PENERAPAN MEDIA PADI DALAM MODEL PJBL UNTUK MENGOPTIMALKAN PEMBELAJARAN PIKTOGRAM PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21335Keywords:
PADI Media, Project-Based Learning, Pictogram, Elementary SchoolAbstract
This study aims to analyze the implementation of PADI Media (Diagram Board) in the Project-Based Learning (PJBL) model for teaching pictograms in the 4th grade at SDN Jetis 03 Sukoharjo. The main focus of this research is to evaluate how the use of PADI Media can enhance students' understanding of the pictogram concept as well as their literacy and numeracy skills. This study employs a qualitative approach with methods of observation, interviews, and document analysis. The findings reveal that the implementation of PADI Media deepens students' understanding in interpreting graphic data, strengthens collaborative skills, and develops their critical thinking abilities. The project-based learning approach, which involves students in collecting, analyzing, and presenting data visually, positively impacts student engagement. Additionally, this method also boosts student motivation, making them more active in the mathematics learning process.Downloads
References
Alman, A., Herman, T., Prabawanto, S., & Kurino, Y. D. (2023). Literasi statistik dalam pembelajaran matematika SD melalui kurikulum 2013. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1454-1466.
Azizah, N. (2024). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa melalui soal open ended matematika materi diagram di kelas IV SDN Boja 02 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Ayuni, M. D., & Prasetyowati, D. (2023, July). Peningkatan hasil belajar melalui PBL berbantu papan diagram pada matematika kelas V SD 1 Panjang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (Vol. 1, No. 1, pp. 1598-1608).
Febriana, D. D., Nurfahrudianto, A., & Sahari, S. (2024). Pengembangan media pembelajaran video piktogram (DIGA) pada materi piktogram untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN Sukorame 2 Kota Kediri. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 10(2), 582-592.
Febriana, D. D. (2024). Pengembangan media pembelajaran video piktogram (DIGA) pada materi piktogram siswa kelas IV SDN Sukorame 2 Kota Kediri (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).
Izzah, D. A., Wahyuningtyas, D. T., & Suswati, H. (2024, October). Peningkatan hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika materi piktogram dan diagram dengan model mastery learning siswa kelas 4 sekolah dasar. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 2, pp. 426-437).
Istiqomah, F., Suastika, I. K., & Hermawati, D. (2024, February). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi piktogram dan diagram batang pada siswa kelas IV sekolah dasar. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 1, pp. 316-326).
Joleha, S., Utomo, A. C., & Undari, T. (2024). Penerapan model PJBL berbantuan media PADI untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi piktogram siswa kelas IV SD Beskalan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 12206-12213.
Puspitarani, A. D. W., Rahayu, C. A. A., & Suastika, I. K. (2024, October). Meningkatkan prestasi belajar matematika melalui media PADI dengan pendekatan Teaching At The Right Level. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 2, pp. 102-116).
Saad, A., & Zainudin, S. (2022). A review of Project-Based Learning (PBL) and Computational Thinking (CT) in teaching and learning. Learning and Motivation, 78, 101802.
Salam, R. (2024). Penerapan model pembelajaran Project Based Learning (PJBL) untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa kelas X RPL pada mata pelajaran dasar desain grafis di SMK Negeri 7 Makassar. Jurnal MediaTIK, 34-40.
Sholeh, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Penerapan pembelajaran berbasis proyek (PJBL) dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan dan Pendidikan, 6(2), 158-176.
Simbolon, R., & Koeswanti, H. D. (2020). Comparison of PBL (Project Based Learning) models with PBL (Problem Based Learning) models to determine student learning outcomes and motivation. International Journal of Elementary Education, 4(4), 519-529.
Wulandari, T. A., Krisdiana, I., & Farisca, I. (2023). Peningkatan hasil belajar matematika siswa kelas V SDN Ngetos VI Kab. Nganjuk dengan penerapan metode problem solving sebagai strategi pembelajaran. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3364-3381.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.