STUDI TENTANG DAMPAK GREEN CAMPUS TERHADAP KESADARAN LINGKUNGAN MAHASISWA DI UIN RADEN INTAN LAMPUNG

Authors

  • Figo Rangga Bagaskara Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Angga Pratama Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Bagas Armayoga Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Ali Murtadho Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Baharudin Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Ikhsan Mustofa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23212

Keywords:

green campus, environmental awareness, student behaviour

Abstract

This study aims to evaluate the impact of the Green Campus programme on students' environmental understanding, attitudes and behaviours, as well as identify factors that influence its successful implementation at UIN Raden Intan Lampung. The research used a qualitative approach with a case study method, involving 5-10 students as subjects. Data were collected through in-depth interviews, Focus Group Discussions (FGDs), and participatory observations, then analysed through transcription, encoding, theme identification, triangulation, and interpretation of findings. The results showed that the Green Campus programme significantly contributed to increasing students' environmental awareness and behaviour. Supporting factors include personal awareness, campus policy, social interaction, personal experience, and extracurricular activities. Support from lecturers, campus officials, and educational materials also play an important role, although effectiveness can be improved through practical training and the utilisation of technology. The programme not only changes students' behaviour on campus, but also influences their actions in daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R. J. (2022). Analisis perilaku konsumtif dan daya beli konsumen terhadap belanja online di masa pandemi COVID-19. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(1), 1–16.

Aminuddin, M. A., & Burhanuddin, A. (2023). Potensi Kekayaan Dan Keberagaman Maritim Di Wilayah Papua Dalam Upaya Mendorong Kesejahteraan Rakyat. Mandub: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 1(4), 157–176.

Amrina, E., & Suryani, F. (2019). Evaluasi Penerapan Kampus Berkelanjutan dengan UI GreenMetric di Universitas Andalas. Dampak, 16(2), 95–104.

Angela, V. F. (2023). Strategi Pengembangan Ekowisata dalam Mendukung Konservasi Alam Danau Tahai. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 984–993.

Annafi, N., Lukman, L., Khairunnas, K., Mutmainah, S., Fathir, F., & Alamin, Z. (2023). Peningkatan Kesadaran Dan Partisipasi Masyarakat Melalui Pelatihan Pengelolaan Sampah. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 91–101.

Ardhiyansyah, A., Iskandar, Y., & Riniati, W. O. (2023). Perilaku Pro-Lingkungan dan Motivasi Sosial dalam Mengurangi Penggunaan Plastik Sekali Pakai. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(07), 580–586.

Azis, A. (2019). Kajian Psikologi Konservasi untuk Pengembangan SDM melalui Program Go Green (Studi Kasus Pada Mahasiswa Penghuni Rusunawa UNNES). Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(1), 82–89.

Bormasa, M. F. (2023). Menggalang Solidaritas Sosial: Pengaruh Kepedulian Sosial dalam Mengatasi Tantangan Lingkungan di Daerah Rentan Bencana (Studi di Kabupaten Cianjur). Jurnal Pengabdian West Science, 2(06), 477–489.

Effendi, M. I., Sugandini, D., Sukarno, A., Kundarto, M., Arundati, R., & Berliana, N. (2020). Perilaku pro-lingkungan pada mahasiswa. Zahir Publishing.

Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS, 1–215.

Islamiati, D. F., & Saputra, P. P. (2021). Analisis fenomena tren green lifestyle pada mahasiswa Universitas Bangka Belitung. Jurnal Studi Inovasi, 1(2), 30–38.

Jayadinata, A. K., Muqodas, I., & Ardiyanti, D. (2024). Kesadaran lingkungan calon guru sebagai nilai karakter kepedulian lingkungan hidup. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 12(2), 12–23.

Kahfi, A., & Mahmud, H. (2024). Penerapan Etika Amanah Dalam Manajemen Kepemimpinan Modern Perspektif Qs Al-Ahzab: 72 Berdasarkan Tafsir Al-Misbah. Al-Munir: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 6(2), 293–314.

Kusuma, E. M. V., Santoso, G., Wardiningtias, B. D. E., & others. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kesadaran Lingkungan Sekolah dan Keluarga Untuk Meningkatkan Ketakwaan Kepada Tuhan YME dan Berakhlak Mulia Di Kelas 1. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 289–309.

Kusumawardani, D., Hana, Y., Akmalannisa, I., Azizah, P. N., Tsabitah, N., Putri, N. I. I., Akhmad, Z. G., Nada, N. L., Putri, D. P. S., & others. (2024). Pengaruh Media Sosial terhadap Kesejahteraan Mental Mahasiswa di Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi Program Studi Pendidikan Luar Sekolah Universitas Negeri Semarang. Jurnal Analis, 3(1), 14–26.

