PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING (PICTURE AND PICTURE) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN SISWA KELAS III SDN 02 JOSENAN KOTA MADIUN

Authors

  • Yusuf Eka Setya Putra Universitas PGRI Madiun
  • Fida Chasanatun Universitas PGRI Madiun
  • Tumini SDN 02 Josenan Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7509

Keywords:

learning outcomes,, cooperative learning picture and picture

Abstract

The problem in this study is the low learning outcomes of PPKn on Pancasila values in class III at SDN 02 Josenan Madiun. This is due to the less attractive method and the more dominant use of the lecture method and the lack of use of learning media during Civics lessons. The purpose of this study was to improve PPKn learning outcomes on Pancasila values for class III students at SDN 02 Josenan Madiun and as a condition in the PPG Pre-position process at PGRI Madiun University. The type of research used is PTK (Classroom Action Research) consisting of 2 cycles that adopt the stages of the Kemmis and Mc Taggart cycles with the stages of: planning, implementing action, observing, and reflecting. Data collection techniques were taken from observation sheets, student learning outcomes tests and interviews. Based on the results of the research that has been carried out, the percentage of completeness of student learning outcomes in cycle 1 is 40% and in cycle 2 the percentage of completeness of student learning outcomes is 90% with an increase of 50%. So it can be concluded that the implementation of the picture and picture cooperative learning model can improve the learning outcomes of Class III PPKn at SDN 02 Josenan Madiun

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminullah. (2015). Inplementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 3(1), 620–628.

Asmawati, M., & Nurhasanah, I. S. J. (2020). Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Muatan Ppkn Kelas Iv Sdn Pemepek Kecamatan Pringgarata Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Inovasi Penelitian, 1, 1289.

Cut Nurrahmah.(2017).Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Picture And Picture Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Hidup Bersih Dan Sehat Kelas Ii Min 16 Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Elis Gusniawati S.(2015). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Teknik Team Games Tournament Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Sub Materi Pokok Bilangan Bulat. Jurnal Eduma Vol.4 No.1

Irzal Anderson.(2015).Model Picture And Picture Pada Pembelajaran Pkn Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar Volume 2 Nomor 2,114-125

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168. https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536

Mahanani, P., Luh, N., Nuraini, S., Cholifah, P. S., Anugerah, M. R., Kurniawati, I. Y., & Sugiarti, I. (2021). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis High Order Thinking Skill Bagi Guru Sekolah Dasar. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 89–96

Mahanani Putri, Sa’dun Akbar, B. E. S. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Together Win (TW) Berdasarkan STAD Berorientasi Ko-Konstruksi untuk Pembelajaran Karakter. DISERTASI dan TESIS Program Pascasarjana UM.

Muhhammad, A. (2019). Pengantar Ilmu Pendidikan. Guepedia.

Nita Ervinawati.(2021).Pengaruh Metode Pembelajaran Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Mi Masyariqul Anwar Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Noviana.(2017).Analisis Pemahaman Siswa Pada Materi Manajemen Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tembilahan. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru

Octavian, W. A. (2018). Urgensi Memahami Dan Mengimplementasikan Nilai-. 124 Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, VOLUME 5, 123–128.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31. https://doi.org/10.47313/pujangga.v1i2.320

Samsul, W. (2015). Dasar-dasar Pendidikan Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan. Pustaka Pelajar

Santoso, Suyahmo, Maman, R., & Utomo, C. B. (2020). Urgensi Pendidikan Karakter Pada Masa Pandemi Covid 19. Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 558–563..

Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo.

Syarbaini, S. (2014). Pendidikan pancasila di perguruan tinggi : (implementasi nilai-nilai karakter bangsa). Ghalia Indonesia.

Tolib & Nuryadi. (2016). Buku Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan kelas x. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

Yahyo Kasyadi, Hery Kresnadi, Sugiyono. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ilmu Pengtahuan Alam Menggunakan Tipe Jigsaw Di Kelas IV. Jurnal Untan

Downloads

Published

2023-05-20