PERAN GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN FILSAFAT PENDIDIKAN PANCASILA DALAM PROSES PEMBELAJARAN

Authors

  • Ratu Meri Agusta Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ahmad Muttaqin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Sholeh Hidayat Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20593

Keywords:

Teacher Role, Philosophy of Education, Pancasila, Learning, Philosophy of Education Pancasila

Abstract

This study aims to reveal the role of teachers in integrating the philosophy of Pancasila education into the learning process. Employing a qualitative descriptive approach, this research analyzes the teaching practices implemented by teachers in schools. The findings indicate that teachers play a crucial role in inculcating Pancasila values in students. However, teachers still face several challenges in integrating the philosophy of Pancasila education. This study provides recommendations to enhance teachers' competencies in integrating the philosophy of Pancasila education into the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction. Longman

Brookfield, S. D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. Jossey-Bass

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications

Devianti, Inayda, A., Hasan, A., Hidayat, S., & Sari, R. (2023). Filsafat Pendidikan Pancasila Dalam Implementasi Pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2584–2588

Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan

Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(2).

Efendi, Y, & Sa'diyah, H (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. JPK (Jurnal Pancasila dan …, oipas.sentraki.umpo.ac.id, http://oipas.sentraki.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/1910

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi. Jurnalbasicedu, 6(3), 3222–3229

Haliza, V. N., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegraan dalam Menjawab Tantangan Masa Depan Bangsa Ditengah Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 1-8

Handayani, P. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila Sebagai Dasar Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 6-12

Herwina, W. (2021), ‘Optimalisasi Kebutuhan Siswa dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi’, Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, vol. 35, no. 2 hh. 175-181. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pip/article/view/22057

Hikmah Labibah, & Dya A’yun. (2023). Peningkatan Rasa Persatuan Dan Kesatuan Dalam Membangun Filsafat Pancasila Di SDN Gili Barat. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(6), 86–95. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i6.627

Noventue, R., Ginanjar, S., & ... (2024). Hakikat Pendidikan: Menginternalisasikan Budaya Melalui Filsafat Ki Hajar Dewantara Dan Nilai-Nilai Pancasila Pada Siswa. … Pendidikan …. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i1.25898

Putra, Z., & Wajdi, F. (2021). Pelatihan Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Baru STIE Dharma Bharata Kendari Dalam Membangun Jiwa Merdeka Melalui Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(3), 28-33

Ridlwan, Z. (2011). Negara Hukum Indonesia Kebalikan Nachtwachterstaat. Fiat Justisia: Jurnal Ilmu Hukum, 5(2)

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-5. https://www.journal.fdi.or.id/index.php/jmas/article/view/427

Sanjaya, W. 2013. Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Bandung: Penerbit Kencana

Semadi, YP. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, ejournal.undiksha.ac.id, https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/view/21286

Sudrajat, A., & Samsuri. (2019). Pancasila dalam Praksis Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3172

Sulianti, Ani. (2018). Revitalisasi Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Life Skill. Citizenship jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 6 (2), PP. 110-117. DOI: http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/Citizenshp

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press

Yassa, S (2018). Pendidikan Pancasila ditinjau dari perspektif filsafat (aksiologi). Media Publikasi Pendidikan Pancasila

Yurisdika, A. D. (2019). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Persatuan dan Kesatuan Pada Siswa. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2)

Zeichner, K. M. (2009). Teachers as reflective practitioners: Toward a new vision of professional development. Teachers College Press

Downloads

Published

2025-01-02

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>