INTERAKSI ANTARA PENDIDIKAN ISLAM DAN HUKUM ISLAM: MENANGGAPI TANTANGAN PEMINGGIRAN

Authors

  • Lizi Virma Surianti Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Elpita Sari Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Tamrin Kamal Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Saifullah Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Desi Asmaret Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Julhadi Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22538

Keywords:

Islamic Education, Islamic Law, Marginalization Challenge

Abstract

This study aims to examine the concepts of Islamic Education and Islamic Law, as well as their interrelation in addressing issues of marginalization in society. The problem addressed is how these two concepts can contribute to creating moral individuals and a just society, particularly for marginalized groups. The methodology used is a literature review, with data collected from various sources, including relevant books and articles. The findings indicate that Islamic Education serves as an empowerment tool that not only teaches academic knowledge but also shapes the character and morality of individuals. Islamic Law plays a crucial role in maintaining justice and protecting human rights, thereby addressing the social injustices faced by marginalized groups. The interconnection between Islamic Education and Islamic Law is essential in creating individuals capable of applying justice values in their daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelia, I., & Mitra, O. (2021). Permasalahan pendidikan islam di lembaga pendidikan madrasah. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 32–45.

Alfariszi, M., & Ahsan, K. (2024). Pelanggaran Hak Asasi Dalam Rumah Tangga Perspektif Hukum Keluarga Islam Dan Kitab Undang-Undang Hukum Positif Indonesia. Shar-E: Jurnal Kajian Ekonomi Hukum Syariah, 10(2), 122–132.

Arafah, A. A., Sukriadi, S., & Samsuddin, A. F. (2023). Implikasi teori belajar konstruktivisme pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(2), 358–366.

Asman, A. (2024). MARGINALISASI PEREMPUAN DALAM PROBLEMATIKA LEGALITAS NIKAH SIRI DI INDONESIA. Al-Mashlahah Jurnal Hukum Islam dan Pranata Sosial, 12(02). https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/am/article/view/7457

Bustomi, B., Sukardi, I., & Astuti, M. (2024). PEMIKIRAN KONSTRUKTIVISME DALAM TEORI PENDIDIKAN KOGNITIF JEAN PIAGET DAN LEV VYGOTSKY. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16376–16383.

Ernik, E., Assaad, A. S., & Kamal, H. (2023). Hukum Waris Islam dan Pluralisme Hukum. MADDIKA: Journal of Islamic Family Law, 4(1), 38–47.

Fadri, Z. (2022). Pendekatan Sosial Terhadap Sistem Qanun dalam Perwujudan Hak Asasi Manusia. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya, 4(1), 43–51.

Fikri, S. (2024). Islam dan Peran Politik Wanita: Diskursus antara Marginalisasi dan Pengakuan. El-Faqih: Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam, 10(2), 430–441.

Firman, F. (2024). EDUKASI HUKUM BISNIS SEBAGAI INSTRUMEN PENINGKATAN KESADARAN HAK KEKAYAAN IN℡EKTUAL (HKI) DI DUNIA PENDIDIKAN. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 17133–17143.

Habibie, M. L. H., Al Kautsar, M. S., Wachidah, N. R., & Sugeng, A. (2021). Moderasi beragama dalam pendidikan Islam di Indonesia. MODERATIO: Jurnal Moderasi Beragama, 1(1), 121–141.

Hazin, M., Rahmawati, N. W. D., & Shobri, M. (2021). Hak Asasi Manusia dalam Perspektif Islam dan Maqashid Al-Syari’ah. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 101–114.

Ilham, M. F., & Tiodora, L. (2023). Implementasi Teori Belajar Perspektif Psikologi Konstruktivisme Dalam Pendidikan Anak Sekolah Dasar. Multilingual: Journal of Universal Studies, 3(3), 380–391.

Iqbal, M. N., Arfa, F. A., & Waqqosh, A. (2023). Tujuan Hukum Islam Dalam Perspektif Maqashid Al-Syari’ah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 5(1), 4887–4895.

