PENGARUH KESESUAIAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI KELAS TINGGI SD: TINJAUAN PUSTAKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.20532Keywords:
Electronic teaching materials, digital learning, student learning motivation, elementary school studenAbstract
The historical foundation of education in Indonesia is a crucial element in understanding the development and dynamics of the national education system. This article aims to review the literature related to the history of education in Indonesia, covering the evolution of thought, policies, and practices over time. Using a systematic literature review approach, the article provides an in-depth analysis of theories, social contexts, and political influences that have shaped education in Indonesia. Emphasis is placed on how the education system has evolved to address local and global challenges.Downloads
References
Afrilia, L., Neviyarni, Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 710–721. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2559
Alperi, M. (2019). Peran Bahan Ajar Digital Sigil dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Role of Sigil Digital Learning Materials in Preparing the Students ’ Learning Independence. Jurnal Teknodik, 23(2), 99–110.
Arifin, B., Handayani, E. S., Yunaspi, D., Erda, R., & Dhaniswara, E. (2023). Transformasi Bahan Ajar Pendidikan Dasar ke Arah Digital: Optimalisasi Pembelajaran Pendidikan Sekolah Dasar di Era Teknologi Cybernetics. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 1–10.
Asrial, A., Syahrial, S., Kurniawan, D. A., & Saputri, J. (2021). Karakter Peduli Sosial: Komparasi Modul Elektronik dan Paper Modul Kearifan Lokal Ngubat Padi di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 4, 866–877. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v4i0.1230
Harti, L., Mana, L. H. A., & Ahadiat, E. (2022). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Sastra Berbasis Konteks Lingkungan di Sekolah Dasar. Lectura : Jurnal Pendidikan, 13(2), 164–176. https://doi.org/10.31849/lectura.v13i2.10019
Ibrahim, D. S., & Suardiman, S. P. (2014). Pengaruh Penggunaan E-Learning Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sd Negeri Tahunan Yogyakarta. Jurnal Prima Edukasia, 2(1), 66. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i1.2645
Lawe, Y. U., Noge, M. D., Wede, E., & Itu, I. M. (2021). Penggunaan Bahan Ajar Elektronik Multimedia Berbasis Budaya Lokal Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 92–102. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i1.104
Pribadi, B. A. (2019). Pengertian dan Prinsip-prinsip Pengembangan Bahan Ajar. Pengembangan Bahan Ajar, 1–45.
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108
Saputri, S. N., Drajati, N. A., & Sukmawati, F. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Multimodal untuk Mendukung Pembelajaran PJOK pada Siswa SD. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1234–1240. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3343
Sjukur, S. B. (2013). Pengaruh blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa di tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 368–378. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i3.1043
Wahyu, M. lalu. N. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Buku Sekolah Elektronik Dan. Jurnal Elektronik Universitas Negeri Meleng, 38–43.
Eka Feri Kurniawati. (2020). Pengimplementasian e-modul etnokonstruktivisme terhadap motivasi belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan. 13 (1), 10-21 http://journal.uny.ac.id/index.php/jpip
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.