KOMPREHENSIF PENDIDIKAN TOLERANSI DALAM ISLAM

Authors

  • M Fikar Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Ronika Putra Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Julhadi Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Sri Wahyuni Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29824

Keywords:

Tolerance in Islam, Islamic Education, Religious Moderation

Abstract

Tolerance is a fundamental value in Islamic teachings that becomes increasingly relevant in pluralistic societies. However, deviations in the understanding and practice of tolerance still occur due to radicalism, extremism, and low levels of pluralistic awareness. This study aims to comprehensively examine the concept of tolerance in Islam and its role in education as an effort to build an inclusive and moderate character. The method used is normative qualitative research with a library study approach, involving theological, historical, and pedagogical analysis of primary sources such as the Qur’an, Hadith, and Islamic literature. The results show that tolerance in Islam has strong theological foundations, has been practiced since the time of the Prophet, and is highly strategic to be developed through the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, M. Z. (2024a). KONSEP TOLERANSI ANTAR UMAT BERAGAMA PERSPEKTIF ISLAM. QALAM: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 5(2). https://doi.org/10.57210/qlm.v5i2.347

Abidin, M. Z. (2024b). KONSEP TOLERANSI ANTAR UMAT BERAGAMA PERSPEKTIF ISLAM. QALAM: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 5(2). https://doi.org/10.57210/qlm.v5i2.347

Akbar, F. (2023). Upaya Pendidikan Agama Islam dalam Menangkal Radikalisme. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(3), 59–70.

Alhasbi, F., Fathurrahman, M., & Ahmad, A. A. M. (2024). Agama sebagai Anugerah Semesta: Memahami Makna Islam Rahmatan lil’Alamin. Pawarta: Journal of Communication and Da’wah, 2(2), 113–131.

Ali, S. (2021). PRINSIP TOLERANSI ISLAM DALAM MENANGANI KONFLIK KEPELBAGAIAN KAUM DI MALAYSIA. 4.

Aprilia, P. D., Ivaniarahma, I., Yulsi, Y., Fitriani, D. A., Afifah, D., Maghfirah, F., & Wahyuningsih, T. (2025). Strategi pendidik dalam menumbuhkan sikap toleransi di taman kanak-kanak. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(2), 636–646.

Arfan, M. (2022). Islam dan pendidikan pluralisme: Menampilkan wajah islam toleran melalui kurikulum PAI berbasis kemajemukan. Fikroh:(Jurnal Studi Islam), 6(2), 100–127.

Arifin, F. N. P., & Awaru, A. O. T. (2023). Tingkat Toleransi Antar Agama Dalam Ruang Lingkup Kampus. VISA: Journal of Vision and Ideas, 3(3), 487–496.

Arifin, S., Kholish, Moh. A., & Mu’iz, D. H. T. (2022). TEOLOGI KONVERSI AGAMA DAN UPAYA MENUMBUHKAN NILAI-NILAI TOLERANSI DI BASIS MULTIKULTURAL. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 6(1), 43. https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2022.006.01.4

Budi, S., & Amnesti, M. E. P. (2022). KONSEP TOLERANSI MENURUT QURAISH SHIHAB PADA SURAH AL-KAFIRUN. 3(2).

Fanani, A., & Aziz, R. (2023). Pengembangan Toleransi Beragama Siswa Melalui Aktivitas Pembelajaran di Kelas Dengan Metode Komunikatif. JURNAL PENELITIAN, 17(1), 61. https://doi.org/10.21043/jp.v17i1.20313

Ferdian, Y., & Alpizar, A. (2021). BELAJAR TOLERANSI DI SEKOLAH Studi Di SMA Negeri 2 Tualang Kabupaten Siak. TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 13(1), 50–59.

Firmansyah, M., & Bako, A. (2025). KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS TAFSIR TEMATIK: STRATEGI KOMPREHENSIF DALAM MENJAWAB PROBLEMATIKA SOSIAL KONTEMPORER. 10.

Gusmita Dewi. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN MODERASI BERAGAMA. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 1(2), 26–33. https://doi.org/10.61722/jipm.v1i2.12

Herawati, A., Sinta, P. D., Marati, S. N., & Sari, H. P. (2025). Peran pendidikan Islam dalam membangun karakter generasi muda di tengah arus globalisasi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 370–380.

Kurdi, S. (t.t.). PENGUATAN TOLERANSI SANTRI MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL.

Muqoyyidin, A. W., & Widiyaningsih, P. M. (2021). Rekonstruksi Pendidikan Islam Bervisi Inklusif-Multikultural sebagai Paradigma Transformasi Epistemologis Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18–32.

Rahman, H., & Sudirman, S. (2024). From Bayt al-Hikmah to Algebra: The Intellectual Legacy of the Islamic Golden Age. Journal of Islamic Thought and Philosophy, 3(2), 170–186. https://doi.org/10.15642/jitp.2024.3.2.170-186

Rosidi, A., Zainuddin, M., & Arifiana, I. (2024). Metode dalam penelitian hukum normatif dan sosiologis (field research). Journal Law and Government, 2(1), 46–58.

Santosa, Y. B. P., Maulana, W., & Djono, D. (2025). Penguatan Nilai Toleransi Melalui Pendidikan Multikultural pada Pembelajaran Sejarah Jenjang SMA. Jurnal Artefak, 12(1), 93. https://doi.org/10.25157/ja.v12i1.18369

Sembiring, I. M., Sukmawati, E., Arifudin, O., Dumai, I., & Primagraha, U. (t.t.). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Global Sebagai Dasar Paradigma Dan Solusi Dalam Menghadapi Era Society 5.0.

Surahman, C., Sunarya, B., & Yuniartin, T. (2022). Konsep toleransi dalam Alquran (Studi atas ¬Q.S. Al-Kāfirūn dan implikasinya terhadap pembelajaran PAI di sekolah). Humanika, 22(2), 147–162. https://doi.org/10.21831/hum.v22i2.53517

Syafrudien, E. (t.t.). Spiritualitas dan toleransi forum kerukunan umat beragama (fkub) dki jakarta: Studi fenomenologi. Diambil 8 Juli 2025, dari https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/83140

Wiraguna, S. A. (2024). Metode normatif dan empiris dalam penelitian hukum: Studi eksploratif di Indonesia. Public Sphere: Jurnal Sosial Politik, Pemerintahan dan Hukum, 3(3). https://jurnal.penerbitwidina.com/index.php/JPS/article/view/1390

Yanto, M., Abidin, Z., Maizah, St., & Inayati, M. (2023). Tantangan Pendidikan Agama Islam dan Moderasi Beragama dalam Menghadapi Masyarakat Multikultural. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 252–257. https://doi.org/10.57251/ped.v3i2.1343

Downloads

Published

2025-08-02

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>