STRATEGI MENGATASI HAMBATAN DALAM MANAJEMEN KELAS UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN

Authors

  • Nayla Adzkiya Amin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nida Maulida Ridwana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurani Laraswati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Putri Ayu Resfani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rati Zulkifli Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sofyan Iskandar Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37162

Keywords:

classroom management, learning challenges, teacher strategies, teaching effectiveness

Abstract

This study aims to identify challenges in classroom management and formulate effective strategies to improve teaching quality. Using a literature research method, information was gathered from various sources, such as books and relevant scientific journals. The research findings indicate that the main challenges stem from teachers, including overly strict leadership styles, insufficiently varied teaching methods, limited knowledge of classroom management, and a lack of emotional connection with students. Furthermore, classroom layout, media utilization, and time management also contribute to the learning environment. Effective strategies include sound lesson planning, adaptive classroom layout, increased discipline, and positive communication. Appropriate classroom management practices can creat a supportive learning environment, increase student participation, and help achieve optimal learning outcomes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulah, MK, Fauzi, IKA, & Sudrajat, A. (2022). Manajemen strategi pengelolaan kelas dalam meningkatkan kualitas layanan pendidikan. Jurnal Simki Pedagogia, 5 (2), 200-208

Al Aluf, W., Supriyatno, T., & Widodo, B. (2025). Pengelolaan Kelas di sekolah Dasar: Hambatan-Hambatan yang Dihadapi Guru dan Solusinya dalam Manajemen Kelas di SD Sana Tengah 1. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 781-794.

Amin, M. J., MAlik, A., Liwairrubai, M., & Ribahan, R. (2025). Upaya Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Melalui Manajemen Kelas. Jurnal pendidikan, Sains, Geologi, dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 6(2), 1098-1104.

Mursid, N. R., Mulyani, R., Malva, S. D. N., & Permana, H. (2025). Penerapan Strategi Manajemen Kelas sebagai Upaya Meningkatkan Partisipasi Siswa. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam, 12(1), 86-97. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v12i1.2784

Nafisah, Z., & Kunaepi, A. (2025). Urgensi Strategi Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 17-26.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 5(1), 46-57. https://doi.org/10.26740/jdmp .v5n1.p46-57

Downloads

Published

2025-12-27

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>