INTEGRASI NILAI SYARIAH DALAM BENCHMARKING PEMBIYAYAAN PENDIDIKAN: BERBANDING ANTARA SISTEM ISLAM DAN KONVENSIONAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26006Keywords:
education financing, benchmarking, islamic education, conventional educationAbstract
Education financing is an important aspect of sustainable human resource development. In Indonesia, there are two dominant education financing systems, namely the Islamic education system and the conventional education system. Each system has different financing principles and models, which affect the effectiveness and efficiency of the use of education funds. This research aims to examine the integration of sharia values in education financing benchmarking, and compare the strengths and weaknesses of each system. Using a descriptive-qualitative approach through a literature study, data was collected from academic journals, institutional reports, and education statistics. The research found that the Islamic education system has advantages in terms of social justice and sustainability, while the conventional system excels in aspects of technology management and variety of scholarship schemes. This research provides strategic recommendations for Islamic education institutions to adopt best practices from the conventional system without ignoring sharia principles.Downloads
References
Ali, M. (2019). Akuntabilitas dalam pengelolaan dana pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 123–135.
Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS). (2021). Laporan tahunan BAZNAS 2021. Jakarta: BAZNAS.
Chapra, M. U. (2000). The future of economics: An Islamic perspective. Leicester: The Islamic Foundation.
Hassan, A., Rahman, A. R. A., & Yusoff, M. B. (2020). Prinsip-prinsip pembiayaan dalam sistem pendidikan Islam. Jurnal Ekonomi Syariah, 12(1), 67–79.
Nasution, H. (2015). Integrasi nilai-nilai Islam dalam sistem pendidikan nasional. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 4(1), 22–34.
Universitas Islam Indonesia (UII). (2022). Skema pembiayaan pendidikan di Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta: UII Press.
Bank Dunia. (2022). Laporan Survei Utang Pendidikan di Asia Tenggara. Jakarta: World Bank Regional Office.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemdikbud). (2020). Statistik Pendidikan Tinggi Indonesia 2020. Jakarta: Pusat Data dan Informasi.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemdikbud). (2021). Anggaran Beasiswa Pendidikan Tinggi Tahun 2021. Jakarta: Biro Perencanaan dan Kerjasama Luar Negeri.
Universitas Gadjah Mada (UGM). (2021). Panduan Biaya Pendidikan dan UKT Mahasiswa Baru 2021. Yogyakarta: Direktorat Keuangan dan Aset.
BAZNAS. (2021). Laporan Tahunan Distribusi dan Pemanfaatan Zakat untuk Pendidikan. Jakarta: Badan Amil Zakat Nasional.
Bank Dunia. (2022). Student Loans and Academic Outcomes: A Southeast Asia Study. Jakarta: World Bank Regional Office.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Statistik Pendidikan Tinggi Indonesia. Jakarta: Pusdatin.
Lembaga Penelitian Pendidikan. (2021). Kajian Akses Pendidikan di Kalangan Masyarakat Miskin. Yogyakarta: LPP.
Universitas Islam Negeri (UIN). (2022). Laporan Riset Pembiayaan Syariah dalam Pendidikan Tinggi Islam. Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam.
DSN-MUI. (2020). Himpunan Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesia. Jakarta: DSN-MUI.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Sistem Pelaporan Anggaran Pendidikan Nasional Berbasis Digital. Jakarta: Pusat Data dan Informasi.
Ali, M. (2019). Akuntabilitas dalam Pengelolaan Keuangan Syariah: Konsep dan Implementasi di Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
BAZNAS. (2021). Laporan Tahunan BAZNAS 2021: Zakat untuk Pendidikan dan Kesejahteraan Sosial. Jakarta: Badan Amil Zakat Nasional. https://www.baznas.go.id
Bank Dunia. (2022). Higher Education Financing in Indonesia: Opportunities and Challenges. Washington, DC: World Bank. https://www.worldbank.org
DSN MUI. (2020). Pedoman Investasi Sosial Syariah dan Fatwa DSN tentang Wakaf Produktif. Jakarta: Dewan Syariah Nasional – Majelis Ulama Indonesia.
Hassan, M. K., Rashid, M., & Islam, A. M. (2020). Islamic Finance: Principles and Practice. Cham: Springer.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemdikbud). (2020). Data Pembiayaan Mahasiswa dan Pinjaman Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Kemdikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemdikbud). (2021). Digitalisasi Laporan Keuangan dan Transparansi Dana Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Lembaga Penelitian Pendidikan. (2021). Aksesibilitas Pendidikan di Indonesia: Studi terhadap Kelompok Miskin. Yogyakarta: LP2M.
LPDP. (2021). Laporan Kinerja LPDP 2021: Inovasi dalam Skema Beasiswa Nasional. Jakarta: Kementerian Keuangan RI. https://www.lpdp.kemenkeu.go.id
UIN. (2022). Laporan Riset Pendidikan Islam: Efektivitas Model Pembiayaan Berbasis Syariah. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta – LPPM.
Universitas Gadjah Mada (UGM). (2021). Informasi Biaya Kuliah dan Sistem Pembayaran Mahasiswa Baru Tahun Ajaran 2021/2022. Yogyakarta: UGM.
Universitas Islam Indonesia (UII). (2022). Laporan Tahunan Program Murabahah dan Wakaf Produktif untuk Pembiayaan Pendidikan Mahasiswa. Yogyakarta: UII Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.