PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERPEN KELAS V B SDN TENGGILIS MEJOYO I SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22690Keywords:
audiovisual media, ability to write short storiesAbstract
This research uses a causal quantitative method with a posttest-only research design. This research has a problem formulation: Is there an influence of the use of audiovisual media on the ability to write short stories for class V B, SDN Tenggilis Mejoyo I Surabaya. This research aims to find out whether there is an influence of the use of audiovisual media on the ability to write short stories for class V B at SDN Tenggilis Mejoyo I Surabaya. This research used a population of all class V students at SDN Tenggilis Mejoyo I Surabaya, totaling 60 students. The sample used was 30 class V B students as the main respondents and 30 class V A students as supporting respondents used in the research. This research has variable X, namely audiovisual media and variable Y, Short Story Writing Ability. This research was motivated by the problem of the short story writing ability of class V students at SDN Tenggilis Mejoyo I Surabaya which was still relatively low. Some students are not enthusiastic about writing because of the lack of supporting facilities (learning media). Data collection techniques use questionnaires, tests, interviews, observation and documentation. Instrument testing uses validity and reliability. Prerequisite tests use the normality test and homogeneity test. Test the hypothesis in the form of a Paired Sample T-Test t test. To find out the distribution value of the t table, look at it based on df = 28 with a level of a = 0.05. Because the calculated t value > t table (86,252 > 1.70113) and Sig (2-tailed) 0.00 < 0.05, H0 is rejected. This means that the hypothesis states a significant influence regarding the use of audiovisual media on the ability to write short stories for class V SDN Tenggilis Mejoyo I Surabaya.Downloads
References
Adisel, A., Aprilia, Z. U., Putra, R., & Prastiyo, T. (2022). Komponen-Komponen Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Ips. Journal Of Education And Instruction (Joeai), 5(1), 298–304.
Aditiya, N. Y., Evani, E. S., & Maghfiroh, S. (2023). Konsep Uji Asumsi Klasik Pada Regresi Linier Berganda. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 102–110.
Adnyana, I. K. S. (2022). Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Bahasa Dan Sastra. Proceeding Seminar Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya (Pedalitra Ii), Pedalitra Ii, 28–36.
Aisyah, N. (2019). Menggali Potensi Diri. Repository Medan Area University, 1–95.
Akhyar, F. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Dalam Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Stkip Pgri Bandar Lampung, 1(1), 77–90.
Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Pengaruh Penerapan Teknologi Digitalisasi Meningkatkan Pendapatan Nelayan Kerang Hijau. July, 1–23.
Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal Of Elementary Education, 5(1), 28.
Anggraini, D. P., & Susanto, R. (2024). Penerapan Media Audiovisual Untuk Optimalisasi Hasil Belajar Pendidikan Lingkungan Dan Budaya Jakarta ( Plbj ) Siswa Sekolah Dasar. 9(1), 104–111.
Anis Akmalia. (2012). Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas Xe Sma Negeri 2 Magelang Dengan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah. Universitas Negeri Yogyakarta, 39(1), 1–15.
Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.
Charismana, D. S., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan Pkn, 9(2), 99–113.
Danang Prastyo, R. J. R., Selfi Lailiyatul Iftitah, A. R., & Denok Dwi Anggraini, & W. (2024). Eksplorasi Media Interaktif Wordwall Topik Lingkunganku dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak di TK PKK Jalmak Pamekasan. November, 300–313.
Fathurrahman, C. (2022). Masin (Menulis Asik Dan Inovatif). Osf Paprints, 1–5. Fatimah Melda Nurul. (2024). Analisis Isi Berfokus Pada Tema Dalam Kumpulan Cerpen Seikat Kisah Tentang Yang Bohong Karya Berto Tukan Sebagai Alternatif Bahan Ajar Kelas Xi. Thesis (Skripsi(S1)), 1(Juli), 9–27.
Fauzi Fahmi, Nirwana Anas, Rahmi Wardah Ningsih, Rabiatul Khairiah, & Winarli Hendi Permana. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 57–63.
Febrianti, E., Vilda, D. A., & Pranata, R. (2023). Pengembangan Modul Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Hypercontent Dengan Canva Di Kelas Iv Sd Negeri 06 Pontianak Kota. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2933–2940.
Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 104–113.
Ha. Gani, R., Supratmi, N., Ernawati, T., & Wijaya, H. (2024). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa, Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen, Serta Menumbuhkan Minat Baca Dan Tulis. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 3(2), 106–119.
Hattie, J., & Anderman, E. M. (2019). Visible Learning Guide To Student Achievement. In Visible Learning Guide To Student Achievement. Routledge.
Hendriani, A. A. I., Martha, I. N., & Sutama, I. M. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Ditinjau Dari Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vii Smp Pgri 9 Denpasar. Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 8(1), 22–34.