Lasaiba, I. (2023). Menggugah Kesadaran Ekologis: Pendekatan Biologi untuk Pendidikan Berkelanjutan. Jendela Pengetahuan, 16(2), 143–163.

Lasaiba, M. A. (2024). Strategi inovatif untuk pengelolaan sampah perkotaan: Integrasi teknologi dan partisipasi masyarakat. GEOFORUM Jurnal Geografi dan Pendidikan Geografi, 1–19.

Maola, M., Nurmasari, S., & Anam, S. (2021). Pelatihan Green Campus Bagi Aktivis Kampus Fakultas Ushuluddin Dan Humaniora Uin Walisongo Semarang. Walisongo Press, 129.

Moridu, I., Purwanti, A., Melinda, M., Sidik, R. F., & Asfahani, A. (2023). Edukasi Keberlanjutan Lingkungan Melalui Program Komunitas Hijau Untuk Menginspirasi Aksi Bersama. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7121–7128.

Noverita, A., Darliana, E., & Darsih, T. K. (2022). Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Meningkatkan Ecoliteracy Siswa. Jurnal Sintaksis, 4(1), 52–60.

Nuraini, R., Darmawan, D., Mardikaningsih, R., Hariani, M., & Halizah, S. N. (2022). Keberlanjutan Kelestarian Lingkungan: Peran Kunci Lokus Kendali Internal dan Wawasan Lingkungan Dalam Mendorong Perilaku Pro-Lingkungan. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(3), 116–122.

Nurhasanah, S. (2024). Peran Mahasiswa Sebagai Pilar Integritas Dalam Gerakan Anti Korupsi Di Lingkungan Kampus Dan Masyarakat. Causa: Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 6(5), 51–60.

Purnomo, S. C., Primayoga, A., Dhamayanti, K. I., Tobing, J. L., Jihanto, M. V. N., & Setyaningsih, E. (2023). Gebyar Anak Peduli Sampah Sebagai Media Edukasi Pengelolaan Sampah Pada Anak-anak di Kelurahan Klitren Yogyakarta:-. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 128–136.

Rahayu, I., Suwarna, A. I., Wahyudi, E., Asfahani, A., & Jamin, F. S. (2024). Pendidikan Lingkungan Hidup dengan Membentuk Kesadaran Lingkungan dan Tanggung Jawab Sosial di Kalangan Pelajar. Global Education Journal, 2(2), 101–110.

Restya, W. P. D., Zainab, S., Maisyarah, S., & Alfarizy, R. (2024). Dari Eco-Masjid Menuju Green Campus: Transformasi Kesadaran Lingkungan Melalui Peran Strategis Masjid. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(4), 570–579.

Revalina, A. D. N., Stevanie, D. A. F., Irawan, F. A. B., Ardhiyanti, M., Ainunnisa, N. F., Andriana, N., & Fahira, N. (2024). Upaya Pelestarian Lingkungan Hidup dengan Mengurangi Sampah Plastik di Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang. Jurnal Majemuk, 3(2), 304–317.

Rezeki, T. I., Sagala, R. W., Muhajir, M., & others. (2024). Edukasi Pengelolaan Sampah Berbasis Kearifan Lokal untuk Lingkungan Berkelanjutan. Jurnal Abdimas Maduma, 3(2), 9–19.

Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & others. (2023). Kajian Dinamika Demokrasi di Indonesia untuk Menjadi Tokoh Pahlawan Daerah dan Nasional RI Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 224–240.

SARAH, S. (2022). Peran Rektor Uin Raden Intan Lampung Prof. Dr. H. Moh. Mukri. M. Ag Menuju Kampus Hijau Berkelanjutan Periode (2015-2021). Uin Raden Intan Lampung.

Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. (2020). Konsep kampus merdeka belajar di era revolusi industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 141–157.

Sudarman, S., Syuaib, M., & Nuryuningsih, N. (2021). Green building: Salah satu jawaban terhadap isu sustainability dalam dunia arsitektur. Teknosains: Media Informasi Sains Dan Teknologi, 15(3), 329–338.

Suhirman, G. (2017). Manajemen Bank Sampah Syari’ah Berbasis Eco-Campus (Sebuah Tawaran Menuju UIN Mataram sebagai Green Campus). Iqtishaduna, 8(2), 285–316.

Sukomardojo, T., Tabran, M., Al Muhtadin, M., Gymnastiar, I. A., & Pasongli, H. (2023). Mendorong perilaku konservasi lingkungan di komunitas pesisir: Pelajaran dari inisiatif berbasis masyarakat. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(2), 22–31.

Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50.

Downloads

Published

2025-03-02

Most read articles by the same author(s)