Khumairoh, S. A., Danial, M. Z., Fitrianingrum, W., & Kurniawan, A. (t.t.). Representasi Kemiskinan dan Marginalisasi Sosial pada Film “Dua Garis Biru” sebagai Refleksi Mahasiswa Metroseksual. Jurnal Exact: Journal of Excellent Academic Community, 2(1), 59–78.

Manullang, S. O., Syarifuddin, S., Shidiq, M. N., Rahman, I., & Sahrul, S. (2023). Tradisi Perkawinan Bersyarat dalam Perspektif Hukum Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 6558–6568.

Masruhin, S., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Sistem Berfikir Kebenaran, Pengetahuan, Nilai (Moralitas). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 844–857.

Maulidah, M. (2022). Akhlak Sebagai Esensi Pendidikan Islam. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6), 1945–1958.

Muhalli, M., Pathollah, A. G., & Sulalah, A. A. (2024). KONTRIBUSI PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEMBANGUN KETAHANAN KELUARGA MASYARAKAT DI BONDOWOSO. International Conference on Humanity Education and Society (ICHES), 3(1). https://proceedingsiches.com/index.php/ojs/article/view/139

Naila, S., Asiah, S., & Ifendi, M. (2025). Dinamika Pendidikan Islam di Era Reformasi: Dari Tradisional ke Modern. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA), 3(1), 029–038.

Niamah, K. (2021). Paradigma Pendidikan Islam Perspektif Al-Ghazali. Heutagogia: Journal of Islamic Education, 1(1), 55–65.

Palilingan, T. N., Setiabudhi, D. O., & Palilingan, T. K. R. (2024). Peningkatan Kesadaran Hukum Masyarakat Dalam Mencegah Konflik Sosial Pelaksanaan Pemilihan Kepala Daerah. LEX ADMINISTRATUM, 12(5). https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/administratum/article/view/58485

Permana, Y., & Nisa, F. L. (2024). Konsep Keadilan Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 5(2), 80–94.

Putri, E. F. (2023). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PADA MASA HARUN AR-RASYID DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA ERA MILENIAL [PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/28812/

Rohani, I., & Muttaqin, N. (2024). Dakwah Kultural Pendidikan Islam Melalui Safari Ramadhan Ikatan Guru Bustanul Athfal Studi Multi Situs Di Bungkal Ponorogo. ISC: Islamic Science Community, 3(1), 1–8.

Saefudin, M. (2024). Tantangan Sosial Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Multidisipin, 2(2), 81–87.

Sari, D. I., Darlis, A., Silaen, I. S., Ramadayanti, R., & Tanjung, A. A. A. (2023). Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam di Indonesia. Journal on Education, 5(2), 2202–2221.

Setiabudhi, D. O., Palilingan, T. N., & Palilingan, T. K. R. (2024). Peningkatan Kesadaran Hukum Terhadap Kekerasan Di Lingkungan Satuan Pendidikan. Lex Privatum, 14(3). https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lexprivatum/article/view/58508

Sholihah, H. N., & Roqib, M. (2024). Pendidikan Dalam Bingkai Syari’ah Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 310–322.

Susanto, P. C., Arini, D. U., Yuntina, L., Soehaditama, J. P., & Nuraeni, N. (2024). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). Jurnal Ilmu Multidisplin, 3(1), 1–12.

Taufiq, M. (2021). Konsep dan Sumber Hukum: Analisis Perbandingan Sistem Hukum Islam dan Sistem Hukum Positif. Istidlal: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 5(2), 87–98.

Ulfa, M. (2023). Marginalisasi Pendidikan Siswa Di Daerah 3T: Studi Kasus SMPN 3 Tempurejo. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(1), 31–41.

Zain, S. H. W., Wilis, E., & Sari, H. P. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 199–215.

Zakiyah, E. (2021). Karakter hukum Islam dan kajiannya dalam penafsiran al-Qur’an. Al-’adalah: Jurnal Syariah dan Hukum Islam, 6(1), 76–88.

Downloads

Published

2025-03-30