INTERNALISASI KARAKTER MANDIRI SISWA DALAM PEMBELAJARAN LITERASI SAINS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22744Keywords:
Internalization of Character, Independent, Learning, Science LiteracyAbstract
This study aims to explore the process of internalization of students' independent character in science literacy learning. The approach used is qualitative research with a case study method. The subjects of the study consisted of grade VI students at SDIT Yasir Tangerang. Data collection was carried out through direct observation in class, in-depth interviews with teachers and students, and document analysis such as learning notes and student assignment results. Data validity uses source and method triangulation techniques. Data analysis through the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that internalization of independence in science literacy learning at SDIT Yasir has a positive impact on students' academic and character development. Students involved in exploratory learning methods show increased self-confidence, courage in expressing opinions, and initiative to find additional learning resources. However, there are still challenges in implementing independence, especially for students who are more dependent on teacher direction. The suggestion is that a differentiation approach in learning needs to be applied to adjust to students' needs.Downloads
References
Agustyaningrum, N., Pradanti, P., & others. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky: Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar? Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568–582.
Al-Shaye, S. (2021). Digital storytelling for improving critical reading skills, critical thinking skills, and self-regulated learning skills. K{i}br{i}sl{i} E{u{g}}itim Bilimleri Dergisi, 16(4), 2049–2069.
Amelia, D. P., Masnuriyah, F. G., Syarief, N. K. P., Zulfikram, R., Putri, S. M., & Ramadhar, Y. (2025). MENUMBUHKAN RASA CINTA PADA ALAM MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN INQUIRI DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SD. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 306–310.
Anika, R. R., Meidina, P. A. N., & Wijayanto, W. (2025). PERAN BIMBINGAN BELAJAR LITERASIA DALAM MEMBENTUK KARAKTER BELAJAR MANDIRI SISWA. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(1), 2116–2127.
Arwen, D. (2021). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 564–576.
Asyri, D., & Iskandar, R. (2024). Peningkatan Literasi Sains pendekatan Project Based Learning Melalui Kombel Guru dan Program Kampus Mengajar. Pengabdian Kepada Masyarakat Politeknik Baubau, 1(1), 15–22.
Atmaja, T. S. (2024). Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegraan di Madrasah Aliyah. Juwara Jurnal Wawasan Dan Aksara, 4(1), 217–229.
Damayanti, H. L., & Anando, A. A. (2021). Peran guru dalam menumbuhkembangkan kemandirian siswa melalui pembelajaran inkuiri. Jurnal Sinestesia, 11(1), 52–59.
Familia, C., & Wardono, M. S. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI SAINS PESERTA DIDIK KELAS V SDI WAHID HASYIM SIDOARJO. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 412–423.
Fatah, M. A., & Zumrotun, E. (2023). Implementasi Projek P5 Tema Kewirausahaan Terhadap Kemandirian Belajar Di Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 365–377.
Kustiarini, M. P., Purnamasari, V., Pd, S., Rosyadi, R. N., Wijayama, B., Pd, S., & others. (2024). Inovasi Pembelajaran Berbasis Literasi Sains Mendukung Penguatan Life Skills Siswa SD/MI. Cahya Ghani Recovery.
Maulansyah, R., Febrianty, D., & Asbari, M. (2023). Peran guru dalam peningkatan mutu pendidikan: Penting dan genting! Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 31–35.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2020). JS. Qualitative data analysis a methods Sourcebook fourth edition. Fourth edi. SAGE Publications.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif, cet. XI. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurhamidah, S., & Nurachadijat, K. (2023). Project Based Learning dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 42–50.
Nurhanifah, A., & Utami, R. D. (2023). Analisis Peran Guru dalam Pembudayaan Literasi Sains pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 463–479.
Piesesa, M. S. L., & Camellia, C. (2023). Desain Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila untuk Menanamkan Nilai Karakter Mandiri, Kreatif dan Gotong-Royong. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1), 74–83.
Prayoga, G., Jati, I. M., Ferisca, S., Widiasmara, B., & Pratomo, H. W. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran IPS: Kajian Jenis dan Strategi. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 30(5), 117–125.
Putri, S. U. (2019). Pembelajaran sains untuk anak usia dini. Upi sumedang press.
Rahmayanti, B. F., Andayani, Y., & others. (2023). Validasi e-modul IPA berbasis socio-scientific issue (SSI) untuk meningkatkan motivasi belajar dan literasi sains peserta didik. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 293–299.
Sarwanti, E., Wiryanto, W., & Zakirman, Z. (2023). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR IPA BERBASIS MODEL RESEARCH BASED LEARNING (RBL) UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SAINS SISWA SD/MI KELAS V. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4049–4063.
Southworth, J., Migliaccio, K., Glover, J., Reed, D., McCarty, C., Brendemuhl, J., Thomas, A., & others. (2023). Developing a model for AI Across the curriculum: Transforming the higher education landscape via innovation in AI literacy. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100127.
Surur, A. M., & Kuswandi, D. (2024). KENDALA DAN SOLUSI DALAM PROSES PENDAMPINGAN GURU TINGKAT TINGGI. HINEF: Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1), 52–63.
Suryani, E. (2023). IMPLEMENTASI KOLABORASI GURU DAN ORANG TUA DALAM PEMBELAJARAN 5.0: STRATEGI DAN TANTANGAN DALAM KONTEKS SEKOLAH DASAR. Jurnal Kependidikan, 8(1), 89–95.
Triaryanti, H., & Hidayah, N. (2018). Implementasi program gerakan literasi sekolah (GLS) ditinjau dari tahap pengembangan di SD Unggulan Aisyiyah Bantul. Fundamental Pendidikan Dasar, 2(1), 35–39.
Wijaya, A. W. A. (2025). SCHOOL-BASED LITERACY PROGRAM TO IMPROVE STUDENTS’READING COMPETENCIES IN EARLY YEARS OF PRIMARY EDUCATION IN RURAL AREAS. IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching), 9(1), 1–19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.