HUBUNGAN KECINTAAN MAHASISWA PADA MATEMATIKA DAN KECINTAANNYA PADA IPA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23336Keywords:
love, sutdents, mathematics, scienceAbstract
The purpose of this study was to determine whether the students' love of Mathematics is related to their love of the Science. This type of research is correlational. Respondents in this study were the PGSD FIP UNM Campus VI Bone students who took the Basic Science Concepts course in the even semester of the 2024/2025 academic year, in amount of 28 people. The data collection instrument used was a questionnaire sheet. The data analysis used was inferential analysis. Results: the data was not normally distributed and was not homogeneous, the Spearman correlation coefficient value = 0.546, and the sig. value in the Spearman correlation test = 0.003 <0.05 so that H1 was accepted and Ho was rejected. Conclusion: there is a significant correlation between the students' love of Mathematics and their love of Science and the level of the correlation is in the moderate category.Downloads
References
Artinta, S. V., & Fauziah, H. N. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Rasa Ingin Tahu dan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa pada Mata Pelajaran IPA SMP. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 210–218. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.153.
Asshagab, S. M., Ledang, I., & Halmuniati, H. (2023). Analisis Kelemahan Kemampuan Matematis Mahasiswa Tadris Ipa Pada Mata Kuliah Mekanika. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 11(1), 206-219.
Irsan, I. (2021). Implemensi Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5631–5639. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1682.
Jaali. (2011), Psikologi Pendidikan . Jakarta: Bumi Aksara.
Nurdin, A. N. (2017). Analisis hubungan kemampuan numerik dengan hasil belajar fisika peserta didik kelas XII IPA SMA Muhammadiyah di Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar, 5(2), 193-204.
Ompusunggu, V. D. K. (2022, July). PENGGUNAAN MEDIA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DAN MANFAATNYA DI SMPNEGERI 1 PARANGINAN. In Prosiding Seminar Nasional PSSH (Pendidikan, Saintek, Sosial dan Hukum) (Vol. 1, pp. 56-1).
Rahmawaty, S., Sidin Ali, M., & Arsyad, M. (2023). Pengaruh Kemampuan Dasar Matematika dan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Gowa. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(2), 1426-1431. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i2.744
Sudarto, S. (2024). HUBUNGAN KEMAMPUAN MATEMATIKA DAN KEMAMPUAN IPA MAHASISWA PGSD FIP UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR KAMPUS VI BONE. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 3560-3567.
Sudarto, S. (2022). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR IPA SISWA YANG DIAJAR DENGAN MODEL QUANTUM DAN YANG DIAJAR DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KONVENSIONAL. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(3), 1011–1016. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v2i3.4038.
Sudarto, S., Satriani, D. H., & Hazizah, N. (2024). PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 16 CELLU MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GUIDED NOTE TAKING. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 3(9), 553-558.
Sudarto, S., Rosmalah, R., & Muhammad Rizky, M. R. (2022). HUBUNGAN ANTARA KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI GURU DAN MINAT BELAJAR SISWA. JISOS: JURNAL ILMU SOSIAL, 1(7), 449–454. Retrieved from https://www.bajangjournal.com/index.php/JISOS/article/view/3300.
Sudarto, S., Shabir, A., & Herman, A. A. (2022). HUBUNGAN ANTARA PERCAYA DIRI DAN MOTIVASI BELAJAR IPA SISWA: STUDI PADA KELAS V SDN 96 CITTA KECAMATAN CITTA KABUPATEN SOPPENG. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(7), 7173-7176. https://doi.org/10.47492/jip.v3i7.2225
Tasliyah, L., Nurhayati, S., & Nurunnisa, R. (2020). Mengembangkan kecerdasan logika matematika anak usia dini melalui ape kids ‘n kit. Jurnal CERIA (Cerda Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(4), 307-314.
Wahyuni, I., Maison, M., & Pathoni, H. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 2 Kota Jambi. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 22-28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.