PENGARUH MEDIA KOMIK TERHADAP MINAT BACA SISWA KELAS IV SDN KEBOANANOM GEDANGAN

Authors

  • Alfi Rohmatis Suaidiyah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Danang Prastyo Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23073

Keywords:

Comic Media, Reading Interest

Abstract

This research aims to determine the effect of using comic media on reading interest in grade 4 students at SDN Keboananom Gedangan. Interest in reading is an important factor in the success of learning and developing students' knowledge. The research design uses a Quasi Experimental Design in the form of a Nonequlvalent Posttest-Only Control Design. The research sample consisted of two groups of students, namely class IV-D a6s the experimental group which used comic media in the learning process and Class IV-B as the control group which used student textbooks and conventional methods. Data was collected through a questionnaire/reading interest questionnaire given after treatment. The data analysis technique used in this research uses the normality test, homogeneity test, and T-Test. This research was processed using IBM SPSS 22 for Windows. The results of hypothesis testing using the t-test state that the output results in the t-test column for equality of means show a sig value. (2-tailed) is 0.049, because the sig value. (2-tailed) 0.049<0.05 or a significant value smaller than 0.05. Ho is rejected, which means there is a difference. So t can be concluded that comic media has an impact on the reading interest of fourth-grade students at SDN Keboananom Gedangan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, N., Ramdhani, I. S., & Enawar. (2022). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 Sdn Bojong 04. Al-Irsyad, 4(5)(1999–2003).

Arwati, A., & Oktaviani, A. M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Dalam Pembelajaran Ips. Jurnal Pelita Calistung, 4(1), 121–138. Https://Jurnal.Upg.Ac.Id/Index.Php/Jpc/Article/View/538

Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 2(1), 54–60. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V1i2.572

Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya Minat Baca Anak Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30. Https://Prospek.Unram.Ac.Id/Index.Php/Renjana/Article/View/303

Handayani, P., & Koeswanti, H. D. (2022). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 396–401. Https://Doi.Org/10.37680/Scaffolding.V4i2.1745

Haqiqi, N., & Permadi, B. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iii Tema I Subtema I Di Mi The Noor. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (Jurmia), 2(1), 164–172. Https://Doi.Org/10.32665/Jurmia.V2i1.274

Hidaya, Z. Y. P., Laily, I. F., & Ummah, I. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Terhadap Minat Baca Siswa Kelas Iii Madrasah Ibtidaiyah. Journal Of Integrated Elementary Education, 2(2), 144–156. Https://Doi.Org/10.21580/Jieed.V2i2.13058

Ikawati, E. (2013). Upaya Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Dini. Upaya Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Diniada Anak Usia Dini, I(02), 1–12.

Indriyani, L. V. P. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Komik Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas Iv Di Mi Negeri 3 Pemalang.

Junioviona, A. Q., Setyowati, N., & Yani, M. T. (2020). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Sikap Yang Mencerminkan Sila-Sila Pancasila Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Education And Development Institut, 8(3), 95–100.

Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25. Https://Doi.Org/10.12928/Citizenship.V5i2.23179

Maharani, O. D., Laksono, K., & Sukartiningsih, W. (2017). Minat Baca Anak-Anak Di Kampoeng Baca Kabupaten Jember. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 3(1), 326. Https://Doi.Org/10.26740/Jrpd.V3n1.P320-328

Melati, S. R., & Dafit, F. (2024). Pengaruh Media Komik Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 21 Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09 (1), 5639–5647.

Mikamahuly, A., Fadieny, N., & Safriana, S. (2023). Analisis Pengembangan Media Komik Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(2), 256. Https://Doi.Org/10.52434/Jpif.V3i2.2818

Muhaimin, M. R., Ni’mah, N. U., & Listryanto, D. P. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 399–405. Https://Doi.Org/10.51494/Jpdf.V4i1.814

Prastyo, D., Sulistyowati, I., Budiyono, S. C., Salsabila, S. P., Safitri, D. I., & Qotrunnada, E. (2025). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 5(1), 348–353. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.53299/Jppi.V5i1.913

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4 (6), 7911–7915. Https://Doi.Org/10.33387/Bioedu.V6i2.7305

Violla, R., & Fernandes, R. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran E-Booklet Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 13–23. Https://Doi.Org/10.24036/Sikola.V3i1.144

Yoni, E. (2020). Pentingnya Minat Baca Dalam Mendorong Kemajuan Dunia Pendidikan. Inovasi Pendidikan, 7(1), 13–20. Https://Doi.Org/10.31869/Ip.V7i1.2237

Downloads

Published

2025-03-19

Most read articles by the same author(s)