PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS II SDN 02 KLEGEN

Authors

  • Nidya Munaba'ul Karomah PPG PGSD Universitas PGRI Madiun
  • Fida Chasanatun FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Sumarsih Sumarsih SDN 02 Klegen Kota Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7838

Keywords:

cooperativeolearning type student team achievement division, learningooutcomes, mathematics

Abstract

This study aims to determine the application of the Cooperative Learning type Student Team Achievement Division (STAD) model in improving the mathematics learning outcomes of class II students at SDN 02 Klegen. This research is based on classroom action research (CAR). This research was conducted in 2 cycles, which consisted of planning, acting, observing, and reflecting. The data collection method used is the method of documentation, observation, and tests, then the data will be analyzed using descriptive statistical analysis techniques. Based on the results of the analysis, the learning outcomes of class II students at SDN 02 Klegen in the pre-cycle were 62.31 with 50.00% mastery learning and the average score increased to 69.23 in the first cycle with 65.38% learning completeness, and in cycle II learning outcomes increased to 80.38 with a complete learning of 84.52%. So it can be concluded that the application of the Cooperative Learning type Student Team Achievement Division (STAD) model can improve the mathematics learning outcomes of class II students at SDN 02 Klegen for the 2022/2023 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisensia, T., Bito, G. S., & Wali, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SDI Blidit Kabupaten Sikka. Prima Magister : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 61-69.

Arikunto, Suharsimi. 2016. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Burengge, Sustin Sumarni. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), pp.275-280.

Israil, Isnawati. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan (IKIP Mataram), 5(2), 117-123.

Lorenza, Tara., & Reinita. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Inside Outside Circle (IOC) Terhadap peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas IV SDN Gugus V Kecamatan Sutera. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 186-196.

Marwatan. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik pada Materi Pecahan Nilai Uang Melalui Metode Demonstrasi di Kelas II SDN 146/X Tanjung Solok. Journal on Education, 04(02), 437-447.

Priatna, Asep., & Patmawati, Imas. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Peserta didik pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 187-203.

Pujiyanti, Erna., Sumarno, & Siswanto, Joko. (2022), Keefektifan Model Pembelajaran RQA (Reading Question and Answering) Berbantuan LKPD untuk Meningkatkan Kemandirian dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 822-831.

Ritmiyati. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipasiswa Kelas II SDN 014 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Jurnal Primary : Universitas Riau, 5(2), 386-403.

Sudarsana, I Ketut. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Peningkatan Mutu Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penjamin Mutu : Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 4(1), 20-31.

Sudarsana, I Komang Gede. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 4(1), 20-31.

Sudasana, I Putu A., & Wesnawa, I Gede A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1(1) pp. 1-8.

Sukmawati, Rega. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas II SDN Wonorejo 01. Jurnal Sains Global Indonesia, 2(2), 49-59.

Downloads

Published

2023-06-25

Most read articles by the same author(s)