Ina Magdalena1, Nurul Ulfi2, S. A. (2020). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Gondrong 2. Prehistoric Europe, 3, 184–206.
Katunde, M. (2024). Penokohan Dalam Novel Soe Isabel Karya M.Tiyasaa (Pendekatan Objektif). 1–23.
Lazulfa, I. (2019). Keterampilan Berbahasa : Menulis Karangan Eksposisi. Keterampilan Berbahasa Menulis Teks Eksposisi, 1–6.
Liando, M. R., Kuron, G. E., & Lestari, P. Y. (2022). Penerapan Model Picture And Picture Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Gambar Bercerita Peserta Didik Kelas V Sdn 1 Srirande. Jupe: Jurnal Pendidikan Mandala, Vol. 7(No. 3), 168–169.
Lubis, S. S. W. (2021). Pembelajaran Menulis Essai Melalui Media Massa Surat Kabar Dalam Pembentukan Berpikir Kritis. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(2), 109–130.
Naila, I. (2023). Evaluasi Pembelajaran Ips Berbasis Nilai Untuk Sd/Mi. Nst, V. F. H. (2023). Pengaruh Sistem Informasi Manajemen Dalam Meningkatkan Pelayanan Terhadap Tamu Hotel Di The 7r Restaurant Pada Asean International Hotel Medan. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, Viii(I), 1–19.Kelas Iv Di Sdn Cengklong 3. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 396–418.
Pamungkas, A. J. (2024). Analisis Film " A Man Called Otto " Berdasarkan Perspektif Teori Bunuh Diri Emile Durkheim. 1(2), 163–180.
Pertiwi Hidayati, R. P., & Nugraha, A. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Cerpen Berorientasi Krisis (Komplikasi) Dengan Model Problem Based Learning. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 13(1), 218– 229.
Purwacandra, P. P. (2024). Peran Desain Audio Visual Dalam Membangun Suasana Dan Emosi Pada Produksi Film Layar Lebar The Role Of Audio-Visual Design In Building Atmosphere And Emotion In Feature Film Production. 12(3), 1–13.
Putri, R. E. (2022). Pengaruh Media Audio-Visual Terhadap Motivasi Dan Koneksi Matematis Siswa Mi Miftahul Abror Mangunrejo. Theses Iain Kediri, 1(September).
Rahmayanti, N. P., Karsudjono, A. J., & Hidayatullah, I. (2024). Spss Training Validity Tests And Reliability Tests For Primary Data. 5(2), 21–26.
Saidah Rusli, H., Kosim, A., Eki Waluyo, K., Studi Manajemen Pendidikan Islam, P., & Agama Islam, F. (2022). Implementasi Budaya Kerja Dalam Meningkatkan Layanan Pada Bagian Tata Usaha. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(10), 166–172.
Saputra, R. E. (2024). Penerapan Media Audio Visual Pada Materi Penjumlahan Kelas 2 Di Sdn 3 Wonoboyo. Bahusacca : Pendidikan Dasar Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 22–29.
Saraswati, R., & Wini Tarmini. (2022). Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Gambar Seri Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 870–876.
Sari, I. P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd Negeri 24 Kota Bengkulu. (Vol. 21, Issue 1).
Sianturi, R. (2022). Uji Homogenitas Sebagai Syarat Pengujian Analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397.
Siti Aufiyaun Nisa’. (2024). Kemampuan Literasi Menulis Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) 36 Aceh Besar.
Sumiharsono, R., & Dedy Ariyanto. (2017). Metodologi Penelitian: Dasar Penelitian Pendidikan. Jember: Pustaka Abadi.
Weninda Ayu Retnoningtyas, Heny Kusuma Widyaningrum, N. A. (2023). Peningkatan Literasi Digital Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 5 Sdn Oro-Oro Ombo Madiun Menggunakan Bantuan Google Docs Dan Aplikasi Canva. 08(September), 339–3328.
Widiyaningsih, S., Ma’rifah, U., & Umuma’rifah, U. (2024). Peran Tenaga Pendidik Dalam Pembelajaran Di Era Digital. Social, Humanities, And Educational Studies (Shes): Conference Series, 7(3).
Widodo, W. A., Lestari, S., & Wahyuni, S. (2024). Peningkatan Kemampuan Menulis Menggunakan Project Based Learning Dengan Media Cerpen Dalam Pembelajaran Drama Kelas Viii Smpn 3 Rejoso. Concept And Communication, Null(23), 301–316.
Yansyah, Y., Hamidah, J., & Ariani, L. (2021). Pengembangan Big Book Storytelling Dwibahasa Untuk Meningkatkan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1449–1460.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.