis Integrasi Nilai Pendidikan Islam Pada Kurikulum Tadris IPA IAIN Bengkulu. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 19(1), 132–144. https://doi.org/10.29300/ATTALIM.V19I1.3843
Mahisarani, M. (2022a). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Jasmani dalam Al-Quran dan dalam Pendidikan Islam. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 528–539. http://j-las.lemkomindo.org/index.php/BCoPJ-LAS/article/view/61
Mahisarani, M. (2022b). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Jasmani dalam Al-Quran dan dalam Pendidikan Islam. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 528–539. http://j-las.lemkomindo.org/index.php/BCoPJ-LAS/article/view/61
Masyitoh, D. (2020). Amin Abdullah Dan Paradigma Integrasi-Interkoneksi. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 4(1), 81. https://doi.org/10.30595/jssh.v4i1.5973
Maulidah, K., & Nawawi, N. (2023). Pembelajaran Karakter Perspektif Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 7(1), 2598–9944. https://doi.org/10.58258/JISIP.V7I1.4299
Meleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosda karya.
Miles, & Huberman. (2007). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. UI Press.
Muhammad, D. H., & Dheasari, A. E. (2020). Implementation Of Children’s Special Needs For Religiusity In Specific Training And Development Parks Abk Probolinggo. Halaqa: Islamic Education Journal, 4(2), 89–96. https://doi.org/10.21070/HALAQA.V4I2.544
Muzaini, M. C., & Fadhilah, N. (2022). Strategi Contekstual Teaching and Learning pada Pembelajaran Fiqih di MI Miftahul Ulum. Attractive : Innovative Education Journal, 4(3), 265–276. https://doi.org/10.51278/AJ.V4I3.498
Muzaini, M. C., & Ichsan, I. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak untuk Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 329–338. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7572953
Muzaini, M. C., Najib, M., Mahmudah, A., & Nisa, A. K. (2023). Implemantasi Metode Simulasi Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 12(1), 2023. https://doi.org/10.22373/pjp.v12i1.17573
Muzaini, M. C., Rahayu, R., Rizky, V. B., Najib, M., Supriadi, M., & Prastowo, A. (2023). Organisasi Integrated Curriculum dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Life Skill di Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 10(2), 598–612. https://doi.org/10.33394/JP.V10I2.7369
S., Dwi, A., 1, P., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4328–4333. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I5.1565
Nurbiah, N., & Hermanto, H. (2022). Pemahaman konseptual integrasi ilmu dan agama pada civitas academica Politeknik ‘Aisyiyah Pontianak. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 530–546. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i4.8065
Pambudi, M. I., Winarno, M. E., & Dwiyogo, W. D. (2019). Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1), 110–116. https://doi.org/10.17977/JPTPP.V4I1.11906
Rochman, B., Indahwati, N., & Priambodo, A. (2020). Identifikasi Keterlaksanaan Pembelajaran PJOK Tingkat SMP Di Masa Pandemi Covid 19 Se-Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1). https://doi.org/10.58258/JIME.V6I1.1343
Rohman, S., & Muzaini, M. C. (2022). Strategi Active Learning pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanisme di Sekolah Dasar. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–68. https://doi.org/10.58577/DIMAR.V4I1.77
Salim, A. (2016). Integrasi Nilai –Nilai Karakter Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Studi di Madrasah Tsanawiyah (MTs) Swasta Kabupaten Kulon Progo Yogyakarta. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 6(2), 111–133. https://doi.org/10.21927/LITERASI.2015.6(2).111-133
Sarbaini, A., Natsir, N. F., & Haryanti, E. (2022). Integrasi “Ilmu Dan Agama” Sebagai Islamisasi Ilmu Pengetahuan. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 7(01), 85–95. https://doi.org/10.32332/RIAYAH.V7I01.5067
Siregar, M., Zahra, D. N., & Bujuri, D. A. (2019). Integrasi Materi Pendidikan Agama Islam Dalam Ilmu-Ilmu Rasional di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 183–201. https://doi.org/10.24042/ATJPI.V10I2.4847
Siti, O. :, & Wakhidah, A. (2019). Pendidikan Karakter Kemandirian Pada Pembelajaran PJOK di Kelas Rendah SD Sawit Kabupaten Bantul. BASIC EDUCATION, 8(17), 1-646-1.655. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/15303
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Supriadi, M., & Hidayat, N. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran PJOK di Kelas 5 SDN 1 Giri Madya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(4), 351–358. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7681154
Suyitno, S., Sukmayadi, T., & Mahadhni, J. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendidikan Antikorupsi Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Se-Kapanewon Depok Yogyakarta. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 6(2), 37. https://doi.org/10.26737/jpdi.v6i2.2571
Widodo, A., & Azis, M. T. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan (PJOK) Terintegrasi Dengan Al-Islam Kemuhammadiyahan Bahasa Arab (Ismuba) Di Sd/Mi Muhammadiyah. Jendela Olahraga, 3(1). https://doi.org/10.26877/JO.V3I1.2059
Widodo, B. (2017). Implementasi Nilai Nilai Karakter Siswa pada Pembelajaran PJOK di Madrasah Ibtidaiyah. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 164–168. https://doi.org/10.18860/jt.v9i2.4794
Zhulfarani, A., Jati, A. A. E., Hermawan, F., Arfaiza, S. A., & Fajrussalam, H. (2022). Integrasi Sains Dan Agama Serta Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. Humantech : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(Spesial Issues 3), 773–779. https://doi.org/10.32670/HT.V2ISPESIAL
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.