ANALISIS KOMPETENSI ICT GURU SEKOLAH MENENGAH ATAS

Authors

  • Putri Cinndy Shylvia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Agus Setiawan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rama Wijaya Abdul Rozak Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21828

Keywords:

ICT competency, high school teachers

Abstract

This study aims to analyze the competence of high school teachers in using Information and Communication Technology (ICT) in learning. This study examines the intensity of the use of digital devices, mastery of computer applications, constraints faced by teachers, and sources of information obtained to use ICT in learning. The research method used was a survey with a questionnaire distributed to 70 high school teachers in Bandung Regency. The results showed that although teachers are familiar with basic applications such as word processing and presentation, mastery of interactive learning applications is still low. The obstacles faced include limited infrastructure, lack of relevant training, and difficulty integrating ICT into learning effectively. This study recommends the need for infrastructure improvement, continuous training, and mentoring for teachers to optimize the use of ICT in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anuar Ahmad, & Nelson Jinggan. (2015). Pengaruh kompetensi kemahiran guru dalam pengajaran terhadap pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, Bil 3(2), 1–11.

Ardiansyah, D., & Trihantoyo, S. (2023). Peningkatan Kompetensi Digital Guru dalam Mewujudkan Inovasi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(4), 757–770.

Herawati, B. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Pembelajaran Berbasis ICT. Ejurnal.Politeknikpratama.Ac.Id, 1(3), 138–154. https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/1813

Japar, M., Irawaty, I., Syarifa, S., & Fadhillah, D. N. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis ICT Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru PPKn SMP. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 4(2), 264–269. https://doi.org/10.22437/jkam.v4i2.10534

Martiana, E. (2020). Penggunaan ICT dalam Pembelajaran. Social, Humanities and Education Studies (SHEs) : Series, 3(3), 1579–1583. http://www.nber.org/papers/w16019

Mia, Y. G., & Sulastri, S. (2023). Analisis Kompetensi Profesional Guru. Journal of Practice Learning and Educational Development, 3(1), 49–55. https://doi.org/10.58737/jpled.v3i1.93

Mujahidin, M. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Untuk Peningkatan Kompetensi Guru Di Sekolah Menengah Atas Al Muhammad …. Al Fattah Ejournal Sma Al Muhammad …, 3(3), 70–79.

Notanubun, Z. (2017). Pengembangan Kompetensi Profesionalisme Guru di Era Digital (Abad 21). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 01(02), 86–102. https://ojs.unpatti.ac.id/index.php/bkt/article/view/234/158

Notanubun, Z. (2019). Pengembangan Kompetensi Profesionalisme Guru di Era Digital (Abad 21). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(2), 54. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i2.1058

Nurhayati, H., Langlang, H., & Widiarti, N. (2020). Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Pramesti, I. A., Faujiyah, N., Rahmawati, P., Hamid, A., & Hafiyusholeh, M. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT Dalam Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian, 17(1), 169. https://doi.org/10.21043/jp.v17i1.21841

Riadin, A., Jailani, M., & Qudsiyah, U. (2020). Optimalisasi Kompetensi Dan Kinerja Guru Ekonomi Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemic Berbasis Ict. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(6), 1219–1261. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm

Rivalina, R. (2015). Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi Guru dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 18(4), 165–176. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.121

Simanjuntak, M. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada E-Business. E-Business: Inovasi Di Era Digital, 8(1), 132–139.

Trisnawati, Manalu, M., & Amini, M. (2022). Hubungan Kinerja dan Keterampilan TIK Guru terhadap Hasil Belajar dan Literasi Digital Siswa Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9440–9449. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4089

Wahyudin, D., & Herliana, A. A. (2005). Pemetaan Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Guru pada Dimensi Pedagogik. PANDUAN KONSELING BEHAVIORAL DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN KERJA KERAS SISWA Pengantar, 11(2), 1–7.

Wahyuni, F., Haryoko, S., & Arfandi, A. (2024). Pengaruh Kemampuan TIK, Pengalaman Mengajar, Motivasi Kerja Terhadap Kompetensi Profesional Guru SMK Negeri Jeneponto. UNM of Journal Technologycal, 8(2), 106–114.

Warsihna, J. (2012). ICT Competence. Jurnal Teknodik, XVI(1), 230–239.

Downloads

Published

2025-03-26