KONSEP DASAR STRATEGI DAN METODE PEMBELAJARAN PAI DI SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23751Keywords:
Learning Strategies, Learning Methods, Islamic Religious Education, SD/MI, Character, Noble CharacterAbstract
The strategies and methods of Islamic Religious Education (PAI) learning in elementary schools (SD) and Islamic elementary schools (MI) play a crucial role in shaping students' character and religious knowledge. This study aims to explore the basic concepts of strategies and methods of PAI learning applied in SD and MI. The basic concepts of PAI learning strategies include approaches focused on the development of religious values, skills, and noble character. The methods used in learning should be adjusted to the students' needs, cognitive development, as well as their social and cultural environment. In PAI learning, effective interaction between teachers and students is expected through various methods, such as lectures, discussions, Q&A sessions, and religious practices. The selection of appropriate strategies and methods can enhance students' understanding of PAI material and strengthen the application of religious values in daily life.Downloads
References
Ahmad, F. (2020). Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Andi Arif Pamessangi. (2020). Optimalisasi Potensi Kecerdasan Anak Sejak Dini dalam Belajar Bahasa Arab. Tunas Cendekia.
Arifuddin. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan; Kontribusi Lembaga Informal Terhadap Pembinaan Karakter Anak. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1).
Arikunto, S. (2008). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Darmansyah. 2012. Strategi Pembelajaran. Padang: Erka Publishing.
Darsono, H. (2015). Metode Pembelajaran: Teori dan Praktik. Jakarta: Rajawali Pers.
Depdikbud, 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka
Fauzi, M. (2020). "Sinergi Strategi dan Metode dalam Pembelajaran Modern." Jurnal Pendidikan Modern, 8(2), 50–65.
Ghofur, Abdul.1989. Desain Intruksional.Solo: Tiga Serangkai.
Hamalik, Oemar. 2001. Pendekaatan Baru Strategi Belajar Mengajar Berdasarkan CBSA.Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Hamzah, A. R., Mesra, R., Br Karo, K., Alifah, N., Hartini, A., Gita Prima Agusta, H., Maryati Yusuf, F., Endrawati Subroto, D., Lisarani, V., Ihsan Ramadhani, M., Hajar Larekeng, S., Tunnoor, S., Bayu, R. A., & Pinasti, T. (2023). Strategi Pembelajaran Abad 21.
Hamzah B. Uno. 2009. Model Pembelajaran (Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif), Jakarta: Bumi Aksara.
Hasyim, M. (2021). Transformasi Metode Pembelajaran PAI di Era Digital. Jakarta: Gramedia Pustaka.
Kamus besar bahasa Indonesia. 2016. Cetakan ke Empat. Jakarta: Pusat bahasa.
Kurniawati, D. (2019). Pembelajaran Kolaboratif dan Pengembangan Soft Skills. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 25-38.
Kusuma, R. (2019). Pengembangan Strategi Pembelajaran Berbasis Nilai-nilai Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 12–25.
Lestari, R. (2019). Pembelajaran Kolaboratif dalam Era Digital. Jakarta: Erlangga.
Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pendidikan: Teori dan Aplikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasution, C. W., & Manullang, D. (2018). Kedudukan Metode Pengajaran Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 302, 82–87. https://repository.bbg.ac.id/handle/750%0Arepository.bbg.ac.id/handle/750
Nurhadi, A. (2018). Inovasi dalam Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 30–45.
Pupu, Saeful Rahmat. 2019. Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: Scopindo Media Medika.
Purwanto, A. (2018). Dinamika Pembelajaran: Perspektif Siswa. Surabaya: Graha Ilmu.
Qowim, A. N. (2020). Metode Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an. Pendidikan Islam.
Rahmawati, S. (2020). Flipped Classroom: Mengoptimalkan Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Gramedia.
Suhadi, E. (2017). Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam PAI. Bandung: Refika Publishing.
Suharyanto, D. (2016). Strategi Pembelajaran Efektif: Implementasi dalam Kelas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suryanto, A. (2015). Strategi Pembelajaran Inovatif di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 45-60.
Sutrisno, E. (2018). Menghadapi Tantangan Pendidikan di Era Global. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(3), 15-29.
Wina, Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Zam, F. Z. (2017). Metode Pendidikan Islam Presfektif Hadis Rasulullah Saw. Sabilarrasyad.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.