UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) PADA SISWA KELAS IV SDN 01 DEMANGAN KOTA MADIUN

Authors

  • Athifa Megaratri Kumala Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Madiun, Indonesia
  • Fida Chasanatun Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Madiun, Indonesia
  • Misini Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Madiun, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7797

Abstract

Choosing the right learning model will encourage students to be active in learning activities. The Problem Based Learning (PBL) learning model is a learning model that helps make the class atmosphere more enjoyable and students will be excited about learning. Based on the results of initial observations in class IV at SDN 01 Demangan City of Madiun that in learning that takes place in class the teacher applies lectures and assignments. This study aims to improve science learning outcomes through the application of Problem Based Learning learning models. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). The results of this study indicate that the Improvement of Class IV Science Learning Outcomes at SDN 01 Demangan City of Madiun in the Material of Changes in Energy Forms after going through the application of the Problem Based Learning Model is said to be successful. This can be proven in the pre-cycle stage, cycle I and cycle II, namely from the average value at the initial condition (pre-cycle) of 69 with classical completeness of 40% (6 students) of 15 students. Cycle I was 74 with classical completeness of 60% (9 students). Cycle II of 81 with classical mastery of 80% (12 students) Keywords: learning outcomes; energy transformation matter; problem based learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Sani, Ridwan. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Ariyanto. 2011. Pembelajaran Aritmatika Sekolah Dasar. Surakarta: Penerbit Qinant.

Atmojo. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Peningkatan Hasil Belajar Pengelolaan Lingkungan. Jurnal Kependidikan 43(2), 134-143.

Baharuddin. 2015. Teori Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Baharudin & Nur Wahyuni, Esa. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Daryanto. 2011. Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah: Beserta Contoh-contohnya. Yogyakarta: Gava Media.

Daryanto. 2012. Konsep Pembelajaran Kreatif. Yogyakarta: Gava Media.

Herawati. 2018. Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal Volume IV. Nomor 1. Januari – Juni, Dosen UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Najma. 2017. Penerapan Model Problem Based Learning (PB) dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada tema selalu berhemat energi kelas IV MAN 3 Banda Aceh”. Jurnal Volume IV. Nomor 1. Januari – Juni, Dosen UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Nurdin, Mohamad. 2013. Belajar dengan Pendekatan Pailkem. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahayu, Rina. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Problem Based Learning Di SMP. Jurnal Kependidikan. Vol 45, No.1. Yogyakarta.

Rusman. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: ALFABETA.

Rusmono. 2012. Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning itu Perlu: untuk meningkatkan Profesionalitas Guru. Bogor: Ghalia Indonesia.

Rusmono. 2012. Strategi Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sani, Ridwan Abdulah. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Inflementasi kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Sulistryarini & Santoso. 2015. Pengaruh Kecerdasan Visual-Spasial Terhadap Hasil Belajar Matematika dalam Problem Based Learning Pada Siswa SMA Kelas X. Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika (JIEM), I(1). 56-72.

Susanto & Ahmad. 2013. Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta Prenamedia Group Sutirman. 2013. Media dan Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: GrahaIlmu.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta: Kencana Prenadamedia Group. Susanto. 2015. Meningkatkan Kemampuan Kreativitas Berfikir dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada pembelajaran Kewirausahawan Prosiding Seminar Nasional. UNNES: Surabaya.

Wisudawati. 2015. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-05-26