PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SDN 02 KLEGEN MADIUN PADA MATERI PENERAPAN SILA DALAM KEHIDUPAN

Authors

  • Siti Margiantin PPG FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Nurul Kusuma Dewi Pendidikan Biologi FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Sumarsih Sumarsih SDN 02 Klegen,Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9045

Keywords:

mind mapping, student learning outcomes

Abstract

The purpose of this study was to improve the learning outcomes of third grade students at SDN 2 Klegen Madiun on the application of the Precepts in Pancasila by using the Mind Mapping Learning Model. The results showed that there was an increase in learning outcomes from cycle I to cycle II. In cycle I, student learning completeness was still below 40%, while in cycle II there was an increase by showing student learning outcomes mastery of 85%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affandi, Muhamad, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Semarang : Unissula Press.

Djamaluddin, Ahdar, dkk. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Kaaffah Sulawesi Selatan: Learning Center.

Putri, Zuyyina Hasdillah, dkk. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma. Diakses 24 Mei 2023, dari

https://media.neliti.com/media/pu blications/216784-penerapan- model-pembelajaran-mind- mappin.pdf

Agustina, Ajeng. 2015. Penerapan Strategi Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas Viii A Mts Nurul Islam Air Bakoman Kabupaten Tanggamus. Diakses 25 Mei 2023, dari https://media.neliti.com/media/pu blications/56408-ID-none.pdf.

Sudjana. Nana. 2011. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Hamalik, Oemar. 2014. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-09-26