INTERNALISASI KARAKTER MANDIRI SISWA MELALUI EKTRAKULIKULER MEMANAH DI SD DAARUL QURAN INTERNASIONAL

Authors

  • Salwa Instiut Daarul Quran Jakarta
  • Miftachudin Institut Daarul Qur'an Jakarta
  • Muhammad Fauzan Muttaqin Institut Daarul Qur'an Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17301

Keywords:

Internalization Of Independent Character, Archery Extracurricular, Elementary School Students.

Abstract

This study aims to evaluate the influence of archery extracurriculars on internalizing independent character values ​​in Daarul Quran International Elementary School students. The research method used is qualitative research with a descriptive approach. The research subjects consisted of extracurricular teachers, coaches and students who took part in archery extracurricular activities at the school. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. Data validation was carried out through triangulation of sources and methods. Data analysis was carried out using data reduction, data presentation, and concluding. The results of the research show that the archery extracurricular at Daarul Quran International Elementary School has a positive impact on internalizing students' independent character. Students who take part in this activity show an increase in independence, discipline, decision-making ability, and sports ethics. Therefore, it is recommended that schools continue to support and develop extracurricular activities such as archery as part of efforts to build student character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, I. O., Juliantika, J., Saputri, S. A., & others. (2023). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan dan pengembangan siswa sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 86–96.

Creswell, J. (2015). Riset pendidikan: Perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif & kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fauzi, M. I. R., Rini, E. Z., & Qomariyah, S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar. Proceeding Umsurabaya.

Fitrianto, A. T. (2023). Relevansi Pendidikan Jasmani dengan Tujuan Pendidikan Islam dalam Membentuk Individu yang Seimbang Secara Fisik, Mental, dan Spiritual. AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 73–92.

Halimatussa’diah, Y., & Napitupulu, R. H. M. (2023). Penerapan Metode Pembiasaan untuk Mendorong Perkembangan Kemandirian Anak. Jurnal Pelita PAUD, 8(1), 90–96.

Maulana, A., & Sari, D. D. (2024). MENINGKATKAN KARAKTER DISIPLIN DAN PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL PANCING DI KELAS II SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 448–459.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif, cet. XI. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musbikin, I., & others. (2021). Penguatan Karakter Kemandirian, Tanggung Jawab dan Cinta Tanah Air. Nusamedia.

Mutmainatul, K. (2020). MANAJEMEN PROGRAM PANAHAN UNTUK MENANAMKAN NILAI KARAKTER DI SMP AL-MUWAHHID BOARDING SCHOOL BEJI KEDUNGBANTENG. IAIN PURWOKERTO.

Muttaqin, M. F., & Aviari, B. A. (2022). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DI SD IT INSAN TELADAN MANDIRI CIBITUNG. JIEGC Journal of Islamic Education Guidance and Counselling, 3(1), 25–30.

Nova, D. D. R., Widiastuti, N., & others. (2019). Pembentukan karakter mandiri anak melalui kegiatan naik transportasi umum. Comm-Edu (Community Education Journal), 2(2), 113–118.

Nuryanto, S. (2017). Manajemen kegiatan ekstrakurikuler di sd al irsyad 01 purwokerto. Jurnal Kependidikan, 5(1), 115–129.

Qorina, M. (2022). PROSES PEMANFAATAN EKSTRAKURIKULER BERBASIS KEAGAMAAN SEBAGAI SARANA PENGEMBANGAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SDIT AL HANIF CILEGON. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1038–1048.

Rodiyah, S., Hayadi, B. H., Yusuf, F. A., Pahliana, S., & Ardhianto, R. A. (2024). Kajian Administrasi Pendidikan Di Sekolah Dasar. Technical and Vocational Education International Journal (TAVEIJ), 4(1), 58–68.

Rosidah, U. K. (2018). PELAKSANAAN PENDIDIKAN KARAKTER MANDIRI DALAM KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PANAHAN DI SD N PURO PAKUALAMAN I YOGYAKARTA. BASIC EDUCATION, 7(28), 2–743.

Solehah, R. H., & others. (2023). PERAN GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN SISWA KELAS V DI SDN KERONCONG 3 KECAMATAN PERIUK KOTA TANGERANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3461–3465.

Sugiyono, S. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Alfabeta, Bandung.

Suratman, S., Muttaqin, M. F., & Fitriyani, F. N. (2024). INTERNALISASI NILAI KARAKTER MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DI SEKOLAH DASAR. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 57–66.

Ulfatin, N. (2022). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Yachsie, B. T. P. W. B., Suhasto, S., Arianto, A. C., & Kurniawan, I. L. A. (2021). Keterkaitan konsentrasi dengan akurasi panahan. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 20(2), 119–129.

Yunika, F. D., & others. (2023). Implementasi Pembelajaran Memanah Di Homeschooling Safari Flexi School. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal, 1.

Zahidi, S. (2019). Internalisasi Karakter Kemandirian Pada Mata Pelajaran PAI (Kajian Atas Proses Pembelajaran di SMP N 2 Babat Lamongan). Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(2).

Downloads

Published

2024-09-22

Most read articles by the same author(s)