PENGARUH MEDIA KOMIK TERHADAP MINAT BACA SISWA KELAS IV SDN KEBOANANOM GEDANGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23073Keywords:
Comic Media, Reading InterestAbstract
This research aims to determine the effect of using comic media on reading interest in grade 4 students at SDN Keboananom Gedangan. Interest in reading is an important factor in the success of learning and developing students' knowledge. The research design uses a Quasi Experimental Design in the form of a Nonequlvalent Posttest-Only Control Design. The research sample consisted of two groups of students, namely class IV-D a6s the experimental group which used comic media in the learning process and Class IV-B as the control group which used student textbooks and conventional methods. Data was collected through a questionnaire/reading interest questionnaire given after treatment. The data analysis technique used in this research uses the normality test, homogeneity test, and T-Test. This research was processed using IBM SPSS 22 for Windows. The results of hypothesis testing using the t-test state that the output results in the t-test column for equality of means show a sig value. (2-tailed) is 0.049, because the sig value. (2-tailed) 0.049<0.05 or a significant value smaller than 0.05. Ho is rejected, which means there is a difference. So t can be concluded that comic media has an impact on the reading interest of fourth-grade students at SDN Keboananom Gedangan.Downloads
References
Agustina, N., Ramdhani, I. S., & Enawar. (2022). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 Sdn Bojong 04. Al-Irsyad, 4(5)(1999–2003).
Arwati, A., & Oktaviani, A. M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Dalam Pembelajaran Ips. Jurnal Pelita Calistung, 4(1), 121–138. Https://Jurnal.Upg.Ac.Id/Index.Php/Jpc/Article/View/538
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 2(1), 54–60. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V1i2.572
Hadi, A. A., Sarifah, A., Maftuhah, T., & Putri, W. D. (2023). Rendahnya Minat Baca Anak Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(1), 22–30. Https://Prospek.Unram.Ac.Id/Index.Php/Renjana/Article/View/303
Handayani, P., & Koeswanti, H. D. (2022). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 396–401. Https://Doi.Org/10.37680/Scaffolding.V4i2.1745
Haqiqi, N., & Permadi, B. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iii Tema I Subtema I Di Mi The Noor. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (Jurmia), 2(1), 164–172. Https://Doi.Org/10.32665/Jurmia.V2i1.274
Hidaya, Z. Y. P., Laily, I. F., & Ummah, I. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Terhadap Minat Baca Siswa Kelas Iii Madrasah Ibtidaiyah. Journal Of Integrated Elementary Education, 2(2), 144–156. Https://Doi.Org/10.21580/Jieed.V2i2.13058
Ikawati, E. (2013). Upaya Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Dini. Upaya Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Diniada Anak Usia Dini, I(02), 1–12.
Indriyani, L. V. P. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Komik Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas Iv Di Mi Negeri 3 Pemalang.
Junioviona, A. Q., Setyowati, N., & Yani, M. T. (2020). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Sikap Yang Mencerminkan Sila-Sila Pancasila Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Education And Development Institut, 8(3), 95–100.
Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25. Https://Doi.Org/10.12928/Citizenship.V5i2.23179
Maharani, O. D., Laksono, K., & Sukartiningsih, W. (2017). Minat Baca Anak-Anak Di Kampoeng Baca Kabupaten Jember. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 3(1), 326. Https://Doi.Org/10.26740/Jrpd.V3n1.P320-328
Melati, S. R., & Dafit, F. (2024). Pengaruh Media Komik Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 21 Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09 (1), 5639–5647.
Mikamahuly, A., Fadieny, N., & Safriana, S. (2023). Analisis Pengembangan Media Komik Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(2), 256. Https://Doi.Org/10.52434/Jpif.V3i2.2818
Muhaimin, M. R., Ni’mah, N. U., & Listryanto, D. P. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 399–405. Https://Doi.Org/10.51494/Jpdf.V4i1.814
Prastyo, D., Sulistyowati, I., Budiyono, S. C., Salsabila, S. P., Safitri, D. I., & Qotrunnada, E. (2025). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 5(1), 348–353. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.53299/Jppi.V5i1.913
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4 (6), 7911–7915. Https://Doi.Org/10.33387/Bioedu.V6i2.7305
Violla, R., & Fernandes, R. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran E-Booklet Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 13–23. Https://Doi.Org/10.24036/Sikola.V3i1.144
Yoni, E. (2020). Pentingnya Minat Baca Dalam Mendorong Kemajuan Dunia Pendidikan. Inovasi Pendidikan, 7(1), 13–20. Https://Doi.Org/10.31869/Ip.V7i1.2237
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.