PENERAPAN PRINSIP-PRINSIP FILSAFAT PROGRESIVISME DALAM MENGATASI PERMASALAHAN-PERMASALAHN GURU MENGHADAPI SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH INKLUSI

Authors

  • Arief Yuliansyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syihabuddin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Maulia Depriya Kembara Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21618

Keywords:

Philosophy of progressivism, special needs, inclusive schools

Abstract

This study aims to determine the role of progressivism in overcoming the problems of teachers in dealing with students with special needs in inclusive schools. This study uses the Systematic Literature Review (SLR) method referring to PRISMA (Preferred Reporting Item for Systematic Review and Meta-Analysis) to examine documents from Google Scholar between 2010 and 2024 related to the application of the philosophy of progressivism in education and also related to the problems of teachers in dealing with children with special needs (ABK).Searching for journal articles using Publish or Perish with the keyword philosophy of progressivism in learning students with special needs. Then we also conducted a search on Publish or Perish related to the problems of teachers facing children with special needs with the keywords teacher problems facing students with special needs. From these two journal searches, it turns out that the principles of the philosophy of progressivism, which prioritize aspects of contextual and student-centered learning, can overcome teachers' problems in dealing with students with disabilities related to lesson plans, learning methods and media and infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, I. (2019). Permasalahan dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi di SDN Se Kecamatan Soko Kabupaten Tuban. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 17–26. https://doi.org/10.30651/else.v3i2.3104

Baharun, H., & Awwaliyah, R. (2018). Berkebutuhan Khusus Dalam Perspektif. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 57–71. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/goldenage/article/download/1929/1408/

Erni Kurniawati, Andika Rahman, Dewi Kurniawati, & Opi Andriani. (2024). Analisis Problematika Guru dalam Menghadapi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) terhadap Implementasi Program Pendidikan Inklusi. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 21–26. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.728

Fauziya, S. N., & Aziz, T. A. (2022). Kaitan Pandangan Aliran Filsafat Progresivisme terhadap Siswa Slow Learners dalam Proses Pembelajaran. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 70–79. https://doi.org/10.29303/griya.v2i1.128

Gea, M., Simanjuntak, M., Lende, A., & Batee, H. R. (2024). Perspektif Filsafat Progresivisme Terkait Siswa Slow Learner Dalam Pembelajaran. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 9(1), 88–101. https://doi.org/10.37196/kenosis.v9i1.854

Ila Khayati Muflikhah, & Abdul Khobir. (2023). Paradigma Filsafat John Dewey dalam Pendidikan Inklusi. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(4), 13–22. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.1117

Ilmiah, N., & Apriliani, G. (2024). 2024 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline Konsep Aliran Filsafat Pendidikan ( Esensialisme ). 2(6), 164–166.

Isni Badiah, L., Masitoh, S., & Nursalim, M. (2023). Aliran Filsafat Progresivisme Dan Kaitannya Dengan Pendidikan Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. 40(1), 30.

Lafiana, N. A., Witono, H., & Affandi, lalu H. (2020). Problematika Guru Dalam Membelajarkan Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 81–86. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1686

Laksana, E. P., Indreswari, H., Hotifah, Y., Anggoro, B. K., Budiarto, L., & Masruroh, B. (2023). Filsafat progresivisme dalam pendidikan: Systematic literature review. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 11(2), 83–88. https://doi.org/10.30738/wd.v11i2.16124

Nabela, R., Lubis, M. S. E., Sari, H. P., Islam, U., Sultan, N., Kasim, S., Hr, J., No, S., Rw, K., Baru, S., & Pekanbaru, K. (2024). Penerapan Filsafat Pendidikan Progresivisme dalam Kurikulum Merdeka. 4.

Ningrum, S. P., & Rusmawan. (2023). Analisa Kendala Guru Dalam Menghadapi Anak Berkebutuhan Khusus Attention Deficit Hyperactivity Disorder Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(2), 159–166. https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i2.2409

Nurhastuti. (2022). Model Rencana Pelaksanaan Pembelajaran untuk Optimalisasi Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Basicedu, 6(6), 10238–10248.

Nurmawanti, I., Haryati, L. F., Radiusman, Anar, A. P., & Novitasari, S. (2020). Problematika dan Tindakan Guru Dalam Menghadapi Anak Berkebutuhan Khusus di MI NW Tanak Beak. Jurnal Progres Pendidikan, 1(2), 72–79.

Pasha, K., Agung, B., Lyesmaya, D., & Sari, D. A. (2024). Identifikasi Masalah Yang Dialami Guru pada Pendidikan Inklusi di TK Aisyiyah 3 Cipetir. 1571–1575.

Ramopoly, I. H., & Bua, D. T. (2022). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengajar Anak Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) Di SLB Dharma Wanita Makale. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 87–97. https://doi.org/10.47178/elementary.v4i2.1452

Rasyada, A., Zulfah, R., & Hasanah, U. (2022). Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Di Sdlbn 1 Amuntai. Islamic Education, 1(1), 1–8. https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/article/view/1

Riani, P., Pertiwi, R. P., & Andini, N. A. (2021). Problematika Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (Autis) di Kelas III SD Negeri 1 Tugu Harum. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 3(2), 73–82. https://doi.org/10.30599/jemari.v3i2.924

Sulistyaningsih, D. A. (2023). Kajian Filsafat Progesivisme dalam Pendidikan. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 4(1), 59–69. https://doi.org/10.52690/jitim.v4i1.731

Tarnoto Nissa. (2016). Permasalahan-Permasalahan Yang Dihadapi Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusi Pada Tingkat SD. Humanitas, 13(1), 50–61.

Triyanto, P. D. (2016). 1338-3073-1-Sm. 176–186.

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)