PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM MATERI STATISTIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22273Keywords:
module, differentiated learning, problem-solving skills, statisticsAbstract
This research aims to develop a teaching module based on differentiated learning in statistics material to enhance problem-solving skills that can achieve levels of validity, practicality, and effectiveness. This research is a type of Research and Development (R&D) study using the ADDIE development model. The instruments used to collect data are the validation sheet for learning devices, the validation sheet for LKPD, the teacher response questionnaire, the student response questionnaire, and the post-test. Based on the first research results, the calculation of the validation sheet for the learning device (teaching module) is 82.42% and the LKPD is 85.19%, each with very valid criteria. The average calculation of the validation sheet results is 83.81%, which indicates a very valid criterion. The second practicality score, based on the teacher response questionnaire and the student response questionnaire, with an average value of 85.51%, falls into the very practical category. As for the third aspect, the effectiveness of the differentiated learning-based teaching module in statistics on the problem-solving abilities of junior high school students reached 67.24%, which falls into the effective category, based on the posttest assessment results.Downloads
References
Anjarsari, E., Farisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50. Https://Doi.Org/10.26594/Jmpm.V5i2.2084
Argarini, D. F. (2018). Analisis Pemecahan Masalah Berbasis Polya Pada Materi Perkalian Vektor Ditinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 91–99.
Arianti. (2022). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Jurnal Kependidikan, 2(1), 41–51. Https://Doi.Org/10.51903/Education.V2i1.148
Diana, E., & Puspasari, D. (2013). Dasar Menjelaskan Cara Membuat Surat Niaga Kelas X. Ejournal Unessa, 1(3).
Darma, Y., Firdaus, M., & Haryadi, R. (2016). Hubungan kemandirian belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa calon guru matematika. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 14(1), 169-178.
Darma, Y., & Putra, S. R. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis macromedia flash bermuatan problem posing terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323-334.
Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Beferensiasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Di Sdn Lakarsantri I / 472 Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(08), 1780–1793. Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Penelitian-Pgsd/Article/View/54127
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Program Guru Penggerak Pada Modul 2.1 Aiman. JURNAL BASICEDU, 6(2), 2846–2853.
Fitriani, D., & Fitri, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Struktural Think Pair Share Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 88–96. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V2i1.35
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. Https://Doi.Org/10.46306/Lb.V3i3.180
Harahap, E. R., & Surya, E. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabel. Edumatica, 27(2), 635–637.
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Devolopment). Literasi Nusantara Abadi.
Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018) Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Adversity Quuotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. Jurnal JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), Vol. 2 (1), 109.
Hodiyanto, dkk. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Posing dan Problem Solving dengan Pendekatan PMR terhadap Prestasi Belajar danKemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kreativitas Siswa Kelas VII SMP Negeri di Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, Vol 4 (2), 199 - 214.
Hutasuhut, S. H. (2022). Peranan Statistika Dalam Penelitian Pendidikan Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 7(2), 60-69. https://doi.org/10.30743/mes.v7i2.5186.
Isnaini, N., Ahied, M., Qomaria, N., & Munawaroh, F. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Teori Polya Pada Siswa Kelas Viii Smp Ditinjau Dari Gender. Natural Science Education Research, 4(1), 84–92. Https://Doi.Org/10.21107/Nser.V4i1.8489
Khulisoh. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Di SD. Jurnal Shes: Conference Series, 5(5), 1–23.
Kurniawan, R. I., Nindiasari, H., & Setiani, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalahmatematis Dengan Menggunakan Pembelajarandaring. Wilangan, 1(2), 150–161.
Lovez, E., Rustam, & Sayu, S. (2023). Pada Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di Kelas Viii Smp. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 4(1), 26–32.
Maulidta, H., & Sukartiningsih, W. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas Iii Sd. Jurnal UNESA, 1(1).
Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: jurnal pemikiran dan pendidikan islam, 5(2), 130-138.
Mila, A. A., Darma, Y., & Firdaus, M. (2023). Penerapan model pembelajaran problem posing bermuatan karakter terhadap kemampuan pemecahan masalah dalam materi aritmatika sosial. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika (JPPM), 5(2), 728-742.
Nawawi, S., Antika, R. N., Wijayanti, T. F., & Abadi, S. (2017). Pelatihan Pembuatan Modul Ajar Berbasis Kurikulum 2013 Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNIPMA, 42–46.
Nurmalasari, L., Akhbar, M. T., & Syaflin, S. L. (2022). Pengembangan Media Kartu Hewan Dan Tumbuhan (TUHETU) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negeri. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 1–8. Http://Journal.Unismuh.Ac.Id/Index.Php/Jrpd
Prasetyo, R., & Suciptaningsih, O. A. (2018). Penerapan Teori Belajar Humanistik Pada Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(3), 1482–1489. Ejournal.Nusantaraglobal.Ac.Id/Index.Php/Jige
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54.
Raiyani, L., & Ranu, M. E. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Standar Kompetensi Menangani Surat Atau Dokumen Kantor Berbasis Ktsp Kelas Xi Ap 1 Smk Negeri 2 Kediri. Jurnal Unsesa, 1(2).
Rambe, M. H., Harapah, Z. N., & Ulfa, S. W. (2022). Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.
Riyanti, V., Nope, M. T., & Slow, L. (2020). Pengaruh Metode Numbered Head Together Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Dalam Materi Bangun Ruang. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 5(2). Https://Doi.Org/10.26418/Jpp.V5i2.43091
Rozaq, M. I., & Kocimaheni, A. (2017). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jepang Di Kelas X Sma. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01, 1–7.
Rayi, Y. P. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Daerah Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.
Slamet, R., & Wahyuningsih, S. (2022). Validitas Dan Reliabilitas Terhadap Instrumen Kepuasan Ker. Aliansi : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 17(2), 51–58. Https://Doi.Org/10.46975/Aliansi.V17i2.428
Sugianto, A., Qomariah, M. S., & Alisha, A. N. (2023). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Analisis Profil Gaya Belajar Siswa Sebagai Need Assessment Pembelajaran Berdiferensiasi. G-COUNS: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(3), 520–531.
Suryani, I., Bakiyah, H., & Isnaeni, M. (2018). Strategi Public Relations PT Honda Megatama Kapuk Dalam Customer Relations. Ejournal.Bsi.Ac.Id, 9(9), 1–9. Https://Media.Neliti.Com/Media/Publications/487468-Strategi-Public-Relations-Pt-Honda-Megat-Fdc0db26.Pdf
Syofian, S., Setiyaningsih, T., & Syamsiah, N. (2015). Otomatisasi Metode Penelitian Skala Likert Berbasis Web. Jurnal UMJ, November, 1–8.
Sakdiah, H., Novita, N., & Muliani. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis STEM Terintegrasi Pembelajaran Inkuiri pada Mata Kuliah Kajian Fisika Kejuruan. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 99–104.
Setiawan, R., Syahria, N., Andanty, F. D., & Nabhan, S. (2022). Pengembangan modul ajar kurikulum merdeka mata pelajaran bahasa Inggris SMK kota Surabaya. Jurnal Gramaswara: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 49-62.
Setyawan, A. A., & Wahyuni, P. (2019). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Statistika Pendidikan. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 12(1), 94 - 102.
Sudaryono, Margono, G., & Rahayu,W.(2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta:Graha Ilmu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.