ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH FUNGSI KOMPOSISI BERDASARKAN KRITERIA ENNIS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22663Keywords:
student error, composition function, ennis criterionAbstract
This research aims to analyze students' errors in solving composition function problems based on the Ennis Criteria. This research uses a qualitative approach and the type of research is descriptive. The research subjects were class XI students of SMA Negeri 1 Belitang Hilir. The instrument in this research is test questions which are analyzed using the Ennis criteria indicators and interview guidelines. Based on the results of data analysis, it was concluded that students (1) with high abilities made mistakes in the situation and overview criteria; (2) Medium ability students make mistakes in the inference, situation and overview criteria; (3) Low ability students make mistakes in the criteria of focus, reason, inference, situation, clarity and overview.Downloads
References
Ahmad Mabruri Wihaskoro, S. T. P. I. (2017). Mengatasi Kesulitan Memahami Soal Cerita Matematika Melalui Gerakan Literasi Sekolah Dasar.
Alimuddin, A., Ilham, I., & Jubaedah, J. (2020). Deskripsi Jenis Kesalahan dalam Menyelesaikan TIMSS-Based Test Ditinjau dari Kemampuan Awal pada Siswa SMP. Issues in Mathematics Education (IMED), 4(1), 18-29.
Aini, N. N., & Mukhlis, M. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah pada soal cerita matematika berdasarkan teori Polya ditinjau dari Adversity Quotient. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 105-128.
Ayuningsih, R., Setyowati, R. D., & Utami, R. E. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah program linear berdasarkan teori kesalahan kastolan. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6), 510-518.
Oktaviana, D. (2017). Analisis tipe kesalahan berdasarkan teori newman dalam menyelesaikan soal cerita pada mata kuliah matematika diskrit. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 5(2), 22-32.
Hasanah, F. D. A., Sukoriyanto, S., & Sulandra, I. M. (2022). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan masalah geometri berdasarkan kriteria Ennis. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 219-229.
Herholdt, R., & Sapire, I. (2014). An error analysis in the early grades mathematics-A learning opportunity?. South African Journal of Childhood Education, 4(1), 43-60.
Indriani, A. (2021). Analisis Kesalahan dengan Teori Newman Pada Soal Vektor. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 2(1), 71-79.
Kristiani, K., Nisa, S. K., Irsyadi, K., & Yunani, F. (2023). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Geometri Dengan Kriteria Ennis. INSPIRAMATIKA, 9(2), 118-127.
Latifah, T., & Afriansyah, E. A. (2021). Kesulitan dalam kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134-150.
Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis kesalahan siswa menurut kastolan dalam pemecahan masalah matematika. In Seminar matematika dan pendidikan matematika UNY (Vol. 19, No. 2, pp. 123-130).
Zulfah, Z. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe think pair share dengan pendekatan heuristik terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTs negeri naumbai kecamatan kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1-12.
Martin, I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA pada materi fungsi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(6), 641-652.
Manibuy, R., Retno, D., & Saputro, S. (2014). Soal persamaan kuadrat berdasarkan taksonomi solopada kelas x sma negeri 1 plus di kabupaten nabire–papua. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 933-946.
Vilianti, Y., Pratama, F., & Mampouw, H. (2018). Description of the ability of social arithedical stories by study problems by students VIII SMP reviewed from the polya stage. International Journal of Active Learning, 3(1), 23-32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.