PERAN GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN FILSAFAT PENDIDIKAN PANCASILA DALAM PROSES PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20593Keywords:
Teacher Role, Philosophy of Education, Pancasila, Learning, Philosophy of Education PancasilaAbstract
This study aims to reveal the role of teachers in integrating the philosophy of Pancasila education into the learning process. Employing a qualitative descriptive approach, this research analyzes the teaching practices implemented by teachers in schools. The findings indicate that teachers play a crucial role in inculcating Pancasila values in students. However, teachers still face several challenges in integrating the philosophy of Pancasila education. This study provides recommendations to enhance teachers' competencies in integrating the philosophy of Pancasila education into the learning process.Downloads
References
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction. Longman
Brookfield, S. D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. Jossey-Bass
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications
Devianti, Inayda, A., Hasan, A., Hidayat, S., & Sari, R. (2023). Filsafat Pendidikan Pancasila Dalam Implementasi Pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2584–2588
Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(2).
Efendi, Y, & Sa'diyah, H (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. JPK (Jurnal Pancasila dan …, oipas.sentraki.umpo.ac.id, http://oipas.sentraki.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/1910
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi. Jurnalbasicedu, 6(3), 3222–3229
Haliza, V. N., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegraan dalam Menjawab Tantangan Masa Depan Bangsa Ditengah Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 1-8
Handayani, P. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila Sebagai Dasar Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 6-12
Herwina, W. (2021), ‘Optimalisasi Kebutuhan Siswa dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi’, Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, vol. 35, no. 2 hh. 175-181. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pip/article/view/22057
Hikmah Labibah, & Dya A’yun. (2023). Peningkatan Rasa Persatuan Dan Kesatuan Dalam Membangun Filsafat Pancasila Di SDN Gili Barat. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(6), 86–95. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i6.627
Noventue, R., Ginanjar, S., & ... (2024). Hakikat Pendidikan: Menginternalisasikan Budaya Melalui Filsafat Ki Hajar Dewantara Dan Nilai-Nilai Pancasila Pada Siswa. … Pendidikan …. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i1.25898
Putra, Z., & Wajdi, F. (2021). Pelatihan Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Baru STIE Dharma Bharata Kendari Dalam Membangun Jiwa Merdeka Melalui Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(3), 28-33
Ridlwan, Z. (2011). Negara Hukum Indonesia Kebalikan Nachtwachterstaat. Fiat Justisia: Jurnal Ilmu Hukum, 5(2)
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-5. https://www.journal.fdi.or.id/index.php/jmas/article/view/427
Sanjaya, W. 2013. Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Bandung: Penerbit Kencana
Semadi, YP. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, ejournal.undiksha.ac.id, https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/view/21286
Sudrajat, A., & Samsuri. (2019). Pancasila dalam Praksis Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3172
Sulianti, Ani. (2018). Revitalisasi Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Life Skill. Citizenship jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 6 (2), PP. 110-117. DOI: http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/Citizenshp
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press
Yassa, S (2018). Pendidikan Pancasila ditinjau dari perspektif filsafat (aksiologi). Media Publikasi Pendidikan Pancasila
Yurisdika, A. D. (2019). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Persatuan dan Kesatuan Pada Siswa. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2)
Zeichner, K. M. (2009). Teachers as reflective practitioners: Toward a new vision of professional development. Teachers College Press
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.