DAMPAK PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20410Keywords:
Differentiated Learning, Learning Motivation, Learning Outcomes, Elementary School Students, Student Learning NeedsAbstract
This study aims to analyze the impact of differentiated instruction on elementary students' motivation and academic achievement through a literature review. The analysis of various studies shows that differentiated instruction, which accommodates individual student differences, has a significant positive impact on students' intrinsic motivation, academic achievement, and engagement in the learning process. This approach is effective because it provides flexibility in choosing tasks and learning strategies, and creates an inclusive and supportive learning environment. The findings have important implications for educators to adopt differentiated instruction strategies in their teaching practices, as well as for policymakers to promote the implementation of this approach at all levels of education.Downloads
References
Darling-Hammond, L. (2004). The status of teachers and teaching. In L. Darling-Hammond (Ed.), The status of teachers in America (pp. 1-63). Berkeley, CA: University of California Press
Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar Di Sdn Lakarsantri I/472 Surabaya. Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Penelitian-Pgsd/Article/View/5412 , 11(8), 1780–1793
Fauzia, R., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608–1617. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5323
Fauziyah, S. F., & Rofiki, I. (2024). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI TERHADAP KRITERIA KETERCAPAIAN TUJUAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. WAHANA PEDAGOGIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(01), 14–26. https://doi.org/10.52166/wp.v6i01.6406
Fitriyana, I., Juhana, J., & Nirmala, S. D. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. … Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 440–453. https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/4275
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3116
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Herwina, W. (2021), ‘Optimalisasi Kebutuhan Peserta didik dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi’, Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, vol. 35, no. 2 hh. 175-181. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pip/article/view/22057
LATIFAH, D. N. (2023). ANALISIS GAYA BELAJAR SISWA UNTUK PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68–75. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067
Miqwati, M., Susilowati, E., & Moonik, J. (2023). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM DI SEKOLAH DASAR. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 30–38. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i1.4997
Mubarok, H. (2023). Studi Literatur Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Konteks Pedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Nasional (JIPNAS), 1(1), 01–07. https://doi.org/10.59435/jipnas.v1i1.45
Nawati, A., Yulia, Y., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6167–6180
Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 5(01), 89–96. https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.6 92
Rachmadhani, S. A. D., & Kamalia, P. U. (2023). Analisis Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik: Systematic Literature Review. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(3), 178–192. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i3.1231
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51. https://www.journal.fdi.or.id/index.php/jmas/article/view/427
Sanjaya, W. 2013. Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Bandung: Penerbit Kencana
Saputra, M. A., & Marlina, M. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Berkesulitan Belajar. Pakar Pendidikan, 18
Sousa, D. (2017). How the brain learns: A classroom perspective (5th ed.). Corwin Press
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 529–535. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.